Jump to content
Festivalanlæg dk

Første anlæg - forstærker overkill?

Tim L
 Share

Recommended Posts

(opdateres snart)

Jeg går og leger med ideen om, at bygge mit første festival-anlæg til RF16.

Disse parametre går jeg ud fra:

Jeg vil meget gerne have et kompakt system, men med lydkvalitet og dyb bass fremfor den vilde lydstyrke, da jeg ikke regner med at spille mere end en enkelt camp og et spil ølbowling op.

Budget 4.000-5.000 (MAX)

Størrelse: 4-kantet kasseformat opdelt i 2:

Bas i bunden med batteri/forstærker bagved, hvis muligt.

Midttone og diskant i toppen ved siden af hinanden, hvor pladen med højtalere (fronten) står i vinkel for at spare så meget plads som muligt., måske, intet er besluttet.

Jeg har kigget på HERTZ ES F20.5 SUBWOOFER

http://au2tek.dk/pi/HERTZ_ES_F20_5_SUBWOOFER_200MM_8__3704_412.aspx

Som jeg primært vil bygge anlægget rundt om (god/dårlig ide?)

Har læst lidt frem og tilbage, og ser Rainbow DREAM2 som en fornuftig forstærker, da den er class D og har indbygget delefilter, til den dybe dejlige bass.

http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=14722&pk=13&produkt=Rainbow_DREAM2_-_Forst%E6rker'

Overvejede også en kompakt mid/diskant -løsning alä: HERTZ DIECI DCX 690: - hvor jeg kan spare yderligere plads, ved evt. at lave konstruktionen pyramide-formet.

http://au2tek.dk/pi/HERTZ_DIECI_DCX_690_6x9_AUTOHØJTTALER_SÆT_3382_370.aspx

Har ikke taget stilling til batteri/kabler/maling/lir, men vil have indmadden på plads først.

Primært er jeg i tvivl om forstærker, da jeg ikke kan blive klog på watt, rms, ohm og hvordan en lille forstærker som 'Lepai LP-2020A' kan trække middelstore festivalanlæg?

Tips, tricks og alt andet i kan byde ind med, tager jeg imod med kyshånd, tak! :)

- Tim

jeg kender ingen af dine enheder, de kan sikkert være fine, men til festival anlæg bør du holde dig langt væk fra bilenheder. 

mht. forstærker syntes jeg også det var et vidunder at se en lille forstærker trække et anlæg, men vores maxamp 20 klarer det fantastisk! 

hvis dit budget ligger på de 4-5000 så har du flere muligheder, den klassiske er boominatoren. vi byggede vores for omkring 4500, med batterier, træ og det hele. 

Hejsa Tim, og velkommen til

Jeg vil meget gerne have et kompakt system, men med lydkvalitet og dyb bass

Det vil vi alle sammen, men det er sgu nemmere sagt end gjort.

Når du er udenfor har du ingen vægge til at kaste lyden tilbage på dine venner, og dermed skabe en følelse af højere volumen, som man ellers får indenfor. Dvs. at når først lyden har forladt din højtaler, så sker der ikke synderligt meget mere med den.

Des mindre dine enheder og kasser er, des mindre luft kan det flytte. Med en 8" enhed bliver det svært at få god, dyb bas, især udenfor. Der skal du mindst op i en 12" enhed for at få noget der fungerer på de helt lave frekvenser. (Som på Roskilde er 40Hz+, da alting under det forsvinder rigtig hurtigt. Ja, det er muligt, men så skal du også have udstyret til det).

Som Holmsted siger, er bilenheder et no-go. De er lavet til små, lukkede rum, altså det stik modsatte af Roskilde. 

Personligt ville jeg også foreslå en Boominator, til hvad der lyder som dit første projekt inden for højtaler selvbyg. Kan laves for lige omkring 4.500, og spiller bare skide godt. Ved højere volumen har den også rigelig bas til ølbowling og en camp på 10-15 mennesker.

Edited by KHesse

Okay. Kan godt se at mit valg af subwoofer ikke holder, men jeg regner med maks at skulle spille musik for 8-10 personer.

