Jump to content
Festivalanlæg dk

Måleudstyr

ESO
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen!

Nogen af jer der kender noget godt måleudstyr så man kan få lavet en respons kurve over sit anlæg samt finde dB w/m.

Har allerede læst lidt rundt omkring de forskellige men vil gerne hører om folk kender noget de kan anbefale.

Der er ikke den store forskel på de fleste målemikrofoner under 800kr
Jeg har selv en Superlux ECM-888B den har den fordel at den kører på batteri så man ikke skal tænke over phantom power - det er så også en ulempe når man står og skal måle og batteriet dør (taler af bitter erfaring haha).

Det vigtigste er sådan set at din mikrofon har en flad responskurve. Hvis dette ikke er tilfældet så skal du have responskurven fra den og plotte ind i REW eller hvilket software du nu bruger så den kan kompensere. Desuden skal du også gøre dig tanker om ved hvor højt et lydniveau du vil måle da de fleste målemikrofoner ikke kan klare en belastning højere end 130dB (hvilket altså også er av-for-helvede-mine-øre-gør-ondt-højt).

Så vil du kunne lave målinger uden videre, men hvis du ønsker at måle dB skal du ved siden af have en dB-måler til at kalibrere med i REW, dette skal dog kun gøres én gang.
Hvis du ønsker at få sensitiviteten målt skal du også vide hvor mange watt din højttaler trækker, eller rettere sagt huske at måle dB over frekvens ved 1W slash 2,8V på en 8Ohms højttaler... Men hvordan gør man så lige det korrekt? listen up! ->
RMS-effekt måles ved at smide noget pink støj igennem på et højt niveau og måle spændingen over højttalerterminalerne (husk det er AC). RMS-Effekten målt er V2/R, altså spænding i anden divideret med den gennemsnitlige modstand for højttaleren (da den varierer med frekvens mm. så oftest 4 eller 8 som vi kender det). Aflæser du 5V på tværs af en 4 ohms højttaler er RMS effekten 5*5/4 altså 6,25W. Ønsker du at smide 1W igennem en højttaler på 8Ohm så er regnestykket sqrt(W*R)   =>   sqrt(1*8)=2,83V
Så instil din forstærker til du måler givne tal over polerne så har du 1W.

Edited by William
Tilføjelse af mere awesome knowledge

Bare husk at køb rigeligt af de dumme batterier til den målemikrofon der. har den samme mikrofon, og det batteri jeg fik medsendt var allerede næsten dødt, så signalet var meget meget lavt. Det er nogle meget spacy batterier, sådan nogle 6v halv størrelse i forhold til AA... :D 

Bare husk at køb rigeligt af de dumme batterier til den målemikrofon der. har den samme mikrofon, og det batteri jeg fik medsendt var allerede næsten dødt, så signalet var meget meget lavt. Det er nogle meget spacy batterier, sådan nogle 6v halv størrelse i forhold til AA... :D 

Ender nok ud med at det bliver den jeg køber også skal jeg fandme ikke mangle batterier xD

Ellers så køb min, jeg skaffer en der skal have phantom power da jeg har lydkort nu der supporter det :)

Mange tak for tilbudet william, men jeg takker nej tak da det ikke er aktuelt lige her og nu. Egentlig skulle jeg bare lige være sikker på hvad jeg skulle have når det endelig er

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.