Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken enhed er bedst?

niculw
 Share

Recommended Posts

Til RF 15 lavede jeg et anlæg uden at vide hvor vigtig højtaleres parametre er. Jeg brugte en Fane sovereign 15" 250w til bund/mid, men føler nu at den mangler lidt bund. Jeg har nu et valg: Beholde anlægget som det er, hvor jeg benytter den som mid/top og hertil bygger 2 cubo15 og køber en ny forstærker. Eller jeg finder en enhed der kan erstatte min fane som giver mere bund.

Så mit spørgsmål til jer, søde FA, er, hvilke enheder ville i anbefale?

Kabinettet den skal sidde i er 185l og har basporte som der kan ændres lidt på.

Nu kommer du ikke med særlig meget information i din post vedr. hvilken enhed du har brugt, men jeg gætter på at det er en Sovereign 15-250? Dens brugbare frekvensgang ligger 40-3000Hz, så du kan jo ikke bruge den som mid/top. Som hovedregel er det svært at få "tilstrækkelig" bund uden en dedikeret sub, så bund/mid giver ikke lige så meget bas som bare en bund.

Desuden er det ikke helt nok for os at vide at din kabinet er 185l og at det har basporte. Hvad er dimensionerne på kabinettet, og hvor sidder basportene, osv.?

Mit forslag ville være at bygge Cubo15 til bund. Din enhed ser i og for sig fin ud, så du kan jo kigge efter en diskant som passer til den, og så lave en mid/top som tager over ved ~110Hz.

Jeg har en diskant til den, det skulle jeg måske have skrevet.

Ja, det er den enhed.

Kabinettet er 55cm*55cm*64cm. Kan ikke huske længden på basporten, men der er 2 af diameter på ca 6cm som sidder på samme side som enheden.

Tænker også jeg skal ud i et par Cubo15 og en gm-d8604, men ville lige finde ud af om det kunne gøres på andre/billigere måder.

Edited by niculw

Jeg har en diskant til den, det skulle jeg måske have skrevet.

Ja, det er den enhed.

Kabinettet er 55cm*55cm*64cm. Kan ikke huske længden på basporten, men der er 2 af diameter på ca 6cm som sidder på samme side som enheden.

Tænker også jeg skal ud i et par Cubo15 og en gm-d8604, men ville lige finde ud af om det kunne gøres på andre/billigere måder.

Skråt det gamle kabinet og byg Cuboer :) Du vil ikke fortryde det.

Ærlig talt, så skal du virkelig kigge langt og længe(aka. BFM Titans) for at finde noget som kan konkurrere med Cubo15 når det kommer til en bund som kan bruges udenfor. Selvom det virker attraktivt at benytte det kabinet du har lige pt., vil du bare få mere ud af en Cubo15. Du kan bygge en Cubo15 med en Eminence Kappa-15LF, som koster det samme som Beyma'en. Træet kommer måske til at koste 500kr ekstra. Derudover har du sikkert nogle ting à la lim, skruer, rack dishes osv. som du enten har liggende eller kan genbruge. Og dit endelige resultat kommer bare til at være alle pengene værd.

Ærlig talt, så skal du virkelig kigge langt og længe(aka. BFM Titans) for at finde noget som kan konkurrere med Cubo15 når det kommer til en bund som kan bruges udenfor. Selvom det virker attraktivt at benytte det kabinet du har lige pt., vil du bare få mere ud af en Cubo15. Du kan bygge en Cubo15 med en Eminence Kappa-15LF, som koster det samme som Beyma'en. Træet kommer måske til at koste 500kr ekstra. Derudover har du sikkert nogle ting à la lim, skruer, rack dishes osv. som du enten har liggende eller kan genbruge. Og dit endelige resultat kommer bare til at være alle pengene værd.

Tham 15 kan også lege med i denne kategori.

En rack dish (har jeg lyst til at kalde den, men er pludselig blevet i tvivl om det er det korrekt navn), er sådan en fætter her. Gør det meget nemmere at montere Speakon/Powercon/XLR bøsninger i dit kabinet.

Og Ganon har ret, THAM15 er også en klar mulighed. Min forståelse er dog at THAM15 er lavet til nogle dyrere enheder end Cubo15?

En rack dish (har jeg lyst til at kalde den, men er pludselig blevet i tvivl om det er det korrekt navn), er sådan en fætter her. Gør det meget nemmere at montere Speakon/Powercon/XLR bøsninger i dit kabinet.

Og Ganon har ret, THAM15 er også en klar mulighed. Min forståelse er dog at THAM15 er lavet til nogle dyrere enheder end Cubo15?

ham som lavede Tham15 har ikke oplyst hvilke enheder man kan bruge i dem. Men jeg læste et sted, at der er en masse enheder som ville passe helt fint i, som ikke koster en vanvittig pris :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.