Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvad mangler du generelt i festivalanlæg?

rubennn
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Har I nogensinde stået med jeres færdigbyggede festivalanlæg og tænkt: "Nice anlæg, men det kunne have være nice med *blank*..."?

Hos Canopy Sound er vi interesserede i at finde ud af hvad I som selvbyggere helt generelt mangler til jeres anlæg. Vi har kompetencer til at udvikle ting til jer, som vil gøre jeres selvbyggeri mere tilfredsstillende - men vi har brug for at vide hvad vi skal fokusere på. Har der f.eks. været for lavt output fra jeres højttaler pga. jeres afspiller? Er elektronikken tit for besværlig at integrere? Spiller jeres højttaler ikke nok bas? Vil I gerne kunne lave et delefilter hurtigere?

Uanset hvilke udfordringer I har, så vil vi gerne hjælpe så vidt vi kan!

Smid et indlæg med jeres erfaringer.

• Viktor featured and pinned this topic

Ekstra bas kan man jo altid bruge, men det er jo også en fysisk begrænsning man støder på ;) 2015 var mit første Roskilde, og jeg havde blot en Boominator med, men en ting jeg flere gange tænkte over var, at mange folk ikke vidste hvordan de skulle håndtere et anlæg. Hvis de skulle skifte musik hev de bare jack-kablet ud og svingede det rundt, hvilket 1) skabte støj på linjen, og 2) ødelagde et af de tre kabler jeg havde med.

Så måske lidt en pet-peeve fra min side, men jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig en form for catch-all klistermærke jeg kunne sætte på mit anlæg, som i flotteste piktogram-form viser hvordan man skal håndtere et anlæg. Forestil jer en IKEA-mand, der lige skruer ned for lyden før han skifter musik, og som slukker for anlægget hvis voltmeteret viser 11,5. Alle de små ting der gør livet nemmere for os anlægs-ejere når vennerne gerne vil styre musikken! Hvis det overhovedet giver nogen mening? :P

Det er noget mere teknisk, men jeg har savnet en nemmere adgang til lithium batterier. Det virker dyrt at købe færdige løsninger, da der oftes henvises til diverse hobbybutikker frem for en god aliexpress eller noget. Samtidig virker det utrolig besværligt at skulle sammensætte regulator PCB, celler og jeg skal komme efter dig. 

Lidt i stil med khesse: en eller anden åndsvag smart måde at forlænge levetiden af jackstik på. Om det er at man får en kasse ekstra stik med, ved jeg ikke, men kunne forestille mig at de i en boominator eller lignende størrelse anlæg er et helvede. Det bringer mig til punkt 3.

Intuitiv bluetooth integrering. Måden som diverse små trådløse højtalere gør det på (har selv en Jabra Solemate) fungerer ofte ganske udemærket. Dog ikke gør som solemate og sig "SOLEMATE IS CONNECTED" hver gang man tilslutter sin telefon.

Jeg har et par forslag som jeg i længere tid har syntes vi manglede. 

Først og fremmest kunne det være super fedt hvis man tog initiativ til at lave nogle foredrag eller lign., hvor man fx fik nogen der har rigtig meget forstand på tingene til at fortælle lidt omkring forskellige emner, så os der hår lidt mere nørdet op i Festivalanlæg kunne få større indsigt i tingene. Dette ville også give folk herinde mulighed for at mødes mere privat og snakke om løst og fast. 

Derudover har jeg længe eftersøgt en pålidelig forhandler af batterier, da flere og flere bygger større anlæg hvor batteriudgiften tit bliver enorm stor. Her tænker jeg man kunne tage kontakt til fx lastvognsophuggere rundt omkring på Sjælland og høre om man kunne få en god aftale med nogen. Jeg har fx skaffet vores batterier hos en ophugger til 300 plus moms for 180-230 ah og de virker til at være i rigtig fin stand. 

