Jump to content
Festivalanlæg dk

Halfinator projekt

MathiasPM
 Share

Recommended Posts

Så blev det vidst på tide at starte en byggetråd, efter en masse research og indkøb er jeg nu klar til at begynde på min halfinator V2. Den første havde jeg med på skanderborg festival, men grundet nogle forskelle designmæssige ting levede den ikke op til mine forventninger - først og fremmest havde jeg valgt d-batterier som ikke leverede nok power - og dernæst var trævalg(det billige skrammel fra bauhaus med 3 lag) samt den lille faktor at jeg tvivler på at kabinettet var tæt har gjort at det ikke spillede helt op.

Jeg har derfor brudt skønheden i ser nedenfor op og fået mine enheder frem i pæn stand. Jeg har været i Bauhaus og købt 9 lags birkefiner (damn det er lækkert i forhold til det billige) - og med uskæring fik jeg det til den svimlende sum af 150 kroner. Virkelig god service! Jeg har været i gang med at tegne op og måle og næste projekt bliver at udskære huller til højtalere, basreflex og centerbrace.

Halfinatoren bliver en liggende halfinator, med elektronikrum ovenpå - hvorledes det skal se ud er jeg ikke helt sikker på endnu, men har nogle idéer på tegnebrættet. På den måde sikrer jeg mig at basreflexen sidder det rigtige sted, og virker som den er designet til! Ydermere er min plan at opgradere med en STA508, som jeg vil skifte mellem en on/off/on knap til strømmen, og signalet skal skiftes ved hjælp af speakonstik.(Vil nemlig beholde MaxAmp). 

Supplerer med billeder i takt med at projektet skrider frem!

Jeg har dog et enkelt spørgsmål nemlig følgende:

- Har det nogen nævneværdig betydning at hullerne bliver 64 mm på centerbracen, i forhold til de 68 mm som det er tegnet i sketchupen? 

n4EfYqI.jpg

uJUPQze.jpg

Det er fuldstændig ligegyldigt, at hullerne i centerbraceren bliver lidt mindre :)

Grunden til at de er 68 mm på Sketchup tegningen, er fordi at samme bor bliver brugt til at skære ud til Piezoen, hvorfor man lige så godt kan bruge samme bor til begge dele :) 

Piezoen skæres ud med 76, i hvert fald hvis det er monacor :) Jeg skærer den dog bare ud med stiksav, da det om piezoen kan lappes med fugemasse og træflex(modsat wooferen som bliver skåret med en overfræser). 

Men tak for svaret!

Jeg huskede fforkert, sorry.. Jeg ville fraråde dig at skære piezo med stiksav. Det kan lade sig gøre, men med mindre du er eminent med en stiksav, så bliver det ikke nogle synderligt runde huller. Man kan sige, at det er ligegyldigt, men det er nu ærgerligt at det ødelægger udseendet, når nu du skærer hullerne til woofers ud med en overfræser. :) 

Jeg havde personligt svært ved at skære hullerne til woofers på en boominator mini, og de piezoer er endnu mindre! 

Husk i øvrigt gitter til woofers, så kan du tage den med overalt, uden at skulle være bange for, at der ryger en fod igennem membranen ;) 

Edited by zaxder

• 3 weeks later...

Meget er sket siden sidste opdatering - ja faktisk er jeg næsten i mål med halfinatoren, og hold nu op hvor den spiller lækkert(Og hvor er jeg dog træt af at jeg var blevet vildledt af nogle billeder, så bassen var forsvundet i den tidligere version). Men nok om det, jeg er næsten ved vejs ende, og skal lige om lidt til at male skønheden. Jeg har indkøbt hvid Warnex, og har forsøgt at lede rundt omkring for at finde den bedste påførselsmetode. Der bliver foreslået strukturruller, men da jeg var i Bauhaus for at finde en var den eneste jeg kunne finde en ordentlig basse som ikke er synderligt handy til de små kroge på anlæget. 

Så jeg tænker lidt hvor folk normalt indkøber strukturruller - og måske endnu bedre - om det også vil fungere med en ganske almindelig billig malerrulle fra harald skrald?

Håber at anlægget kan stå færdigt i weekenden da jeg gerne vil vise det lidt frem for mine camp-buddies.. Billeder vil komme senere :3

Da jeg købte min rulle var jeg oppe i Maling.dk's fysiske butik på Usserød Kongevej. De havde ingen strukturruller på lager, da det ikke er noget man bruger så ofte længere. Han foreslog mig i stedet en anden rulle (navnet kan jeg desværre ikke huske), som havde lidt af de samme egenskaber, men ikke var helt så struktur-agtig. Den fungerede dog helt fint til min Boominator! Jeg kunne også have ventet på at den kom hjem fra deres lager, men det magtede jeg ikke lige ;)

Så: hvis du gerne vil have en strukturrulle skal du gå i en rigtig malerforretning som Flügger, Maling.dk osv. Fordelen ved at bruge en strukturrulle er at du får den nubrede overflade som kendes fra mange højtalere (og som føles virkelig lækker). Jeg ville i hvert fald foreslå at du fandt dig en rigtig struktur- eller semi-strukturrulle!

Det skrider fremad. Fik en lækker pakke fra 4sound med speakon stik og bøsninger - det er sgu kram i forhold til det kina kopi jeg havde hentet fra ebay. Elektronikken virker sammen, men det bliver sjovt at finde plads til en sta508 når den engang ankommer (og stepup converter). Tror dog at lidt ledningsoprydning og afkortning vil hjælpe på sagen! 

20150924_203116.jpg

20150924_203102.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.