Jump to content
Festivalanlæg dk

Speakers til vogn

Lücking
 Share

Recommended Posts

Halløjsa!

Vi er 3 gutter der gerne vil bygge en anlægsvogn, bare fordi vi kan ;-)

Meeen sagen er den at ingen af os har lavet noget med amps osv før, jeg er guitarist, men har bare en simpel top+112 cab.

Vores ide:

Enten hjemmebygget vogn eller trækvogn fra Harald skrammel

Forstærker: 

Enten

http://www.ebay.co.uk/itm/Muse-M20-EX2-TA2020-20Wx2-Digital-Audio-Mini-T-Amp-Stereo-Hi-Fi-Amplifier-Golden-/390964308322?hash=item5b0749e962

eller

http://www.ebay.co.uk/itm/Lepy-Lepai-LP-2020A-Tripath-Class-T-HiFi-Audio-Power-Amp-20Wx2-car-amplifier-/271837348618?hash=item3f4ac4c30a#ebayphoto

eller 

http://canopysound.dk/da/maxamp-20

hvad er pros og cons ved de forskellige? Er ikke liiige så skarp på de specs der.. Har hørt meget godt om maxamp her på forum, men de andre to trækker bare mere fordi de er komplette med knobs, switch og lækkert enclosure. Specielt lepai'en pga dens lille EQ.

Når ampen så er klaret kommer det til speakers..

vi havde tænkt:

2* http://www.danguitar.dk/product/thornton-lw-001-hoejttalerenhed-10-150w-8-ohm-1851/

og

2* http://www.danguitar.dk/product/thornton-la-1501-hoejttalerenhed-15-500w-8-ohm-1848/

spørgsmål:

1) er det rigtigt at de skal være 8 ohm for at have 2 på hver kanal?

2) kan vi bruge 2*10 og 1*15, eller skal der være de 4?

3) kan der tilføjes diskanthorn udover speakerne?

som sagt er vi totalt rookies, så jeg undskylder muligvis dumme spørgsmål! ;-)

Og cabinetet bliver lavet af ,75 inch krydsfiner :-)

Så bliver det nok muse, tak for svar!

Der er bare 2 ting omkr PA, for det første synes jeg ikke man får ret meget højtaler for pengene (muligvis gør man fordi det nok er bedre mærker, men ikke i størrelse), og for det andet er der ikke rigtig nogle brugte inden for vores budget i nærheden :-(

Vi er rimeligt besluttede på at bygge det bare med højtalerenheder, spørgsmålet er bare om vi teknisk set kan ;-)

Først skal der siges, og jeg prøver ikke at angribe jer, at det ikke virker til, at I har synderlig meget forstand på at bygge et anlæg, hvilket du jo også selv skriver. At hoppe ud i at designe sine egne højttalere er altså ikke noget, som man gør som det første, for man får ikke et godt resultat ud af det. Når det så er sagt, så har jeg lige nogle kommentarer til jeres projekt.

Køb en maxamp20, du kan evt. købe den fra Canopysound.dk, hvor du bestiller en mini-jack bøsning med. Så sætter du bare kablet i maxampen, og et aux kabel i bøsningen, som går til jeres mobil, og så er I ellers kørende hvad forstærker angår. 

Dernæst de højttalere, som du har kigget på. Min tidligere opfattelse og holdning gælder stadigt. De højttalere I har kigget på, er bass/mellemtone. Deres brugbare frekvensområde stopper altså ved henholdsvis 6 kHz og 3 kHz, hvilket vil sige, at I ikke kun bør, men SKAL have nogle diskanter udover. Jeg vil kraftigt fraråde jer at begynde at bygge selv, med mindre I har fuldstændig styr på det. 

I skal ikke til at rode med en omformer, da det er en strømsluger, og slet ikke nødvendigt. 

Hvis jeg var jer, så ville jeg bygge en Boominator eller evt. en halfinator alt efter budget, så får I lov til at bygge selv, og et gennemtestet design som holder :) 

Har også en gammel Beomaster 1900 som kan levere 2*15 med 4 speakers, men er bare bange for at den sluger alt for meget strøm fra et bilbatteri når det er transformeret fra de 12 til 220V..

Du skal holde dig fra den forstærker. Den er slet ikke effektiv nok til et mobilt anlæg. Maxamp20 vil være et godt valg til mange setups. Den kan godt virke lidt underkill når man kigger på dens størrelse - det er den overhovedet ikke. I må ikke lade jer skræmme af at den ikke har nogen knapper og noget "lækkert enclosure" . I skal bare huske at købe volumenkontrol, hvis i har brug for det, og jack input.

Der er bare 2 ting omkr PA, for det første synes jeg ikke man får ret meget højtaler for pengene (muligvis gør man fordi det nok er bedre mærker, men ikke i størrelse), og for det andet er der ikke rigtig nogle brugte inden for vores budget i nærheden :-(

Hvad mener du med at man ikke får særlig meget for pengene med PA-højttalere? Selvfølgelig koster en komplet højttaler mere end enhederne der sidder i, men det kræver mange timer at bygge et kabinet fra bunden (selvom det også er det sjove). Et nemt setup vil være to PA højttalere og så en maxamp20. Der kan det anbefales at kigge på DBA efter brugte højttalere med høj følsomhed. Der er ofte flere brugte Cerwin Vega på DBA og de har ofte en meget høj følsomhed. Den helt klassiske løsning er at købe 2 Behringer 212XL og så en maxamp. Det spiller højt og fint, men er en lidt kedelig løsning (der er mange der har de højttalere). Hvis jeg var jer, ville jeg kaste mig ud i at bygge selv. Hermed ikke sagt, at i selv skal designe højttalerne. Der findes mange planer ude på nettet. I kan blandt andet tage et kig på hjemmesiden freespeakerplans.com eller billfitzmaurice.info. I kunne f. eks bygge to Jack12 fra Bill Fitzmaurice. Eller som allerede foreslået kan i bygge en boominator. 

