Jump to content
Festivalanlæg dk

En lille Feinsmecker

neiv
 Share

Recommended Posts

Hej FA,

Nu fik jeg tid til at gøre et lille projekt jeg har arbejdet på færdigt. Endnu engang er det et lille budget venligt anlæg, til en pris omkring de 1000-1500kr, der gerne skulle lyde godt og se godt ud. Sidst jeg byggede et anlæg, var til det interaktive dansegulv til STRØM (http://www.festivalanlaeg.dk/topic/2495-interaktivt-dansegulv-til-strøm/), og jeg var egentlig ret glad for resultatet. Men jeg synes forholdsvist hurtigt anlægget fik et lidt slidt look, selvom jeg havde malet det med noget god kabinet maling. Det fik en del ridser af at være bag på en cykel osv. Derfor har jeg i dette projekt forsøgt at Tolex beklæde mit kabinet. Tolex er noget skind lignende stof der limes på kabinettet, og jeg synes selv resultatet er blevet pænt, og væsentligt mere slidstærkt end hvis jeg bare havde brugt maling. Derudover er det også ret lækkert at røre ved. I modsætning til sidste projekt hvor jeg brugte nogle standard sorte front gitre til at beskytte enhederne, har jeg denne gang lavet mine egne front rammer, med noget pænt front stof. Rammerne monteres på kabinettet med velcro bånd, så det er nemt at tage af og på, hvilket også giver mig mulighed for at lave nogle andre rammer en dag, hvis jeg vil ændre looket. Som i måske kan se på billederne, så var jeg lidt inspireret af Orange guitar forstærkerne, hvilket jeg også synes var meget passende, eftersom mange herinde jo også laver til Roskilde Festival (The Orange Feeling).

Rent teknisk sidder der 2 X 3" faitalpro 4 Ohms fuldtone enheder i kabinettet. De har en angivet følsomhed på 91dB, hvilket måske ikke passer helt i virkeligheden, men altså, anlægget spiller ret højt. Kabinettet er et basrefleks kabinet og enhederne er monteret således at de peger i hver sin retning, ligesom i en boominator. Kabinettet er selvfølgelig gennemregnet, så jeg havde en god forventning om hvordan resultatet ville blive. Forstærkeren er en Texas Instrument forstærker fra ebay der koster ca. 60kr. Den lyder super godt og bruger meget lidt power i standby. Batteriet er et 12 Volt blybatteri på 5Ah. Det er tilsluttet direkte til en laderegulator der sørger for at batterispændingen aldrig ryger under 10.5V og at batteriet kan oplades direkte vha. ekstern solcelle eller en 14-20 Volts strømforsyning. Laderegulatoren koster også ca. 60 kr fra ebay. Skulle man have brug for at få batteriet ud, så kan man gøre det vha. en låge under anlægget. Kabinettet er laserskåret, hvilket har gjort det forholdsvist nemt at få alting til at passe.

Anlægget lyder godt synes jeg og spiller som sagt ret højt, især hvis man tager størrelsen i betragtning (17cm x 17cm x 17cm og en vægt på 4.5 kg!!). Det har en fin bas ned til 100-120 Hz afhængig af placering.    

Billeder: http://imgur.com/a/j7vsG

Edited by neiv

Det er en TPA3116. Den kan levere 2 x 50 W hvis den forsynes fra 24 V, men i mit tilfælde kører den direkte fra 12 V. Den kan faktisk drives i området fra 6 V til 26 V, så det gør det muligt at bruge den til forholdsvist mange forskellige projekter. 

Edited by neiv

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.