Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til Ohm

Karsten Hansen
 Share

Recommended Posts

Hej har overvejet at købe sådan et sæt højtalere: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=70996&osCsid=fd1b0c1eb9fcb9e60d0e19fa8f5b3a33

Men det er 8 ohms højtalere, jeg har tænkt mig at bruge den her forstærker: http://www.carzone.dk/shop/jbl-gto-1004-4-21610p.html'

Vil det kunne lade sig gøre og ser det nogen lunder fornuftigt ud? Det behøves ikke være mega professionelt? Skal bare vide om det kan komme til at spille højt. Det skal også lige siges at de bare skal komplementere nogle højtalere vi har i forvejen.

Hold dig langt væk fra både højtalere og forstærker. Dine højtalere er fra Skytec, som ærlig talt er bunden af PA højtalere. Samtidig har de en SPL på 89dB, hvilket slet ikke er godt nok udenfor.

Din forstærker er en klasse AB, hvilket sige at den sluger strøm hurtigere end du kan sige "max dak".

Nu kan jeg ikke lige komme ind på carzone's hjemmeside, så jeg kan ikke se deres pris på forstærkeren. Men du kan formentlig få dig en TK2050 for samme pris, som er langt mere effektiv.

Gmd8604 og TK2050 er cirka lige så kraftige. Begge i omegnen af 50 watt ved 8 ohm, men jeg mener at gmd8604 er lidt kraftigere, men ikke meget. 

Det gode ved Pioneer er, at det er en 4 kanals forstærker, som kan brokoples til 2 * 300 watt ved 4 ohm. Samtidigt med det, så kører den på 12 volt og den har et filter samt forforstærker indbygget.

Altså er Pioneer meget kraftigere når den brokoples, den kører 12 volt, så du slipper for step-up converter, den har filter og forforstærker og til sidst, så er den bygget ind i en kasse, så den er lidt mere robust :) 

Oh hvad med de her højtalere dem kan jeg få billigt. Vil det kunne ramme et nogenlunde lyd niveau?

Du mangler vist lige et link her ;)

En GM-d8604 kan fås for 1800 hos thansen og er, uanset hvordan du vender og drejer det, bedre end den JBL du linkede til. Alternativt, hvis du kan vente lidt, er en Bassface DB4.2 et super alternativ. Med lidt lavere output og lidt mindre bling end d8604 er den dog stadig super, da den kan fås for 600 kroner (før fragt)! Og den kan stadig brokobles!

Vil det sige at sådan en Bassface DB4.2 bare skal tilkobles et 12v batteri som normalt? Og den kan altså også brokobles, og når den bliver brokoblet rammer den næsten samme niveau som en Gm-d8604? 

Og jeg har kigget på de her højtalere ser de nogenlunde ud? : http://www.importas.dk/h_jtaler_400_watt_10_bas-p-1532.html

Det kommer også an på hvilke højtalere du vil bruge, går du efter en sub og et par toppe, vil pioneeren være god, da den har indbygget delefilter, men hvis du har to PA højttalere kan du godt bare bruge en tk2050 og så bruge de sidste penge gerne på noget lys eller mere batteritid

Vil det sige at sådan en Bassface DB4.2 bare skal tilkobles et 12v batteri som normalt? Og den kan altså også brokobles, og når den bliver brokoblet rammer den næsten samme niveau som en Gm-d8604? 

Og jeg har kigget på de her højtalere ser de nogenlunde ud? : http://www.importas.dk/h_jtaler_400_watt_10_bas-p-1532.html

Den er højtaler er også et http://data.whicdn.com/images/29218796/funny-Consuela-Family-Guy-No-No_large.jpg.

kig fx på dba efter noget Behringer, Electro Voice, cad, JBL, Cerwin vega osv.

Der kan man få nogen gode højtalere til god pris.