Hvis i virkelig har mod på at designe selv, så synes jeg i skal springe ud i det. Det kan godt være den ikke sidder lige i skabet første gang, men et eller andet sted skal man jo starte. Jeg vil dog anbefale jer at overveje det grundigt - det er en meget lang process og bliver næsten aldrig godt, medmindre man virkelig ved hvad man laver. Det med bare at sætte et par enheder ind i en kasse - det bliver næsten altid noget lort. Ting der skal overvejes: hvor stort volumen skal højttaleren have, hvilke enheder vil passe godt, hvordan får vi det bredeste lydbillede osv. I skal dog vide at det er en meget lang proces hvis i selv vil designe noget der bare spiller - og det kræver rigtig meget viden om lyd. Så er det næsten federe at bygge noget der fungerer godt. I kan finde rigtig meget information på nettet. Brug denne side, freespeakerplans, audiokarma og selvfølgelig google :)

Er helt klart enige I, at hvis man har mod på det, selv som nybegynder, så skal man kaste sig ud i at bygge selv. Resultatet bliver typisk ud fra erfaring, så man rammer sjældent plet første gang.. Det gjorde jeg overhoved ikke selv, og det tror jeg mange herinde kan nikke genkendende til. Men for at købe nogle højtalerenheder selv og så designe et kabinet til dem, så kræver det en del flere arbejdstimer i form af research for bare at få et okay lydbillede - det skal man bare være klar på.

Ville nok også anbefale at gå med nogle færdige designs. Boominatoren/halfinatoren er en rigtig god løsning, både hvad angår value for money og den læring, man får, i løbet af byggeprocessen. BFM er naturligvis en mulighed, der kræves det bare, at man er god rent praktisk til at bygge et kabinet.. Så (måske) er den lidt voldsom at lægge ud med. Men ellers er det bare at søge på forskellige højtalerdesigns på nogle af de sider som Jackson foreslår :)

Tak for alle svarene!

Vi er som sagt rookies inden for højttalerelektronik, men min kære gamle far har bygget højttalere og alverdens elektronikgøgl i hans unge dage, så vi får en hånd af ham til det tekniske. Derudover er min svigerfar tømrer, og jeg bygger selv guitarer, så det at lave kabineter bliver ikke den største udfordring. Men det er noget af det jeg holder mest af, altså træarbejde ;-) 

Vi har besluttet at gå med en Ta2020 (det bliver enten maxamp eller muse), de 2 15" enheder, og 2 piezo diskanthorn der kører i 1.800-20.000 Hz. Ja, piezodiskanter er nok noget billigt bras, men det er bare til et sportsevent som der holdes for os afgangselever på mit gymnasium. Derfor er det bare for at prøve det, og med billige enheder. Som Jackson og Joehans så klogs skriver rammer man sjældent plet første gang ;-) 

Når det kommer til designet af kabinetet, hvad skal vi så være opmærksom på omkring størrelsen? Er der en optimal geometri sidernes størrelser kan variere, men holde dem i samme forhold til hinanden? 

Vi snakkede om at lave den som moduler der kan tages af vognen og indenfor, sat fast med beslag. Så vi har 2 moduler med enheder og et med batteri og amp. 

Materialet bliver hovedsageligt 12mm MDF med indre "hjørnestolper" (er der et fancy navn for det?) som støtte. Vi fylder enhedsmodulerne med rockwool el lignende for at hindre interferens eller vibrationer, og monterer det hele på en bundplade, enten af MDF eller tykkere spånplader.

Jeg takker for alle rådene og modtager gerne mere med kyshånd

Okay ja, så har du alligevel en del erfaring med at bygge kabinetter! Det kræver alligevel lidt øvelse at save alle stykker pænt ud og sætte det sammen til en tæt kasse :)

Lyder godt med Muse/Maxamp20. Personeligt synes jeg bedst om maxamp'en med begge løsninger super fine! Angående de der 15" enheder og piezohorn du taler om, har du så link til det? Så er det lidt nemmere at finde ud af, hvad du arbejder med.

Kabinettet, som du så skal bygge, er igen udfordringen, når du ikke har nogen specifik tegning at gå efter, hvilket jeg stadig 100p synes, du skal. Men som udgangspunkt skal du ikke fylde hele baskabinettet op med rockwool. Hele meningen med baskabinettet er, at luften (lyden) skal kunne flyde frit og på den måde forstærke sig selv.. Lidt på samme måde som med en akustisk guitar. Fylder du kabinettet ud med en form for dæmpeuld, så skal du være sikker på, hvad du gør, for ikke at slå bunden af lyden ud. Men det afhænger igen af typen af kabinet og enheden du putter i..

Og hold dig fra MDF og spån. Ingen af de typer af træplader er særligt holdbarer, når det kommer til udendørsbrug. Hold dig til krydsfinér, helst brik, men fyr er også helt okay, og så sørg for at give det rigeligt med grunder, så det er modstanddygtig over for fugt. 

De ser nu okay ud de enheder. Det er ikke luksus, men de kan vel give fin lyd fra sig!

Nu sagde du, at dine piezohorn gik fra 1800-20000 hz, og jeg ser, at dine bas-enheder går op til 3000 hz, så du skal have en form for et delefilter, så enhedernes frekvensgang ikke overlapper hinanden. Og hver også opmærksom på, at piezohornet ikke spiller meget højere end bassen, ellers vil den komme til at dominere lydbilledet totalt :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.