Jump to content
Festivalanlæg dk

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Hej FA!

Jeg sidder og er igang med at planlægge at bygge en Cubo 15 extended, som skal bruges sammen med min boominator. Efter at have kigget mig lidt omkring og spurgt lidt rundt herinde er jeg kommet frem til at jeg vil bruge en forstærket kaldet Bassface DB 4.2 (Da den er en del billigere end Pioneer GM-D8604)
http://www.thompsonsltd.co.uk/db4.2-bass-face-4-ch-four-channel-black-mini-class-d-digital-car-speaker-amplifier-amp.html 

Dog har jeg hørt at dens deling ikke er så god så et delefilter ville være en god ide at sætte på til Cubo 15 da den vidst først deler ved 80Hz og det skulle vidst være bedst at dele et sted mellem 110-125hz. (´Sig til hvis jeg er gal på den ;) )

Så jeg tænkte om dette delefilter ikke er en fin løsning at bruge sammen med. Eller er jeg hel gal på den?
http://elektronik-lavpris.dk/p93428/bn203914-rockwood-bas-kontrol/

Håber i kan hjælpe! :-)

Mvh Aaboe

Hej FA!

Jeg sidder og er igang med at planlægge at bygge en Cubo 15 extended, som skal bruges sammen med min boominator. Efter at have kigget mig lidt omkring og spurgt lidt rundt herinde er jeg kommet frem til at jeg vil bruge en forstærket kaldet Bassface DB 4.2 (Da den er en del billigere end Pioneer GM-D8604)
http://www.thompsonsltd.co.uk/db4.2-bass-face-4-ch-four-channel-black-mini-class-d-digital-car-speaker-amplifier-amp.html 

Dog har jeg hørt at dens deling ikke er så god så et delefilter ville være en god ide at sætte på til Cubo 15 da den vidst først deler ved 80Hz og det skulle vidst være bedst at dele et sted mellem 110-125hz. (´Sig til hvis jeg er gal på den ;) )

Så jeg tænkte om dette delefilter ikke er en fin løsning at bruge sammen med. Eller er jeg hel gal på den?
http://elektronik-lavpris.dk/p93428/bn203914-rockwood-bas-kontrol/

Håber i kan hjælpe! :-)

Mvh Aaboe

Du vil ikke få et clean cut med sådan en dims der. Så vil boominatoren stadig prøve at spille på samme frekvenser som bassen, hvilket vil lyde dårligt. En miniDSP er klart optimalt. Hvis du ikke kender til den, så er det en lille boks som man programmerer med en computer. Du kan indstille en hel masse ting, som f.eks. delay, gain, crossovers og EQ. Klart en lækker investering! Desuden er det noget som mange bruger, så du kan nemt sælge den igen uden et for stort pengetab :) link: https://minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

Hvad ender det så med at koste hvis jeg skal have den hjem uden for EU? for jeg kan se den koster 1000kr herhjemme men kun 600kr på dit link. (Tænker på moms og told og al det møg :/ )

Altså man kan jo være uheldig.. tror det vil ende på ca. det samme hvis den lander i told, men det er ikke altid jo. Den landede i told for mig :) 

• 1 month later...

Jeg har lige modtaget to Bass Face db4.2 fra Amazon.uk. Selvom jeg også havde set, at den havde en fast delefrekvens, så har de åbenbart ændret produktet, så man nu kan indstille delefrekvensen. LPF går fra 50-300 hz. 

Jeg har vedhæftet et billede, så du kan se.

2015-11-21 21.49.42.jpg

Den er købt her, og kan se, at den endda er blevet 10 £ billigere siden.. http://www.amazon.co.uk/Bass-Face-DB4-2-Channel-Amplifier/dp/B00W5L61ZU

Der var en lille måneds ventetid. 

Jeg tester den MÅSKE i weekenden, og, hvis jeg er rigtig god, så overfor vores Pioneer 8604. Men det bliver ikke med SPL eller andet fancy, bare min umiddelbare fornemmelse. 

• 1 month later...

Den er købt her, og kan se, at den endda er blevet 10 £ billigere siden.. http://www.amazon.co.uk/Bass-Face-DB4-2-Channel-Amplifier/dp/B00W5L61ZU

Der var en lille måneds ventetid. 

Jeg tester den MÅSKE i weekenden, og, hvis jeg er rigtig god, så overfor vores Pioneer 8604. Men det bliver ikke med SPL eller andet fancy, bare min umiddelbare fornemmelse. 

