Jump to content
Festivalanlæg dk

Mit første soloprojekt - 2x Cubo15 + 2x B212XL

smedegaard
 Share

Recommended Posts

Hej kloge folk her på siden! :D

Jeg skal i gang med mit første rigtige byggeprojekt og håber, at i vil følge og hjælpe lidt undervejs :) Projektet kan ses på de to billeder nedenfor og skal være to cubo15 med stativpæle op til to Behringer b212xl. Forstærker bliver både Pioneer GM D-8604 og MaxAmp20 på skift - afhængigt af, hvor højt jeg har behov for at det skal kunne spille. Det er specielt elektronikken jeg har brug for lidt hjælp til, da jeg er lidt forvirret omkring, hvordan jeg bedst laver mit setup med de nævnte dele.

Jeg har tænkt mig at lave anlægget sådan, at hver af de 4 kanaler på gm-d8604 og hver af de 2 kanaler på MaxAmp20 går ud til et speakon hunstik. 6 speakon indgange i alt. Jeg kan tænde og slukke for hver forstærker med en seperat knap og der trækkes speakon kabler fra den forstærker, hvorfra der skal spilles. Har forsøgt at illustrere det i billedet nedenfor, hvor det hele er sat til 2 kanaler på gm-d8604. Ud over, om løsningen er smart, vil jeg også gerne vide, om det er muligt at køre lyden videre fra en højtaler til en anden, eller om de skal have hver deres kanal.

Jeg håber at alle mine spørgsmål giver mening - skal forsøge at svare så hurtigt som muligt :)

Simon

ANLÆG 3.png

ANLÆG 2.png

ANLÆG 1.png

Og husk ikke at få Cuboerne for højt over jorden. Man mister meget bass ved at hæve dem, prøv bare med en boominator og løft den ca. 20-30 cm, der er virkelig en hørbar forskel. Jeg siger maks 10 cm over jorden :-) 

Ideen er også, at de skal stå på jorden, er bare tegnet på en vogn for transportens skyld :-) brokoble.. Er det at parallelforbinde dem eller hvad betyder det?

Jeg har også støt på mange der snakker om filtre og MiniDSP; Hvad gør det og er det noget jeg bør bygge ind i?

Tog lige og rettede i dit diagram sådan at det er lidt nemmere at følge for dig, og for at bruge Palmes indspark. Dine subs skal være brokoblede, hvilket vil sige at det er et mono signal de får. Hvis du så sørger for at sætte en forbindelse mellem dine to speakon bøsninger i begge Cubo's  vil det være ligemeget hvilken af dem som er højre, og hvilken der er venstre.

Til dine toppe vil du jo gerne have stereo lyd, så derfor sender du et signal for hver kanal til dine toppe, og lader være med at parallelforbinde dem.

55c69e26a40aa_ANLG_3.thumb.png.af743e77cdafe37406d8bfc8aa3388f5.png

Ja okay, tak for illustrationen :-) men skal speakonstikket til CUBOerne så være et der går fra to speakonstik og samler sig i et? for så kan jeg vel lige så godt bare køre et kabel til hver.

Jeg har også støt på mange der snakker om filtre og MiniDSP; Hvad gør det og er det noget jeg bør bygge ind i?

Ja okay, tak for illustrationen :-) men skal speakonstikket til CUBOerne så være et der går fra to speakonstik og samler sig i et? for så kan jeg vel lige så godt bare køre et kabel til hver.

Altså du kan ikke sætte et speakon stik ind i forstærkeren. Det skal være afisoleret ledning. Generelt skal du bare forbinde en ledning fra negativ på en af kanalerne i forstærkeren til negativ i den enhed der sidder i cuboen og forbinde en ledning fra positiv på en af kanalerne i forstærkeren til positiv i enheden i cuboen (når du brokobler bruger du to kanaler på samme tid - læs hvordan det gøres i manualen). Hvilke led du laver i mellem forstærkeren og højttaleren, er for så vidt ligegyldige, så længe plus går til plus og minus til minus, og gør det blot nemmere at tilslutte forstærker og højttaler. Et led kunne f. eks være et speakon stik eller en simpel højttaler-terminal. 

Sådan som KHesse har tegnet det, er det ikke to speakonstik der går til ét, men to kabler der går til et speakonstik (de bobler under skriften 'MONO' skal fjernes).

Du skal faktisk ikke skifte forbindelsen fra pioneer forstærkeren til cuboerne når først du har fået det hele op at køre. Når du vil spare strøm, skal maxampen jo kun spille med toppene. Hvis jeg var dig, ville jeg altså montere et speakon-hunstik på hver af selve cuboerne, og blot gemme ledningen væk, når man har forbundet dem til forstærkeren. Så når du vil høre lav musik, slukker du for pioneer, og skifter speakon kablerne fra pioneer-speakon-bøsningerne til maxamp-speakon-bøsningerne.

Der er indbygget low-pass og high-pass filter i pioneer forstærkeren. Du kan altså indstille forstærkeren således at dine to cuboer spiller de dybe frekvenser og dine toppe spiller de højere frekvenser. Dog kan du ikke indstille både high-pass og low-pass filter på én kanal med denne forstærker. Hvis du vil have endnu mere indflydelse på hvilke frekvenser der bliver sendt til højttalerne kan dette gøres med et digitalt filter som f. eks. en miniDSP. 

Du kan også helt droppe ideen om speakonbøsninger og -stik. I stedet kan du bruge normale terminaler. Det er ikke ligeså lækkert og brugervenligt, men nogle synes det er nemmere at sætte sammen og så kan der spares nogle penge :) 

Er der andre, der har haft held med at brokoble Pioneeren med to Cubo'er?

Jeg går ud fra de bliver bygget med en Eminence KAPPA-15LFA? Den har en min. impedans på 5,4 Ohm. Forstærkeren vil altså komme til at se 2,7 Ohm på den brokoblede kanal, hvilket vil sige at den skal være 1,35 Ohm stabil(!).

Den kommer til at have det ret hårdt, den lille forstærker.

Edit:
Hvis det er Eminence KAPPA PRO-15LF-2 den loades med hedder min. impedansen 6,5 Ohm, hvilken vil sige 3,25 Ohm på den brokoblede kanal, hvilket igen vil sige forstærkeren ser en 1,625 Ohms belastning.

Edited by Thomas Møller
Tilføjede data for KAPPA PRO-15LF-2.

Har prøvet at tegne, hvordan jeg forstår, at jeg skal lave ledningerne til de to cuboer .. Er det korrekt? Jeg vil også gerne vide, om de to toppe der skal køre på L/R skal have en eller to kanaler ind? Altså, om en enkelt kanal bare skal køre til to speakon stik eller om der skal køres Left fra to kanaler til et stik og Right fra de samme to kanaler til et andet speakonstik?

Wiring AA.png

Wiring AB.png

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.