Jump to content
Festivalanlæg dk

MajorTrash3000

CashMoney
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Årets Roskilde har nu snart været ovre i en uges tid så man må hellere skynde sig at forberede sig til næste år.

Jeg er relativ ny til FA men fik bygget mit første anlæg i år sammen med en ven og projektet blev lydmæssigt meget velykket (til jer der boede i bunden af G: undskyld vi ødelagde jeres nattesøvn, morgensøvn, eftermiddagslur osv.).

Enhederne til dette års anlæg var fra højtalerkirkegården som Roskilde Dyrskueplads bliver forvandlet til efter Hell's Night (Jeg stjæler ikke men som nogle af jer ved bliver der efterladt utrolige ting).

I år blev der så igen samlet ind og der blev fundet mange lækkerier. Det skal jeg nu prøve at få smækket sammen til en stor seriøs godte af en BoomBox.

Enhederne og basic specifikationer findes i et regneark på følgende link: http://www.gratisupload.dk/f/8sgzdwv1r0/

Jeg har fået læst en del men er som tidligere nævt stadig newbie så mit første spørgsmål til jer er i forhold til hvordan mine enheder passer?

Er der for meget bass, mid, diskant? Er der nogle enheder som ikke er brugbare? Kan jeg bruge Jamo enhederne selvom jeg ikke har præcise specs (Ved ca hvor stor kassen til midhornet skal være og overvejer blot at smide bassen i en cubo15. Kommentare på dette?).

Min RCF-woofer har arkitetdesignet plan til sin storebror som jeg tror jeg vil prøve at følge (måske forsimple lidt.

Findes på http://www.rcf.it/precision-transducers/suggested-design/bill-woods-designs -> Suggested Designs SUB 18.pdf

Mine Bullet-tweeters burde ikke skulle bruge et enclosure da de er tweeters. Korrekt?

Nu er spørgsmålet bare hvilken slags enclosure jeg skal bruge til resten af mine enheder.

Håber der er nogle kloge og rare folk som vil hjælpe mig :)

Hilsen CashMoney

Hey Cashmoney!!

Nu kan jeg ikke finde ud af at downloade noget som helst fra den side du linker til.. Eventuelt et uploaded excel-ark eller nogle billeder på Dropbox/Imgur ville hjælpe gevaldigt! 

Men umiddelbart er det ikke den bedste idé bare at klaske nogle tilfælde højtalere sammen, som man finder rundt omkring på Hells Night. Og nu er det jo ikke de bedste højtalere som bliver ladt tilbage typisk... Sagen er den, at enhederne skal passe sammen både i frekvensgang og følsomhed før, det lyder godt, og det gør tilfældige enheder bare ikke. Ikke uden en seriøst gang tuning og equalizing.

Men nogle andre links som jeg kan finde ud af at bruge, og jeg kan sige lidt mere om, hvad du kan arbejde videre med, og hvad du kan kassere ;)

Beklager at linket driller.

Har brug SnippingTool og taget et udklip af teksten og uploadet på imgur her: http://i.imgur.com/MpC8SeK.jpg

Hvis man tror at det ikke er de bedste enheder som bliver efterladt på Hell's Night bliver man glædeligt overrasket hvis man et år går ud og hustler som en ægte G.

Er klar over at enhederne ikke passer optimalt sammen (de fleste af mine Fane burde matche perfekt) men til et transportabelt anlæg som bare skal fyrer en fest op kan det vel gå (spørgsmålstegn)?

Tak fordi du tog dig tid til at svare. Håber du vil følge op nu hvor der er kommet et bedre link

CashMoney

Jeg overlever nok! Her kan jeg i hvert fald se noget.

Har aldrig prøvet at hustle rundt den sidste nat på Roskilde, men det er sikkert sjovt. Anyway så ville det undrer mig, hvis folk lod en ubeskadiget Eminence Kappalite 15 ligge og flyde, men man kan jo blive overrasket! Det jeg nemlig tænker på er ikke, om enhederne har nogle gode specifikationer, men mere om de er gået i stykker af en eller anden grund. 

Jeg kan finde specifikationerne på RFC L18P200-n, Fane Studio M8, Fane 12 medusa 150. Resten kan jeg ikke finde eller også er der bare ikke opgivet noget modelnavn.. Så bliver det svært at lede....

