Jump to content
Festivalanlæg dk

48v solceller til 12v batteri

frederikvoss1
 Share

Recommended Posts

Vi står med 6 solceller med specifikationer som billedet viser, som skal bruges til at lade 12v batterier. Har fundet frem til at vi skal have fat i nogle mppt regulatorer, men de er enormt dyre hvis de skal kunne tage 48 volt. 
Håber der er nogen der har lidt forstand på dette, og som kan kaste lys over problemet.

Solcelle.jpg

Edited by frederikvoss1

du skal ind på selve panelet og dele den op i 2 ved at skære folie over og lodde ny kabler på.

Men du har ret i at det ikke er nemt at finde en regulator til 48v, for så er vi over i de lidt tunger sager som ikke er nem at tage med rundt

Hm, er det til at finde ud af når man ikke har prøvet det før? 
Sidder sellerne i sådan et panel alle i serie eller hvordan fungere det? Ville man evt kunne gå ind og bryde serien og så lave serie/parallel så man rammer 24 volt? 

I øvrigt, læste jeg noget med at man sagtens kunne bruge en 12/24 volt regulator til at lade sit batteri, men at man så kun ville få 1/4W ud af det. Ville man kunne købe  en mppt regulator der kan tage op 40v fx og så bare leve med at den ikke leverer mere end 40v*5a=200w?

Ellers fandt jeg denne regulator, som kan klare op til 55v. Open circuit voltage på solcellen er 59volt, men vil den nogensinde i det danske vejr komme så højt op? http://www.ebay.com/itm/20A-MPPT-Solar-Battery-Charge-Controller-12V-24V-Waterproof-Timer-260W-520W-CE-/310715983281?hash=item48581da5b1:m:mBQtQqf8-WK3UJMTvYX6d2w

Edited by frederikvoss1

Så hvis jeg åbner boksen omme bagpå, og der fx er 4 ledninger i den så er 2 af dem vel + og 2 -, hvordan finder jeg så ud af hvilke der skal byttes rundt på?
Og er det i øvrigt noget man bare kan gøre uden der sker noget? Tænker i forhold til de dioder der sidder i sådan et panel, og hvor mange ampere ledningerne inden i er lavet til at lede? det giver jo dobbelt så mange amps hvis jeg laver det til et 24v panel

Så skal man finde sit mål udstyr frem.

Som du kan se er der dioder imellem. Et hurtigt gæt vil være at + ud er til ventre, og højre er -

Du skal med ohm meter finde ud af hvorledes de er forbundet, lav et skema og mål mellem alle punkter. 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 2-3, 2-4, 2-5...

Det er svært at se om der er 2 folie stykker ved hver klemme?

http://static.electronicsweekly.com/news/wp-content/uploads/sites/16/2011/09/itemid-54678-getasset.jpg

Edited by larsjo

• 6 months later...

korrekt.

Men umiddelbart ville hver solcelle være istand til at levere 5,25A i 47,67v ? =250W

Med udgangspunkt i en Mppt lader, vil den kunne omdanne de 47,67v til "lade volt" omkring de 14,4V. med flere ampere?
For at udnytte de 250W i 14,4v vil amperne blive væsenlig højere. Op imod 17 ampere? max

Eller er jeg helt gal på den?

1 hour ago, CBagge said:

korrekt.

Men umiddelbart ville hver solcelle være istand til at levere 5,25A i 47,67v ? =250W

Med udgangspunkt i en Mppt lader, vil den kunne omdanne de 47,67v til "lade volt" omkring de 14,4V. med flere ampere?
For at udnytte de 250W i 14,4v vil amperne blive væsenlig højere. Op imod 17 ampere? max

Eller er jeg helt gal på den?

Nej, det er helt korrekt. Jeg var ikke lige klar over, at du havde de præcist samme solceller som Frederik :)

7 hours ago, frederikvoss1 said:

Bruger i så en til hver solcelle, og sætter dem til samme batteri-bank?

Det virker som en væsenligt billigere løsning de dem jeg har kigget på, også selvom det "måske" er PWM laderegulator. Man kan jo nærmest købe en ekstra solcelle for det man spare.

:)

• 1 month later...
On 16/10/2015 at 15:48, frederikvoss1 said:

Solcelle.jpg

Ud fra dette billede går jeg ud fra, at du også har købt dine solpaneler af en mand ude på Amager. Hvis det passer, så er det meget vigtigt, at du husker at fuge panelerne, så de bliver tætte! Cellerne inde i panelet vil kortslutte hele systemet, hvis de får vand.

Det kan godt være du er klar over det, men tænkte at jeg lige ville dele det med dig alligevel.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.