Jump to content
Festivalanlæg dk

Jack 12 med eller uden melded array?

Alex
 Share

Recommended Posts

Som overskriften lyder, så har jeg tænkt meget over, om det er værd at udstyre Jack12 med et melded array, eller om man kan nøjes med et flat array. Det er meningen at højttalerne skal bruges til mindre fester, og derfor kommer folk altså til at stå tæt på. Jeg ved derfor at et melded array klart ville være det bedste bud. Problemet er blot, at jeg ikke har lyst til at stå og skære 32 piezo  enheder (eller værktøjet til det) og lime dem sammen, hvorved jeg havde tænkt mig at bestille det færdigbygget fra speakerhardware. Dette koster blot 320 dollars inklusiv fragt, og hvis de også bliver taget i tolden, så står jeg altså med 2 melded arrays til en pris af cirka 3000, modsat cirka 700 kroner for 2 flat arrays. 

Hvad ville I gøre, bide i det sure æble og betale for et melded array eller nøjes med et flat array? 

Jeg har overvejet alternativet med selv at lave et melded array, men jeg er en fattig studerende og har ikke adgang til en bordsav. 

Som overskriften lyder, så har jeg tænkt meget over, om det er værd at udstyre Jack12 med et melded array, eller om man kan nøjes med et flat array. Det er meningen at højttalerne skal bruges til mindre fester, og derfor kommer folk altså til at stå tæt på. Jeg ved derfor at et melded array klart ville være det bedste bud. Problemet er blot, at jeg ikke har lyst til at stå og skære 32 piezo  enheder (eller værktøjet til det) og lime dem sammen, hvorved jeg havde tænkt mig at bestille det færdigbygget fra speakerhardware. Dette koster blot 320 dollars inklusiv fragt, og hvis de også bliver taget i tolden, så står jeg altså med 2 melded arrays til en pris af cirka 3000, modsat cirka 700 kroner for 2 flat arrays. 

Hvad ville I gøre, bide i det sure æble og betale for et melded array eller nøjes med et flat array? 

Jeg har overvejet alternativet med selv at lave et melded array, men jeg er en fattig studerende og har ikke adgang til en bordsav. 

Jeg ville klart smide de ekstra bønner for et melded array. Pladsen på roskilde festival er ret trængt, og sandsynligheden for at du lægger dig ved en brandvej er stor. Melded i sådan en situation er klart fedt at have, da man ellers hurtigt får en limit på hvor mange mennesker der kan være :) 

Og du behøver jo ikke en bordsav til det. Du kan sagtens bare tegne det op og skære lige med en håndsav hvis det endelig var :)

Jeg ville klart smide de ekstra bønner for et melded array. Pladsen på roskilde festival er ret trængt, og sandsynligheden for at du lægger dig ved en brandvej er stor. Melded i sådan en situation er klart fedt at have, da man ellers hurtigt får en limit på hvor mange mennesker der kan være :) 

Og du behøver jo ikke en bordsav til det. Du kan sagtens bare tegne det op og skære lige med en håndsav hvis det endelig var :)

Det kunne godt være, at jeg ville tage mig tiden til at sidde med en håndsav og skære dem ud enkeltvis. 

Det er ikke sådan, at jeg har planlagt at holde de helt store fester, men jeg ville helt sikkert komme til at ærgre mig over, ikke at have valgt et melded array. Havde egentligt også planer om, at bruge dem som anlæg i stuen, når de ikke var på Roskilde og spille, og der skader det jo bestemt heller ikke med en større spredning. 

Jeg tror du har overtalt mig til en omgang slavearbejde Vesthardt + der er en god sjat penge at spare, ved selv at gøre det hele! ;) 

Har flat array i mine. Fungerer upåklageligt og havde samme tænker som dig dels ift. pris og besværet. Hvis du alligevel tager dig besværet, ville jeg lave en af deres horn designs i stedet. Om det bare er mit der ikke er tweaket ordenligt ved jeg ikke, men synes ikke helt Jacks lever op til den hype de bliver gjort til herinde

Har flat array i mine. Fungerer upåklageligt og havde samme tænker som dig dels ift. pris og besværet. Hvis du alligevel tager dig besværet, ville jeg lave en af deres horn designs i stedet. Om det bare er mit der ikke er tweaket ordenligt ved jeg ikke, men synes ikke helt Jacks lever op til den hype de bliver gjort til herinde

Hvad tænker du på angående de andre horn designs? 

Jeg ville da klart bare finde en der har adgang til at kunne skære det og så lige stikke manden en kasse øl og have en hyggelig eftermiddag sammen :)
Gå melded diy

Det burde jeg næsten, for kan ikke overskue tanken om at skulle skære 32 piezoer til ;)  

Hvad tænker du på angående de andre horn designs? 

Det burde jeg næsten, for kan ikke overskue tanken om at skulle skære 32 piezoer til ;)  

Du kan også bygge et horn selv (se planerne) og bruger en Eminence horn-driver. Ser ikke så forfærdeligt svært ud, måske lidt tungere, men tror du vil foretrække lyden. Igen, som mine Jacks er nu, synes jeg ikke at piezoerne lyder, som noget der skulle svare til en retail på $599 og op, som planerne giver udtryk for

Du kan også bygge et horn selv (se planerne) og bruger en Eminence horn-driver. Ser ikke så forfærdeligt svært ud, måske lidt tungere, men tror du vil foretrække lyden. Igen, som mine Jacks er nu, synes jeg ikke at piezoerne lyder, som noget der skulle svare til en retail på $599 og op, som planerne giver udtryk for

Har netop også overvejet dette. CD hornet skulle have en god spredning, mener det var omkring 100 grader, og så kan jeg både bestille inden for EU og slippe for at skulle lave et melded array. De ligger på cirka 400 kr. stykket, så skal nok af med 1600 for 4 enheder, hvilket heller ikke er så slemt :) 
At du siger, at lyden fra piezoer, gør mig også mere sikker på, at det så bliver det setup, som jeg ender ud i. Jeg hælder egentligt også mere til lyden af et CD horn i stedet for en piezo, selvom piezoer ikke er ringe i de rigtige konfigurationer. 

• 3 weeks later...

Nej, projektet er blevet sat på pause efter at al den her juletomult er overstået ;) 

Jeg er dog gået helt væk fra at bruge piezoer og har i stedet valgt at bruge kompressionshornet ASD1001. Det kræver at man bygger sit eget horn flare, men det virker noget mere ligetil end at skære til melded + det skulle vist også have en lidt bedre spredning end et flat array, så vidt jeg har kunnet læse mig frem til. Jeg kunne også forestille mig at lydkvaliteten bliver bedre. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.