Jump to content
Festivalanlæg dk

Kun én kanal i brug?

MathiasPM
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg ville i dag teste mine enheder til min halfinator inden jeg samlede kabinettet - til min ærgelse klippede lyden allerede ved minimal lydstyrke. Jeg prøvede med en anden maxamp - præcis samme problem. Jeg havde kun én enkelt kanal i brug og er bange for at jeg måske har brændt forstærkeren af på en eller anden måde? Min stueforstærker trækker enhederne helt fint, så tvivler på at det er ledningsproblmer.. Nogle der har et indspark? Skal jeg bare have købt mig en ny maxamp, eller kan den reddes?

I tillæg kan det nævnes, at jeg muligvis har givet den for meget power - min solcelleladeregulator spyttede 14,3 volt ud, og det er derfor også gået til maxampen. Er det et problem(jeg tænker dog at den så ville være helt død - og ikke kun klippe ved meget lav lydstyrke

Edit: Jeg har fundet problemet - en af ledningerne havde direkte forbindelse til "stel" i form af plastikken på piezoen(havd stukket ledningen for lang igennem, og da den blev varmet op havde den smeltet sig en smule ned i plastikken). Heldigvis virker det nu!

Edited by MathiasPM

1,5 mm^2. Kablet har jeg købt i harald nyborg, men det ser ganske fint ud, så tror ikke helt at det er der problemet ligger. Lodningerne er også stærke, kan vrikke i dem uden det mindste tegn på at de vil give op.

Lige nu er intet andet end batteri(og sikring) tilkoblet forstærkeren - den klipper stadigvæk ved meget lav lydstyrke. Har også forsøgt med en strømforsyning, og også her klipper den :(  

Og lige for at gentage mit første spørgsmål - det kan ikke skyldes at jeg har testet i en enkelt kanal ad gangen?

Hmm det er bare mærkeligt at de spiller på stueforstærkeren.. tror at jeg har gjort et eller andet galt ved de maxamps desværre. Bare lige fir at være sikker - dette er den rigtige måde at sætte højtallerne sammen på ikke? 20150908_134531.thumb.jpg.8b586ead2aac2d

Hmm det er bare mærkeligt at de spiller på stueforstærkeren.. tror at jeg har gjort et eller andet galt ved de maxamps desværre. Bare lige fir at være sikker - dette er den rigtige måde at sætte højtallerne sammen på ikke? 20150908_134531.thumb.jpg.8b586ead2aac2d

Har fået den til at spille som den plejer, men det var med et andet auxstik. Efter et stykke tid lavede den samme nummer med det nye aux stik - altså begyndte at klippe. Hat kigget lidt på nogle gamle tråde, og der nævner saturnus noget med jordforbindelse.. kan det være problemet?

Har nu prøvet en anden enhed(stuehøjtaler) og den klarer maxampen glimrende. For dælen hvor er det frustrende. Tror i det kan være enhederne der er i stykker?

Har nu prøvet en anden enhed(stuehøjtaler) og den klarer maxampen glimrende. For dælen hvor er det frustrende. Tror i det kan være enhederne der er i stykker?

Hmm det er bare mærkeligt at de spiller på stueforstærkeren.. tror at jeg har gjort et eller andet galt ved de maxamps desværre. Bare lige fir at være sikker - dette er den rigtige måde at sætte højtallerne sammen på ikke? 

Altså det er bestemt ikke den måde jeg ville sætte dem sammen på. 
Jeg ville sætte begge ledninger fra Maxamp til wooferen. Fra wooferen ville jeg så forbinde videre til piezo.

Edit: modstanden sidder vel også forkert. Du skal flytte ledningen der går fra maxamp til minus på tweeteren ned til minus på wooferen.

Sådan som du har sat det sammen, så får piezoen fuld power mens bassen bliver dæmpet af din modstand.
Den ledning der er loddet fast på piezoen sammen med modstanden, skal rykkes over på bassen i den side hvor modstanden sidder, så vil bassen få fuld power, mens piezoen vil blive dæmpet.

Sådan som du har sat det sammen, så får piezoen fuld power mens bassen bliver dæmpet af din modstand.
Den ledning der er loddet fast på piezoen sammen med modstanden, skal rykkes over på bassen i den side hvor modstanden sidder, så vil bassen få fuld power, mens piezoen vil blive dæmpet.

ifølge denne tråd http://www.festivalanlaeg.dk/topic/1831-sammensætning-af-hp-10w-og-mtp-001/ så har jeg vel gjort det rigtigt? De to enheder er da parallel koblet, præcis som de burde? Eller er jeg helt ude at skide?

ifølge denne tråd http://www.festivalanlaeg.dk/topic/1831-sammensætning-af-hp-10w-og-mtp-001/ så har jeg vel gjort det rigtigt? De to enheder er da parallel koblet, præcis som de burde? Eller er jeg helt ude at skide?

Bum læste videre i tråden!

Dont mind me.

Siden du kun bruger en kanal, hvordan har du koblet de to andre enheder til?

Edited by Ganon
Læste det jeg svarede på i tråden og tog fejl.

Når den er samlet brugee jeg begge kanaler selvfølgelig. Plus fra woofer til plus i forstærker kanal "left" Minus fra piezo til minus forstærker kanal "left". Den anden side kobler jeg på samme måde til kanal "right". Har ikke lige mulighed for at tegne wå håber det er forståeligt.  

Bum læste videre i tråden!
Dont mind me.

Siden du kun bruger en kanal, hvordan har du koblet de to andre enheder til?

Har fundet fejlen. Minus ledningen fra woofer til piezo havde kontakt med plastikken på piezoen, og da jeg loddede den havde den smeltet sig ned! 

Men jeg har vel sat det rigtigt sammen, ikke? Eller skal man gøre som de andre foreslår? 

Then i dont know.
Hvad bøsning og kabel bruger du?

Har fundet fejlen. Minus ledningen fra woofer til piezo havde kontakt med plastikken på piezoen, og da jeg loddede den havde den smeltet sig ned! 

Men jeg har vel sat det rigtigt sammen, ikke? Eller skal man gøre som de andre foreslår? 

Fedt!

Ingen ide, min er sat sammen anderledes.

har du sat begge udgange fra forstærker til wooferen som de andre i tråden anbefaler? Det må jeg lige prøve at teste i morgen!

Du vil jo gerne dæmpe piezoen og ikke wooferen. Jeg ville gøre det på den måde som allerede er foreslået og som du selv nævner.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.