Jump to content
Festivalanlæg dk

OTop 12 vs Jack 12

KHesse
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen,

Jeg står og er midt i at planlægge næste års projekt, og er kommet frem til 2x Cubo 15 og 2x OTop 12. Jeg er dog på det seneste blevet i tvivl om OTop 12 er det rigtige valg, eller om jeg skal bygge Jack 12 i stedet? Ideen bag Jack 12 er, så vidt jeg har forstået, at de faktisk kan spille selv uden en dedikeret bund, og at man så kan smække subwoofers på når bassen skal have et ekstra skub, og så klarer Jacks resten af spektret. Jack 12 om OTop 12 ser relativt ens ud, men siden jeg ikke har købt nogle planer endnu er jeg ikke sikker på deres forskelle? Er der nogle af jer som har bygget en eller begge som kan kommentere på deres positive (og negative) aspekter? Samt prisen for at bygge en Jack 12, hvordan er den i forhold til OTop 12?

Takker på forhånd!

Har de sidste 2 år haft omnitops med og har været super tilfredse med dem. De spiller fantastisk og meget højt, er relativt lette at bygge og koster næsten ingen ting. Det kræver lidt tid at bygge dem, hvis det skal blive pænt, men tegningerne fra BFM er super gode og lette at følge, så hvis man har tiden og kan være tålmodig, så er det ikke det store problem at få et godt resultat. 
Lidt negative ting, med melded array kan de godt blive lidt skingre at høre på idet der kommer lidt for meget diskant lyd, dog er der et par løsninger til dette. Enten kan man bruge en miniDSP eller lign og equalize sig ud af problemet. Ellers er der i tegningerne beskrevet hvordan man kan modificere delefiltret, så man undgår dette.

Har aldrig hørt jacks, men efter hvad jeg har fundet frem til får du lidt mere full range i jacks (OT er absolut ikke full range), men derimod får du også lidt mere lyd med OT. Ville nok vælge OT når du har cuboerne med, det er en glimrende kombi. 

Prisen vil jeg skyde på er nogenlunde den samme.

Ja lige som frederik siger så er jack et meget flexibelt kabinet. Du kan bruge den til bas, du kan bruge den til fullrange, du kan bruge den til PA top og andet. Når den nu er så flexibel tager det slef noget af performance væk når den kun skal være PA top. Så hvis du ved at du ikke skal bruge fullrange til noget, så fyr en Otop12 :) Og please vælg en anden enhed en Beta-12A. Den lyder altså virkelig ringe xD

Spændende, tak for den gode info indtil videre drenge! Jeg kan selvfølgelig godt se for mig at en Jack vil have mindre output end OTop, fordi den trods alt har muligheden for at ramme basfrekvenser. Hvis man dog slutter sine bundkasser til, og så sætter et HPF på Jacks ved omkring 110Hz?

Grunden til at jeg stadigvæk overvejer Jacks er at man kan tage dem med på stranden / til en mindre fest i et forsamlingshus, og så bare smide nogle stativer under dem, og ikke også behøve at fyre 2x Cubo 15 bag i bilen, som jo nok ville være nødvendigt med OTops :P

En anden fordel ved jacks er at du bare kan slutte en maxamp til dem når du ikke har brug for at spille så højt :-)
Personligt er det kun hvis der skal være fest at jeg har brug for et større setup. I dagtimerne har vi lydniveauet så vi stadig kan snakke sammen

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.