Kan enhederne fyrer op for en fest? Det skal de sgu nok kunne gøre, hvis de altså virker. Det ved jeg ikke om du har testet. I så fald er det bare at tilslutte dem korrekt til en forstærker, så skal der i hvert fald nok komme lyd :)

Men sagen er den, at som du selv har ret i, så skal alle enhederne være i et kabinet, og det kabinet skal være designet korrekt ud fra højtalernes specifikationer. Ellers vil det muligvis forringe lydkvaliteten. Derudover så har man heller ikke to forskellige højtalere som spiller de samme frekvenser, da det også kan give en del mislyd. Man opererer typisk med 3-vejs-systemer eller i mere avancerede også med 4-vejs, hvilket vil sige, at der er henholdsvis 3-4 forskellige enheder der spiller hver deres bånd af frekvenser f.eks. bund, midt, top. Hvis enhedernes naturlige frekvensgang overlapper hinanden, så skal man have fat i enten et aktivt eller passivt delefilter til at komme dette til livs. 

Og selvfølgelig vil vi det! 

Kender I det når man har skrevet en lang post, submitter men den så ikke bliver uploaded?

Nå lad os prøve at genskabe hvad der er tabt..

Det lyder til at det er fornuftigt at droppe Jamo-enhederne så det gør jeg.

Beklager jeg ikke uploadede liste med links til enhederne. Den kommer her:

RCF L18P200-n: http://www.rcf.it/products/precision-transducers/low-frequency-transducers/l18p200-n

Fane 15Bass: http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/Fane/Fane_Lautsprecher/15Bass.pdf

Fane Medusa 150: http://www.fane-international.com/downloads/Fane Medusa 150 Data Sheet.pdf

Fane 8M: http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/Fane/Fane_Lautsprecher/Studio_8M.pdf

Fane HF250*: http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/Fane/Fane_Lautsprecher/Fane_Lautsprechersysteme.htm

*Enhed nummer 4 på listen. Har desværre ikke kunne finde PDF med advancerede værdier men det burde vel heller ikke være nødvendigt da der er tale om tweeters som ikke behøver kabinetter?

Du siger at man normalt bygger 3-vejs systemer eller 4-vejs hvis man gør det advanceret.

Kunne man være så fræk at bygge et 5-vejs system med x-overen i samme rækkefølge som i listen ovenover?

Her tænker jeg at trække Fane-enhederne parvis en 4x150W og RCF'en i en 1x400W (begge Watt-værdier er ved 4Ohm).

RCF'ens følsomhed er lidt lavere og det er altid sjovt at kunne give lidt ekstra i de dybeste toner så tænker at det ville være fint at give den lidt ekstra?

Begge forstærkere er type D, jeg har MANGE batterier og sørger for at få solceller nok (110W-330W) så strøm er ikke et problem.

X-overen tænker jeg kan laves med 2x MiniDSP 2x4 på Fane-enhederne og på selve forstærkeren til RCF'en (40Hz-240Hz).

Tror jeg fik genskabt det meste men det blev nu engang bedre før (Ctrl+C inden jeg submitter)

Edit: Min MiniDSP-løsning er naturligvis ikke korrekt. Kiggede lige ind på det igen og tror måske jeg ved hvordan det skal laves men giv meget gerne et forslag

Jeg tror jeg ville smække noget sammen med de 2 Fane HF250 horn og de to 12" Fane woofers. 2. grads BW passivt delefilter ved 4kHz. Bum, så er du sgu flyvende!

Tak for input men det lyder lidt for uambitiøst. Det er væsentligt mindre end hvad jeg havde i år og jeg er mere til at opgraderer end det modsatte.

Kærlighed til jer begge og til hvem der ellers læser dette

CashMoney

FOR MOD: "Your content will need to be approved by a moderator" Er dette gældende for alle medlemmer eller er der noget galt med min acc.?

ALSO FOR MOD: Mit login virker ikke. Eneste måde jeg kan logge ind er: Forgot password -> Email -> Lav nyt password -> Succes. Hjælp

Slet gerne dette og skriv PB med svar

Edited by CashMoneyBajerBigL

FOR MOD: "Your content will need to be approved by a moderator" Er dette gældende for alle medlemmer eller er der noget galt med min acc.?

ALSO FOR MOD: Mit login virker ikke. Eneste måde jeg kan logge ind er: Forgot password -> Email -> Lav nyt password -> Succes. Hjælp

Slet gerne dette og skriv PB med svar

Vi godkender indlæg fra nye brugere før de vises.