Havde kigget på Boominatoren, men jeg foretrækker at bygge og designe det hele fra bunden selv. Jeg gik ud fra, at de højtalere jeg linkede til, havde tilpas høj følsomhed, til at det ville fungere, og måske eventuelt på en ta2020, fremfor en stor bilforstærker til betydeligt flere penge og højere forbrug.

Har også overvejet at købe 1x pa top og en sub, eventuelt Behringer, og så smide skidtet på en trækvogn med et batteri og en Pioneer GM-d8604 forstærker :)

Har også overvejet at købe 1x pa top og en sub, eventuelt Behringer, og så smide skidtet på en trækvogn med et batteri og en Pioneer GM-d8604 forstærker :)

Så hellere bare 2x Behringer hvor du smider en på hver kanal brokoblet. Det vil give rigeligt med bund også. 
Men taget i betratning af at i kun er 10 synes jeg at boominatoren er det ideelle valg. Her får du et kompakt anlæg der spiller virkelig godt og ikke bruger strøm af  særlig betragtelig størelse. :) 

Ellers så er det nogen gange til at finde nogen gode pa højtalere på dba.:)

Sådan noget som det her feks. http://www.dba.dk/hoejttaler-cerwin-vega-clsc/id-1017270115/
Noget med noget dobbelt 15 i kan også give en ordenlig omgang lyd, så bare finde nogen med en spl over 96 db. (dem i linket er 94 db.)

Hold der langt fra skytec og dem der med led lys i højtaleren.

Edited by Ganon
Mere tekst og et link.

Så hellere bare 2x Behringer hvor du smider en på hver kanal brokoblet. Det vil give rigeligt med bund også. Men taget i betratning af at i kun er 10 synes jeg at boominatoren er det ideelle valg. Her får du et kompakt anlæg der spiller virkelig godt og ikke bruger strøm af  særlig betragtelig størelse. :) 

Jeg syntes ofte, når man valser forbi en camp på Roskilde der har Behringer højtalere, eller lign hvor der ikke er sub, at der er voldsomt meget diskant og meget lidt bund .. Jeg er bass-fanatiker, og jeg kan ikke forestille mig kun at investere i 2x toppe :(

Ellers så er det nogen gange til at finde nogen gode pa højtalere på dba.:)

Sådan noget som det her feks. http://www.dba.dk/hoejttaler-cerwin-vega-clsc/id-1017270115/
Noget med noget dobbelt 15 i kan også give en ordenlig omgang lyd, så bare finde nogen med en spl over 96 db. (dem i linket er 94 db.)

Hold der langt fra skytec og dem der med led lys i højtaleren.

Efter at jeg læste din post har jeg kigget lidt rundt, og er imponeret over at Verwin Vega generelt har så høj følsomhed på deres gulvhøjtalere! :o

Vidste godt at de var kendt for dyb bass, så jeg gik ud fra at følsomheden ville vøre lav.. oh how I was fooled.

Har kigget på 'Cerwin Vega DC-12' hvor jeg kan købe 2 til 3.500,-

'FREQENCY RESPONSE: 35 Hz –20 kHz
POWER HANDLING: 300 Watts RMS
SENSITIVITY: 98dB (1 Watt @ 1 Meter)
MAX SPL: 117dB
IMPEDANCE: 8 Ohms
'

Lyder fornuftigt - men hvilken forstærker ville være at anbefale? Går ud fra, at en Maxamp har guf nok til at trække 2x 300w rms? :)

Power handling siger kun hvor meget højtaleren kan tåle. Det har intet at gøre med krav til forstærker. 

Forstår ikke at du udelukker boominatoren så hurtigt? Du får ikke designet noget bedre selv. 

Det troede jeg faktisk var 'Peak' der bestemte. Er ved at læse en udførlig guide, er gået i gang med at læse en udførlig guide der omhandler alle begreber, tak :)

Nu har jeg aldrig påstået at jeg ville bygge noget der ville være "bedre" end boominatoren.. ingen grund til at blive tøsesur.

Har bevæget mig mere mod ideen om at have 2 højtalere + forstærker/batteri, eventuelt i en avis-vogn, så det kan splittes og bruges i andre sammenhænge ;)

Det troede jeg faktisk var 'Peak' der bestemte. Er ved at læse en udførlig guide, er gået i gang med at læse en udførlig guide der omhandler alle begreber, tak :)

Nu har jeg aldrig påstået at jeg ville bygge noget der ville være "bedre" end boominatoren.. ingen grund til at blive tøsesur.

