Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til forstærker valg

Caver3000
 Share

Recommended Posts

Hey peops.

Vi er en flok roskilde gængere, der gerne vil forbedre vores anlæg til Roskilde festival. 
Vores anlæg består ikke af meget, da vi har haft et lavt bugdet, og har klaret os fint med disse:
2x Mobilt lydanlæg "Luxus udgave" QX15PA / 15" bas (http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=87682 )

Mit spørgsmål er så, hvordan kan vi forbedre/udvide anlægget simpelt og billigt. Vi har selv tænkt på en forstærker, men hvilken for den skal helst ikke sluge for meget strøm heller?
Nogle gode bud, alle svar bifaldes :)

Hilsen de sejlende roskilde gængere 

anlæg.jpg

Så vidt jeg lige kan se er det aktive højtalere I har i den? I så fald giver det ikk meget mening at investere i en forstærker.

Jeg ville nok overveje at skifte til nogle passive højtalere og koble dem op på en class D forstærker, som f.eks. Pioneer gmd8604.

Fedt skib, forresten :) 

Så vidt jeg lige kan se er det aktive højtalere I har i den? I så fald giver det ikk meget mening at investere i en forstærker.

Jeg ville nok overveje at skifte til nogle passive højtalere og koble dem op på en class D forstærker, som f.eks. Pioneer gmd8604.

Fedt skib, forresten :) 

Ja det er to aktive højtalere, da vi syntes det var det nemmeste, da vi ikke er elektronik eksperter.
Vil det sige at når det er aktive højtalere, at det ikke vil have nogle god effekt på dem? Vi kunne godt overveje en udskiftning men vil helst beholde dem i anlægget, hvis der er en mulighed for at "opgradere" dem på nogle måde? :)

At det er aktive højtalere betyder netop der er et forstærkermodul indbygget. Du vil derfor ikke lige umiddelbart kunne tilslutte din egen forstærker. Du kan selvfølgelig modificere højtaleren og tage forstærkeren ud, for derefter at bruge din egen, men jeg ville nok anbefale at sælge dem og finde nogle passive højtalere i stedet for - det er noget nemmere i hvert fald :)

Må man være så fræk at spørge hvad de er blevet drevet af? Fordi aktive højtalere på en festival er ikke for smart, da de sluger unødig meget strøm :-)

De er drevet 5-6 batterier og de holdte strøm i ca 4 dage, før vi skulle op til opladning med dem :)

At det er aktive højtalere betyder netop der er et forstærkermodul indbygget. Du vil derfor ikke lige umiddelbart kunne tilslutte din egen forstærker. Du kan selvfølgelig modificere højtaleren og tage forstærkeren ud, for derefter at bruge din egen, men jeg ville nok anbefale at sælge dem og finde nogle passive højtalere i stedet for - det er noget nemmere i hvert fald :)

Okay, som sagt tidligere er jeg ikke nogle høj til elektroniken bag højtaleren, så det var det nemmeste valg på det pågældende tidspunkt.  Mange tak for svaret, det kan bruges og vil blive taget med i fremtidens overvejelser ;)

5-6 batterier, af hvilken størrelse? Og det ligner at højtalerne kører på 230V, så I har også en omformer med i spillet? Hvis det er tilfældet, så har I altså et virkeligt stort strømtab. Selvom det selvfølgelig gør ondt i pengepungen lige til at starte med, så vil to passive højtalere og en class D forstærker være en skide god ide, IMHO.

Der er jeg helt enig, sikkert også bedre lyd da de højttalere ikke er det bedste :-\ 

En Pioneer GMD8604, et forbrugsbatteri af fornuftig størrelse, en solcelle + regulator samt 2 toppe og evt. en Cubo, og så er det et rigtig fedt anlæg. Dertil kan man krydre med lidt lys, og I vil kunne spille hele festivallen igennem kun ved at lade op fra solcellen :) 

Der er jeg helt enig, sikkert også bedre lyd da de højttalere ikke er det bedste :-\ 

En Pioneer GMD8604, et forbrugsbatteri af fornuftig størrelse, en solcelle + regulator samt 2 toppe og evt. en Cubo, og så er det et rigtig fedt anlæg. Dertil kan man krydre med lidt lys, og I vil kunne spille hele festivallen igennem kun ved at lade op fra solcellen :) 

5-6 batterier, af hvilken størrelse? Og det ligner at højtalerne kører på 230V, så I har også en omformer med i spillet? Hvis det er tilfældet, så har I altså et virkeligt stort strømtab. Selvom det selvfølgelig gør ondt i pengepungen lige til at starte med, så vil to passive højtalere og en class D forstærker være en skide god ide, IMHO.

Gode inputs! Ja de to aktive højtalere kørte på 3 alm bilbatterier og to store varta batterier, kan ikke huske helt præcis, da de står hjemme hos far ;) 

Jeg vil helt klart tage jeres ideér med videre, skal bare lige drøfte det med resten af campen osv, og hvis der bliver lavet nyt, så skal det nok komme op på siden :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.