Du skal kigge efter noget med en høj følsomhed/SPL. over 94 db. :)

Hej har overvejet at købe sådan et sæt højtalere: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=70996&osCsid=fd1b0c1eb9fcb9e60d0e19fa8f5b3a33

Men det er 8 ohms højtalere, jeg har tænkt mig at bruge den her forstærker: http://www.carzone.dk/shop/jbl-gto-1004-4-21610p.html'

Vil det kunne lade sig gøre og ser det nogen lunder fornuftigt ud? Det behøves ikke være mega professionelt? Skal bare vide om det kan komme til at spille højt. Det skal også lige siges at de bare skal komplementere nogle højtalere vi har i forvejen.

Som allerede skrevet er den der JBL forstærker ikke særlig effektiv. Med de højttaler du nævner i din første post ville det dog være fuldkommen vanvittigt at investere i en pioneer gm-d8604 eller en TK2050. Jeg forstår ikke hvorfor resten af forummet foreslår dig det. Hvis du absolut vil bruge Skytec SL6 skal du istedet købe en maxamp20 eller en forstærker med en ta2020 chip. 

Det kommer ikke til at lyde fantastisk, men det er nok et godt bud på et velfungerende anlæg til under 900 kroner. 

Hvis du derimod vil ud og bruge flere penge på anlæg kan du, som de andre foreslår, tage et kig på DBA efter højttalere med høj følsomhed.

Et godt bud kunne være de højttalere som Zaxder linker til, hvis prisen er for et par. :)

Gmd8604 og TK2050 er cirka lige så kraftige. Begge i omegnen af 50 watt ved 8 ohm, men jeg mener at gmd8604 er lidt kraftigere, men ikke meget. 

Det gode ved Pioneer er, at det er en 4 kanals forstærker, som kan brokoples til 2 * 300 watt ved 4 ohm. Samtidigt med det, så kører den på 12 volt og den har et filter samt forforstærker indbygget.

Altså er Pioneer meget kraftigere når den brokoples, den kører 12 volt, så du slipper for step-up converter, den har filter og forforstærker og til sidst, så er den bygget ind i en kasse, så den er lidt mere robust :) 

Det er altså lodret forkert at sige at TK2050 er ligeså kraftig som en GM-D8604. En TK2050 (STA508) leverer 2x100W i 4 ohm. Pioneer leverer 2x600W i 4 hom. Strømforbruget på Pioneer er også tilsvarende langt større. Ca. 1A på Pioneer i standby og 0,2A for STA508

Det er altså lodret forkert at sige at TK2050 er ligeså kraftig som en GM-D8604. En TK2050 (STA508) leverer 2x100W i 4 ohm. Pioneer leverer 2x600W i 4 hom. Strømforbruget på Pioneer er også tilsvarende langt større. Ca. 1A på Pioneer i standby og 0,2A for STA508

Det kommer jo an på, hvilket setup han kører. Nu siger han, at han i forvejen har et sæt højttalere og at han vil have et sæt mere. Altså leverer den "kun" 4*100 watt, hvor en TK2050 leverer det samme, bare på 2 kanaler i stedet. Det er kun hvis du brokopler at den er kraftigere, som jeg også nævnte.  

Det kommer jo an på, hvilket setup han kører. Nu siger han, at han i forvejen har et sæt højttalere og at han vil have et sæt mere. Altså leverer den "kun" 4*100 watt, hvor en TK2050 leverer det samme, bare på 2 kanaler i stedet. Det er kun hvis du brokopler at den er kraftigere, som jeg også nævnte.  

Men en STA508/TK2050 har kun 2 kanaler. Du ville altså skulle have en 4 kanalers eller 2 to kanaler, også er strømforbruget pludselig væsentligt højere også. Desuden leverer en Pioneer 4 x 200W i 4 ohm. Uanset hvad vil en Pioneer altid være langt kraftigere end en STA508 uanset, hvilket setup du kører

Men en STA508/TK2050 har kun 2 kanaler. Du ville altså skulle have en 4 kanalers eller 2 to kanaler, også er strømforbruget pludselig væsentligt højere også. Desuden leverer en Pioneer 4 x 200W i 4 ohm. Uanset hvad vil en Pioneer altid være langt kraftigere end en STA508 uanset, hvilket setup du kører

pioneer leverer 4*100 watt i 4 ohm

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.