Har bevæget mig mere mod ideen om at have 2 højtalere + forstærker/batteri, eventuelt i en avis-vogn, så det kan splittes og bruges i andre sammenhænge ;)

Du gjorde os opmærksom på, at du godt kunne lide at designe og bygge fra bunden selv. Med en boominator får du netop disse 2 ting, samtidigt med at du kan sige, at du har bygget ALT fra bunden. Det er i min verdenen virkelig fedt at kunne sige. 

I øvrigt er en boominator dejlig transportabel og spiller altså virkelig godt. Jeg har selv bygget en halfinator og jeg er virkelig overrasket også, hvor god en bund og hvor højt den kan spille. Jeg er næsten bange for, hvor godt den spiller med diskanter i stedet!

Det er bare min mening, ikke at din idé ikke vil fungere, jeg tænker bare, at byggeprocessen appellerer mere til dig :) 

Tøsesur? Jeg er da fløjtende ligeglad med hvad du bygger? :blink:

Du gjorde os opmærksom på, at du godt kunne lide at designe og bygge fra bunden selv. Med en boominator får du netop disse 2 ting, samtidigt med at du kan sige, at du har bygget ALT fra bunden. Det er i min verdenen virkelig fedt at kunne sige. 

I øvrigt er en boominator dejlig transportabel og spiller altså virkelig godt. Jeg har selv bygget en halfinator og jeg er virkelig overrasket også, hvor god en bund og hvor højt den kan spille. Jeg er næsten bange for, hvor godt den spiller med diskanter i stedet!

Det er bare min mening, ikke at din idé ikke vil fungere, jeg tænker bare, at byggeprocessen appellerer mere til dig :) 

Tjaa, jeg gav godt nok udtryk for at jeg ville lave en lang byggeprocess med design/indkøb/byg/testning, men jeg går på kompromis, og har valgt den anden løsning, hvortil jeg har lavet en anden tråd, så det bliver mere overskueligt :)

Tøsesur? Jeg er da fløjtende ligeglad med hvad du bygger? :blink:

"Forstår ikke at du udelukker boominatoren så hurtigt? Du får ikke designet noget bedre selv. "

Det lyder bare meget passivt-aggressivt :rolleyes:

Tjaa, jeg gav godt nok udtryk for at jeg ville lave en lang byggeprocess med design/indkøb/byg/testning, men jeg går på kompromis, og har valgt den anden løsning, hvortil jeg har lavet en anden tråd, så det bliver mere overskueligt :)

"Forstår ikke at du udelukker boominatoren så hurtigt? Du får ikke designet noget bedre selv. "

Det lyder bare meget passivt-aggressivt :rolleyes:

Det er jo ikke dig som person jeg kritiserer. Jeg ser bare at du ikke har helt styr på nogle af de basale begreber og derfra konstaterede jeg (en anelse kort for hovedet måske) at du ikke ville kunne designe et bedre anlæg selv. Og som Zaxder siger, så er det jo vigtigt at vide om det er selve byggeprocessen der interesserer dig, eller design-processen. For der er rigeligt at lave når man vælger boominatoren. Bare fordi målene er givet på forhånd betyder det ikke at der intet arbejde er i det :) 

Det er jo ikke dig som person jeg kritiserer. Jeg ser bare at du ikke har helt styr på nogle af de basale begreber og derfra konstaterede jeg (en anelse kort for hovedet måske) at du ikke ville kunne designe et bedre anlæg selv. Og som Zaxder siger, så er det jo vigtigt at vide om det er selve byggeprocessen der interesserer dig, eller design-processen. For der er rigeligt at lave når man vælger boominatoren. Bare fordi målene er givet på forhånd betyder det ikke at der intet arbejde er i det :) 

Fair nok, jeg tog det nok lidt mere personligt end jeg burde :)

Jeg tror primært at det er udstyret i sig selv der har min interesse, da jeg har brug for at anvende enhederne til andre ting.

Nye tråd, mere specifik: http://www.festivalanlaeg.dk/topic/2472-forstærker-til-cerwin-vega-dc-12/

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.