Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
vesthardt

Formel for hvor højt man spiller med sit setup

Recommended Posts

Hej alle

Jeg tænkte at jeg lige ville dele nogle formler for jer, så i kan regne ud hvor meget højere i kan spille med jeres forstærkere på jeres anlæg end oplyst i SPL meteret (hvilket er målt på 1 meters afstand ved 1 Watt). 

For at udregne hvor mange decibel ekstra i får med jeres forstærker bruger i denne formel:

Ekstra decibel = 10 x Log10 (Antal watt fra forstærker  / 1 watt)

Eks: 10 x Log10 (150 W / 1 W) = 21.76 dB over SPL målt ved 1 meter og 1 watt.

For at udregne hvor højere jeres anlæg vil lyde med de 21,76 dB ekstra end ved 1 watt bruger i følgende formel:

Opfattet lydniveau = 2 x (dB over SPL ved 1 watt / 10) 

eks: 2 x (21,76 / 10) = 4,52 gange højere end ved 1 watt. 

Mvh. Hans Vesthardt

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Det kan tilføjes at for hver fordobling af en højttaler får du 3dB ekstra lyd! Så man får altså 3dB ved fordobling af watt, og 3dB ved fordobling af højttalere. 

Edited by vesthardt

Det skal lige siges formler og virkelighed er to forskellige ting.

Jo flere watt du giver en højtaler, jo mindre effektivt bruger den de watt den får. For i forhold til den forsimplede teori er der ikke nogen forskel på hvor mange højtalere/enheder du bruger, der er det kun watt der kigges på. Det modsiger nemlig lidt det du bagefter skriver, om at det bedre kan betale sig at bygge mange højtalere. hvis højtalere var 100% effektive ville det nemlig være som følger:

2 høtalere med 100 watt = 1 højtaler med 200 watt.

Du skal huske på at hver gang du fordobler antallet af højtalere skal du jo også fordoble antallet af watt, for at få 6dB mere lyd.

Om det så kan betale sig at bygge flere højtalere eller købe større forstærkere er jo lidt en balance. Self er 100 cuboer med 1 watt mere effektive end 1 cubo med 100 watt men det er også laaaaaangt dyrere. 

Et eksempel kunne være at man besluttede sig for en kombination af omnitops og pioneer gm-d8604. Kan ikke huske de nøjagtige watt, men ville foretrække da at bygge 2 omnitops og så brokoble dem på forstærkeren, frem for at bygge 4 omnitops og smide dem på hver sin kanal. På den måde får man nogenlunde samme lyd, sparer 3000 kr og så bruger man så også en smule mere strøm, men for 3000 kr kan man så få rigeligt med strøm til at opveje tabet. 

Et lidt anden vinkel for at understrege at effektivitet af strøm kun er fornuftigt, så længe det kan betale sig.

Super fint med formlerne osv i øvrigt.

Jeg laver lige en full edit på det her post. Har kigget rundt på andre sider end min første kilde, og det viser sig at den første side jeg kiggede på har formluleret de 6 dB ekstra som fordobling af højttaler. Det viser sig dog at det er fordobling af "driver excursion" altså både en fordobling af watt og højtallere. Så det vil altså sige, at fordobling af watt giver 3 dB, og fordobling af højttalere giver 3dB. Men når man nu tænker på strøm er det helt klart smartest at fordoble højttalere ifølge mig :D 

Edited by vesthardt

Sign in to follow this  

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..