I forhold til regelsæt omkring anlæg på Roskilde så har jeg aldrig rigtig kunne forstå hvad man må og hvad man ikke må, og jeg kunne forestille mig at med de mange store anlæg der efterhånden er på festivalen, så kommer der ligepludselig nogle reguleringer fra Roskilde festivals side. Måske man skulle gå i dialog med dem og finde ud af hvad reglerne helt præcis er. 

Til slut så synes jeg at man stadig hver år ser rigtig mange anlæg rundt omkring som er utrolig ineffektive og derfor burde man måske gøre noget for at sprede kendskabet til forummet , så vi slipper for folk der bliver skuffede efter de har bygget "svinet" fra Camp luksus guide. 

Til slut så synes jeg at man stadig hver år ser rigtig mange anlæg rundt omkring som er utrolig ineffektive og derfor burde man måske gøre noget for at sprede kendskabet til forummet , så vi slipper for folk der bliver skuffede efter de har bygget "svinet" fra Camp luksus guide. 

Den guide var nok noget af det dårligste stykke journalistisk og information jeg nogensinde har læst. Dels fordi luksus drengene umuligt selv bruger alt det lort de henviser til, men den pegede bare så meget på at være ren sponsoreret. Virkelig sørgerligt

Den guide var nok noget af det dårligste stykke journalistisk og information jeg nogensinde har læst. Dels fordi luksus drengene umuligt selv bruger alt det lort de henviser til, men den pegede bare så meget på at være ren sponsoreret. Virkelig sørgerligt

Kan stadig sidde og flække af grin over den artikel. Der er virkelig nogen på redaktionen som ikke har gjort sit forarbejde for det kræver ikke mange søgninger for at finde ud af at bilhøjtalere sutter på festival

Mht. artiklen der: Sådan går det jo desværre når nogle bliver kåret "kongerne af Roskilde Festival" selvom vi er en 5-10 stykker der kan spille både højere, bedre (lydkvalitet) og længere. Desværre har journalisten som så mange andre slet ikke undersøgt sagen for at se hvad et godt roskilde anlæg egentlig består af, men bare kontaktet den camp han/hun har hørt skulle være de største.

Jeg har stor sympati for de mennesker der følger Camp Luksus guiden, det er jo dem det går ud over i sidste ende

Mht. artiklen der: Sådan går det jo desværre når nogle bliver kåret "kongerne af Roskilde Festival" selvom vi er en 5-10 stykker der kan spille både højere, bedre (lydkvalitet) og længere. Desværre har journalisten som så mange andre slet ikke undersøgt sagen for at se hvad et godt roskilde anlæg egentlig består af, men bare kontaktet den camp han/hun har hørt skulle være de største.

Jeg har stor sympati for de mennesker der følger Camp Luksus guiden, det er jo dem det går ud over i sidste ende

Men husk nu at fedeste fest =/= største, bedste anlæg. Ikke et ondt ord om jer, men man må sige at Luksus har formået at skabe sig et navn og et brand stort set ingen camp kan hamle op med, siden Promilleservice etc. 

De fedeste fester bliver der, hvor man samler nogle nørdede typer der kan lave et lækkert anlæg der spiller hele ugen, nogle kreative typer der får det til at se cool ud og til sidst nogle festlige promotertyper der formår at arrangere og udfylde de rammer de to andre har skabt :) Med det sagt glæder jeg mig edermame til at se dit og Alexanders projekt. Har siden mit første Roskilde drømt om at genskabe Alive scenen en dag, hvis jeg ikke fik lov at se Daft på Orange. Hvis du føler for at dele designs og planer, er jeg mere end frisk på at give respons både ift. lyd og sceneopbygning :)

Edited by Alfred

Det er fantastisk at høre alle jeres forslag, tak for det!

