Jump to content
Festivalanlæg dk
  • 0
Sign in to follow this  
folkevogn20

Lydkvalitet

Question

Jeg byggede for et par år siden en Boominator helt efter bogen og havde med på Roskilde. Den har gjort det godt, men jeg har aldrig været helt tilfreds med lydkvaliteten. Hvad er den største årsag til den knap så gode lydkvalitet. Er det den strømbesparende forstærker(maxamp)? Er kvaliteten i enhederne(hp10) for dårlig/billig? Eller er det noget helt andet? Jeg går lidt med tankerne om at bygge en halfinator til at tage med på skiferien og som mobiltanlæg i en ældre bil jeg bygger med en ven. Hvad skal jeg gøre for at få den bedst mulig lydkvalitet ud af projektet? 

Godt nytår og tak for hjælpen!

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

På hvilken front synes du at lydkvaliteten mangler noget? I de lave regioner, midten, eller toppen? Det er i hvert fald ikke forstærkeren, bare fordi det er en lille, strømbesparende forstærker er Maxamp en meget velfungerende forstærker. Det kan være at hvad du lægger mærke til er diskanterne, hvis du har brugt piezo-diskanter. Piezo-diskanter er kendt for at have en lidt mere "skinger" lyd, og skal bruges i mange timer før de begynder at lyde lidt lækrere.

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

• 0

Tak for dit svar KHesse. Jeg har ikke super meget forstand på lyd, men jeg synes bare at lyden specielt fra diskanten er en anelse uskarp og basen er knap så dyb som håbet. Måske kunne der være noget om det du siger med mine piezo-diskanter. Findes der et andet alternativ, som spiller bedre uden af springe budgettet?

Tak for hjælpen!

• 0

Tak for dit svar KHesse. Jeg har ikke super meget forstand på lyd, men jeg synes bare at lyden specielt fra diskanten er en anelse uskarp og basen er knap så dyb som håbet. Måske kunne der være noget om det du siger med mine piezo-diskanter. Findes der et andet alternativ, som spiller bedre uden af springe budgettet?

Tak for hjælpen!

Du er ikke tilfældigvis kommet til at dæmpe wooferen i stedet for diskanten?

Hørte om en tidligere med samme problem også var det bare fordi han havde loddet det forkert sammen

• 0

basen er knap så dyb som håbet.

Det skal jo lige noteres at Boominatoren er tunet til 82Hz, og altså ikke kommer helt ned i det nogle ville kalde for "subwoofer-regionen". Som du skruer op for volumen stiger kraften af bassen sjovt nok, så ved lave volumener virker bassen mindre overvældende end når du skruer op. Kan det have noget med dit tilfælde at gøre?

Findes der et andet alternativ, som spiller bedre uden af springe budgettet?

Snakker du om alternative diskanter, eller en helt ny højtaler i stedet for jeres Boominator?

• 0

Jeg tjekkede lige de billeder jeg har fra da jeg samlede den, og alt ser rigtig ud i forhold at dæmpe diskanten. Jeg tror bare jeg havde forventet en dybere og mere kraftig bas med 4 x 10´ i samme kabinet, men det er nok som du siger, på grund af at den er tunet til de 82Hz.

Ja, jeg tror jeg er på jagt efter et alternativ til de almindelige diskanter? Nogle som spiller bedre og som kan byttes lige over med de originale uden større arbejde.

Tak for hjælpen :-)

• 0

Nu hvor du har samlet boominatoren, så kommer den jo ikke fra hinanden lige sådan ;) 

De eneste andre diskanter du kan bruge er PHT407n, men det kræver at du bygger et specielt filter, eller bruger en miniDSP. Det er et større arbejde, men bygger du et passivt filter, så er det get and forget. 

Disse tweeters er noget dyrere dog.