Prøv dit login-problem igen nu

Viktor kom med forklaringen på det første spørgsmål (y)

Men lækkert med links, det går det i hvert fald lidt nemmere for mig at overskue alle de højtalere ;)

Jeg synes dog, at du skal holde dig fra et 5-vejs-system, fordi det mest af alt bare ikke vil give noget mening.. Forklaring: I et 4-vejs-system har du allerede dækket toppen, mellemtonen, bunden og sub-bunden, hvilket er rigeligt til udendørsprojekter! Hvis du kører 5-vejs-system med de enheder du viser der, så skulle du lave en top, en høj mellemtone, en lav mellemtone en rimeligt dyb bund og en afgrundsdyb sub-bund. Og den sidste sub (formentligt fra 30 hz til 60-70 hz) vil næsten forsvinde i det åbne rum medmindre du laver en mini-apolloscene med mange af de subs... Specielt taget betragtning at den 18"-enhed du linker til har en meget lavere følsomhed end de andre enheder.

Så: 18"-RCF'en vil jeg kassere.. Den kommer du alligevel ikke til at høre meget til. Umiddelbart vil jeg bare gå med et 3-vejs-system, således du bruger diskanten, 8" til mellemtone og finder et godt design til 15"-enheden. 

Hvis det skal være vildere end det, så kan du jo give dig i kast med et 4-vejs system. I så fald skulle du have en høj mellemtone med 8" og en lav mellemtone med 12", men jeg har ikke meget erfaring med designs med to mellemtoner, så jeg ved ikke, hvad det ville blive til :)

Okay så dropper jeg med hængende hoved min elskede 18" RCF.

Det kan være den kan passe ind i et kommende stueprojekt hvis jeg engang flytter i lejlighed.

Planen er nu et rent vintage Fane 4-vejs system med:

2x Fane Studio 15B

Kabinet: 1x15 Folded Horn; http://goo.gl/3jJpqO (side 32)

2x Fane Classic 12/150;

Kabinet: Standard 109,5 L; 10cm port (udregnet her: http://goo.gl/jAA8m1

2x Fane M8

Kabinet: 3,3 L; Sealed

2x Fane HF250

Kabinet: Ikke bestemt endnu. Kun for syns skyld

Forstærker: 2x Pioneer 8604

X-over: Noget med nogle miniDSP'er. Skal der vidst læses op på

Opladning: 1-2x 110 Watts solceller

Idéer til lys: Div. DIY LED projekter (Infinity Mirror; LED Display; Message Board; etc), Laser, Strobe

Evt.: Mikrofon; DeeJay Pult (kan dette lade sig gøre?

Tema og opbygning: Diskuteres på skype-konferencemødet imorgen

Tak for alt hjælpen indtil videre.

Det bliver nok et lidt stort projekt men føler mig tættere på en kamp strategi.

Nu tror jeg mest af alt der skal tegnes og forsøges at få det til at matche med DIY lys så det visuelle matcher det audiovisuelle.

Tag gerne et kig på planen for nu og kommenter meget gerne.

Jeg vil lægge planer, tegninger og i fremtiden billeder op hvis folk skulle finde processen interessant så om ikke andet har jeg den til mig selv at kigge tilbage på.

Du får lige et forsinket svar herfra!

Det lyder som om, at det godt kunne blive et fedt projekt med de enheder du har fundet, specs'ne er i hvert fald i orden til at få smækket noget af et anlæg sammen! Jeg har bare svært ved at tro på, at de har så høj følsomhed de enkelte enheder, det virker helt sindssygt! :P

Hvordan de enkelte kabinetter er designet og bygget har jeg ikke sat mig ind i. Jeg plejer dog at bruge WINISD til at designe kabinetter selv, egentligt kun fordi flere specs er inkluderet...

Jeg vil nok tænke, at du skal have nogle passive filtre blandet ind i byggeprocessen. Blandt andet mellem diskanten og 8".. Men hvad har du ellers gjort dig af tanker om crossover frekvenserne?

Og du kan sagtens få lys blandet ind i projektet, når du slår det store brød op, så ville det være synd ikke at tilføje lidt lys. Bare gå efter LED som udgangspunkt mht. strømforbruget. DJ-pult er ligeledes muligt, så skal du bare også have en som sikkert vil betjene den!

Men med to forstærkere, lyd og mixer så skal du skaffe dig et ordentligt arsenal af batterier for at holde strøm en hel uge næste år! Og jeg vil også sige, at du minimum bør have 2 solceller så, men så bør du også være kørende.

Og det var så lidt, er kun glad for at kunne hjælpe! Glæder mig til at se, hvordan projektet skrider fremad. Så husk endeligt at ligge billeder op løbende! :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.