Jeg kan fuldstændig følge problemet med de fulde idioter, der ikke ved hvordan man håndterer et anlæg. En mulig løsning på dette kunne f.eks. være at bruge bluetooth, så man ikke kan sætte sig musik på før man parrer sin afspiller med receiveren. Som jeg ser det er der dog nogle udfordringer ved bluetooth, og et af dem er at man skal betale licens for at bruge nyeste teknologi hvis produktet skal sælges kommercielt. Canopy Sound vil gerne levere gode, simple og billige løsninger, som kan gøre livet for en anlægsbygger nemmere. En anden udfordring er at din trådløse forbindelse er perfekt, hvis du vil levere musik uden de små "hak" i lyden som kommer af og til når forbindelsen er svag. Bluetooth vil vi helt sikkert overveje, da det er det eneste rigtige alternativ til almindelig kabling.

Et klistermærke med en IKEA mand der viser hvordan anlægget skal behandles kan vi sagtens lave, hvis der er interesse for det!

Mht. lithium-baserede batterier, så er dem i god kvalitet bare dyre om man vil det eller ej. Dem der kommer fra alibaba og andre steder i Kina kan man typisk godt regne med at have 50 % af den angivne kapacitet hvis det ser billigt ud. Desuden skal lithium-baserede batterier også bruge laderegulering og beskyttelseskredsløb for ikke at gå i stykker og måske endda selvantænde (gå på youtube og se nogle videoer). Blybatterier kan du nærmest tæske som du vil og de er billige i forhold til kapacitet, men de er tunge. Så der er trade-offs over det hele.

En løsning til at forbinde flere ledninger til et batteri. Uden ghetto-løsninger! Jeg brugte selv 2 vinkelbeslag som jeg rettede ud. Det var noget rigtig juks! Jeg prøvede de der hvide klemmer, men kunne ikke finde noget der passede til 16 kvadrat

Jeg forstår ikke helt hvad du hentyder til her? Måske du kan uddybe lidt?

Derudover har jeg længe eftersøgt en pålidelig forhandler af batterier, da flere og flere bygger større anlæg hvor batteriudgiften tit bliver enorm stor. Her tænker jeg man kunne tage kontakt til fx lastvognsophuggere rundt omkring på Sjælland og høre om man kunne få en god aftale med nogen. Jeg har fx skaffet vores batterier hos en ophugger til 300 plus moms for 180-230 ah og de virker til at være i rigtig fin stand. 

I forhold til regelsæt omkring anlæg på Roskilde så har jeg aldrig rigtig kunne forstå hvad man må og hvad man ikke må, og jeg kunne forestille mig at med de mange store anlæg der efterhånden er på festivalen, så kommer der ligepludselig nogle reguleringer fra Roskilde festivals side. Måske man skulle gå i dialog med dem og finde ud af hvad reglerne helt præcis er. 

Måske kan disse to kombineres? På RF efterlades der hvert år utallige blybatterier i forskellige størrelser på festivalpladsen. Hvis jeg selv skal gætte, så er der én grund til at opladning af store batterier på RF koster kassen, og det er fordi folk ikke tager dem med hjem igen. Det kunne helt sikkert være interessant om man kunne gå i dialog med RF om mulighederne for at få de aflagte batterier og sælge dem videre billigt til alle jer, som køber nye batterier hvert år. Det ville på alle områder være win-win.

En sidste ting: Vi vil hos Canopy Sound gerne promovere mobilitet fremfor kvantitet. Vi ser flere og flere bygge enorme anlæg, som ikke kan flytte sig ud af flækken uden et par mand til at skubbe fordi de er så tunge. Det ender tit med at flere camps ved siden af hinanden kæmper om at spille højest og det resulterer i et stort sammensurium af bas-mudder. Vi kunne godt tænke os at man ikke nødvendigvis skal bruge 100 Ah batterier for at kunne spille højt og længe. Hvis man har et mobilt anlæg, kan man flytte sig derhen hvor man vil, uden at ødelægge det for andre (og så kan man også bruge dit anlæg andre steder end RF). Hvis I har nogle forslag mht. til dette, så er I mere end velkomne til at smide dem her! Mobility is king!