Har du fået testet? Er lidt spændt på at høre sammenligningen imellem de to forstærkere, efter som der er en ret stor pris forskel:) 

• 2 months later...

Så! Nu skete det.

Jeg prøvede 

• Pioneer GM D8604
  • Pioneer PSR D210
  • Bass Face db4.2

overfor hinanden på et sæt Electro Voice ex300. Og det er måske meget som man ville forvente; Lyden var bedst for Pioneer PSR, næsten lige så god var Pioneer GM d8064 og på sidste pladsen kom Bass Face. MEN forskellen er ret lille og nok ubetydelig i denne sammenhæng.

Man bemærkede selvfølgelig en forskel i power, her især med fordel til de to med fire kanaler, som kunne brokobles, og derfor havde mere at give af. 

Hvis jeg skulle købe forstærkere nu, og skulle bruge fire kanaler, så ville jeg købe to Bass face db4.2 i stedet for en Pioneer GM-d8604. Måske tager det noget mere strøm? Og hvis man har skrabet budget, så kan en enkelt Bass face sikkert gøre det godt, men tror måske at man kommer til at mangle noget energi, hvis man bor i midten af C. 

Betjeningsmæssigt er der ikke nævneværdig forskel. 

Mojn

21 hours ago, Just said:

og skulle bruge fire kanaler, så ville jeg købe to Bass face db4.2 i stedet for en Pioneer GM-d8604. Måske tager det noget mere strøm? Og hvis man har skrabet budget, så kan en enkelt Bass face sikkert gøre det godt, men tror måske at man kommer til at mangle noget energi, hvis man bor i midten af C. 

Interessant er det her med henblik på at du skal holde større eller mindre fester? bare lige for forstå dit behov :)

Derudover hvorfor vil du hellere have 2 Bass Face 4.2 istedet for 1 og en 1.2 monoblock? er det af budgetmæssige eller strømmæssige årsager?

Vi brugte sidste år en pioneer GM-d8604, som kørte to PA toppe (ex300 ligende fra LD) og to THAM15 bunde. Jeg syntes dog, at lyden forvrængede, før det blev passende højt (bas lige i maven..). 

I år bruger vi en Bass Face db4.2 til toppene og GM-d8604 til bundene, begge brokoblet til to kanaler. Vi testede det, og det gav meget mere power og renere lyd uden forvrængning. Men vi bliver nok også nødt til at køre det i to seperate strømsystemer (ét batteri til hver forstærker), da der ellers kan komme til at komme lidt udfald i peak-belastninger. Måske er det ikke nødvendigt.

Men man kunne nok bruge en monoblok 1.2 til bundene i stedet - jeg havde bare lige alle de andre liggende. 

Vil du bruge pioneeren brokoblet på begge sider?
Mener at Kreativ og Vesthardt kørte med det sidste år og den kunne godt gå hen og blive varm og klippe.

Jeg har ikke hørt Tham 15 endnu, du skal tage dem med til lyd leg i Volume en dag, så sætte dem op i mod cubo.:)

• 2 weeks later...
On 17/4/2016 at 21:29, Ganon said:

Vil du bruge pioneeren brokoblet på begge sider?
Mener at Kreativ og Vesthardt kørte med det sidste år og den kunne godt gå hen og blive varm og klippe.

Jeg har ikke hørt Tham 15 endnu, du skal tage dem med til lyd leg i Volume en dag, så sætte dem op i mod cubo.:)

Tak for info. Ja, det havde vi tænkt at den skulle, men det skal vi nok lige forsøge os frem med så. 

THAMerne er fantastiske. Jeg har dog ikke prøvet dem af overfor den her-på-siden-klassiske CUBO, men vi meget tilfredse med dem. Dog skal det siges, at de er monteret med et par gamle Celestion højtalere, som nu fungerer fint i det kabinet. Så måske er vores THAMere ikke repræsentative for, hvor godt de egentlig kan lyde. 

Hvor ligger Volume?

4 hours ago, Just said:

Tak for info. Ja, det havde vi tænkt at den skulle, men det skal vi nok lige forsøge os frem med så. 

THAMerne er fantastiske. Jeg har dog ikke prøvet dem af overfor den her-på-siden-klassiske CUBO, men vi meget tilfredse med dem. Dog skal det siges, at de er monteret med et par gamle Celestion højtalere, som nu fungerer fint i det kabinet. Så måske er vores THAMere ikke repræsentative for, hvor godt de egentlig kan lyde. 

Hvor ligger Volume?

Det ligger inde inde ved enghave st. i København, traditionelt er det hver første onsdag i måneden det er der. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.