Jump to content
Festivalanlæg dk

Cutoff på subwoofer

hrjonas
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har købt et par B&W 685 S2 højttalere (http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/600_Series/685.html), som har følgende specs

Frequency range-6dB at 45Hz and 50kHz
Frequency response

52Hz - 22kHz ±3dB on reference axis

Nu er jeg dog i tvivl om, hvornår jeg skal sætte min subwoofer til at tage over. 
Den kan cuttes fra 50 og op til langt over 100 hz. HiFiKlubben siger 90 Hz, men det lyder helt hul i hovedet, gør det ikke?

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad størrelsen er på enhederne i dine B&W højtalere? Det vil påvirke x-over frekvensen lidt. Med det sagt, så ville det hjælpe også at vide hvilken subwoofer du bruger, for at kunne komme med et mere kvalificeret gæt.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad størrelsen er på enhederne i dine B&W højtalere? Det vil påvirke x-over frekvensen lidt. Med det sagt, så ville det hjælpe også at vide hvilken subwoofer du bruger, for at kunne komme med et mere kvalificeret gæt.

1" diskant
6,5" midrange/bass 

Subwooferen er en paradigm pdr-8...

Cut ved 40 Hz og 110 Hz :)  

jeg kan kun indstille den på ét parameter (Cut-off frequency), og skalaen er fra 50-150 hz.

Det er Low pass filteret så. Så sætter du den bare på 110 :) 

Interessant - så subwooferen vil spille fra 110 hz og ned, går jeg ud fra... 

Jeg tænker, det er for højt sat, når 685'erne spiller ned til 52 hz? :) Eller har jeg misforstået noget helt basalt? :)

Edited by hrjonas

Interessant - så subwooferen vil spille fra 110 hz og ned, går jeg ud fra... 
Jeg tænker, det er for højt sat, når 685'erne spiller ned til 52 hz? :) Eller har jeg misforstået noget helt basalt? :)

Som du kan se på de specs du oplyste, står der Frequency response ned til 52 Hz. Dog skal det siges, at det der står bagefter (altså +/- 3 db on reference axis) betyder, at kurven ikke er flad, men har en maksimal ændring på 6 db (-3 db fra gennemsnittet til +3 fra gennemsnittet). Vi må så gå ud fra, at den spiller ca. 3 dB lavere ved basfrekvenserne :) Desuden er 110 Hz der man normalt cutter, da al bassen ligger derunder, og over det kommer kicket.

Som du kan se på de specs du oplyste, står der Frequency response ned til 52 Hz. Dog skal det siges, at det der står bagefter (altså +/- 3 db on reference axis) betyder, at kurven ikke er flad, men har en maksimal ændring på 6 db (-3 db fra gennemsnittet til +3 fra gennemsnittet). Vi må så gå ud fra, at den spiller ca. 3 dB lavere ved basfrekvenserne :) Desuden er 110 Hz der man normalt cutter, da al bassen ligger derunder, og over det kommer kicket.

Interessant! Jeg har prøvet at lege med det omkring 90-110 hz, og det lyder faktisk meget godt. Tak for hjælpen :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.