En løsning til at forbinde flere ledninger til et batteri. Uden ghetto-løsninger! Jeg brugte selv 2 vinkelbeslag som jeg rettede ud. Det var noget rigtig juks! Jeg prøvede de der hvide klemmer, men kunne ikke finde noget der passede til 16 kvadrat

har du kigget i bil verdenen? Der kan man få fordeler bokse, samt fordelere med sikring.:)

har du kigget i bil verdenen? Der kan man få fordeler bokse, samt fordelere med sikring.:)

Ja fandt noget der hedder "bus bars" efter flere timers søgning, så ligemeget! :P

Men husk nu at fedeste fest =/= største, bedste anlæg. Ikke et ondt ord om jer, men man må sige at Luksus har formået at skabe sig et navn og et brand stort set ingen camp kan hamle op med, siden Promilleservice etc. 

De fedeste fester bliver der, hvor man samler nogle nørdede typer der kan lave et lækkert anlæg der spiller hele ugen, nogle kreative typer der får det til at se cool ud og til sidst nogle festlige promotertyper der formår at arrangere og udfylde de rammer de to andre har skabt :) Med det sagt glæder jeg mig edermame til at se dit og Alexanders projekt. Har siden mit første Roskilde drømt om at genskabe Alive scenen en dag, hvis jeg ikke fik lov at se Daft på Orange. Hvis du føler for at dele designs og planer, er jeg mere end frisk på at give respons både ift. lyd og sceneopbygning :)

Men nu snakker vi udelukkende om deres guide til lyd. Deres lyd-guide er virkelig dårlig, og Luksus er jo slet ikke de rigtige mennesker at snakke med om musikanlæg. Jeg har sagt det før og siger det igen, hatten af for deres koncept! Lyden er bare ikke deres stærkeste punkt

Okay. Men jeg skal lige forstå hvad du mener så... Er det fordi du mangler en måde at parallelforbinde flere batterier eller vil du sætte flere elektriske apparater til ét batteri? For sidstnævnte kan klares ret nemt med samlemuffer. De kan fås i mange forskellige størrelser og er tilmed lavet til at blive skruet fast til ting (der sidder et lille hul i midten af dem til en skrue). Det har jeg selv haft ret god succes med. 

klemraekker-4-kvd-2pol.jpg

Okay. Men jeg skal lige forstå hvad du mener så... Er det fordi du mangler en måde at parallelforbinde flere batterier eller vil du sætte flere elektriske apparater til ét batteri? For sidstnævnte kan klares ret nemt med samlemuffer. De kan fås i mange forskellige størrelser og er tilmed lavet til at blive skruet fast til ting (der sidder et lille hul i midten af dem til en skrue). Det har jeg selv haft ret god succes med. 

klemraekker-4-kvd-2pol.jpg

de bare ikke så gode til høje A. Der kan fordeler boksene tage en del mere :)

de bare ikke så gode til høje A. Der kan fordeler boksene tage en del mere :)

Det begynder at blive off-topic, men jeg tror ikke du skal være så bekymret for at samlemuffen bliver det svageste led i kæden. Jeg kan i hvert fald sagtens finde muffer der kan holde til 32 A... Og det er nok rated til RMS strømme. Hvis du spiller musik med 32 Arms på 12 eller 24 V har du virkelig et højt output fra dit festivalanlæg.. Og et batteri der ikke holder særlig længe. 

Det begynder at blive off-topic, men jeg tror ikke du skal være så bekymret for at samlemuffen bliver det svageste led i kæden. Jeg kan i hvert fald sagtens finde muffer der kan holde til 32 A... Og det er nok rated til RMS strømme. Hvis du spiller musik med 32 Arms på 12 eller 24 V har du virkelig et højt output fra dit festivalanlæg.. Og et batteri der ikke holder særlig længe. 

Men altså, vil man lave bare en smule lækkert/ambitiøst setup er samlemuffer måske ikke altid vejen frem. Bevares "Roskilde-ånden" og alt det der, men når man alligevel bruger på meget tid og penge på et lydsystem, kan man vel ligeså godt lave det lækkert. Som @Ganon siger kan man få udtag med indbygget sikringsholder. I vores har vi et system har vi på plus-siden en fordelerboks med individuelle sikringer.