Jump to content
Festivalanlæg dk

Lader til 7,2ah

larsjo
 Share

Recommended Posts

Vi har nu fået vores boominator skruet sammen og begyndt at bruge den.

Har installeret en solcelle regulator (http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-5A-MPPT-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-CE-12V24V-wp-Uk-940301.html)

som er på 5ah, så vidt så godt, men den første pc-lader som vi satte på afgik hurtigt ved døden, så nu er spørgsmålet hvorfor?

1. at lader ikke kunne lev. 5ah og derfor pga solcelle regulator blev overbelastet.

2. at det var en gl. defekt pc-forsyning som ville være død af sig selv.

Men hvis det er 1. skal man så altid have en lader som kan lev. mere end det som solcelle regulatoren kan belaste med?

Har sat en ny 7ah forsyning på, og når jeg måler spænding på både indgang og batteri, er de altid ens, det vil sige at solcelle regulatoren belaster strømforsyningen så meget at

den bliver trukket ned på samme spænding som batteriet, hvilket jo vil betyde at der trækkes MAX strøm, og lidt over, som så bliver lagt på batteriet. Hvilket igen vil sige at jeg lader med alt for høj A på mit 7,2ah batteri og sikker afliver denne.

Så har lidt svært ved at regne ud om solcelle regulator er egnet som lader med pc-forsyning, eller den kun kan bruges med solceller (10w).

Og så gå i Biltema og købe en lader der passer til mit batteri (http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-612-V-4-A-2000031642/)

Først og fremmest kan en strømforsyning ikke have ah, men en strømstyrke som måles i ampere. Nu kan jeg ikke se din regulator grundet at begge dine link ikke virker for mig. Men det virker mærkeligt at din oplader bare gik i stykker. For mig lyder det mere som om du har lavet omvendt polaritet et eller andet sted og derved har brændt et eller andet af. Jeg ved mange herinde (inklusiv mig selv) bruger laptop oplader + en solcelle regulator med succes. Prøv at tjek at alt er sat korrekt sammen.

hehe ah/A/Strømstyrke samme udtryk, bare man kan regne forklaringen ud. (info: https://dk.linkedin.com/in/larsjrgensenjuelsminde)

Den virkede godt de første par gange vi brugte den som oplader.

lader fra biltema 4a http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-612-V-4-A-2000031642/?artId=37744

Solcelle reg: http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-5A-MPPT-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-CE-12V24V-wp-Uk-940301.html

link nu uden ()

Det er mere teknikken bag om solcelle regulatoren ikke bare belaster strømforsyningen alt den den kan, indtil at udgangsspændingen fra lader(solceller) er lig den spænding som skal til for at lade batteriet, og derved hvis man har en 7A lader på 19v så vil den prøve at belaste den så spændingen falder, og der er så her at en lader kan brænde af?

Hvis dette er tilfældet så er solcelle regulator ikke egnet til at lade dine batterier vha strømforsyning. Måske fordi at din strømforsyning vil se regulatoren som en kortslutning.

Har nu lavet lidt målinger på dette. Og helt som jeg regnede med belaster solcelle regulatoren strømforsyningen alt det den kan for at trække så mange watt ud som 

muligt, dvs at den trækker den tilsluttet lader ned på batterispændingen, så hvis lader er 19v 7a, så yder den ca. 13v/7a (91w) ved start og stiger mod 14v/7a (98w) før den slår fra. Dette er langt over de 10% lade strøm som anbefales normalt til bly batterier. (men det går stærkt med at lade..)

Min løsning er at købe en lader fra biltema (2-4a) og bruge et 4 pol speakon eller et xlr og så bruge fælles + eller -, således kan jeg stadig have samme stik på lader og solcelle.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.