Jump to content
Festivalanlæg dk

Titan39 Sub med finger samlinger

SortePer
 Share

Recommended Posts

Hej derude!

Vi er to gutter der byggede vores første anlæg til Ros'15 - "SortePer på RUC". Det bestod af to titan39 og to jack12'ere.

Det vidste sig, at vi som førstegangs byggere, havde lavet lidt sjusk med de to titans.

1) Vi havde bygget det i 5 lags østenfiner

2) Nogle af målene på de indre plader var lidt forkerte, hvilket resultere i lidt raslen fra den ene når den spiller på max.

Nu er vores nye projekt, at bygge to helt nye titans i birkefiner - og denne gang forsøger vi med fingersamlinger! Dette både for at styrke konstruktionen (håber vi) - men i særdeleshed også for at gøre hele samleprocessen markant lettere, da denne konstruktion faktisk ikke burde kræve en eneste skrue, men alt sammen kan bankes og limes sammen! Derudover har vi forstærket lidt indeni, samt frontpladen der bliver skruet fast med indslagsmøtrikker.
Alt bliver self. skåret ud på CNC ;) 

Kom gerne med tanker og kommentarer ! :) 

Tapped_Titan39.thumb.png.8de6e649c4b6b9cTapped_Titan39_3.thumb.png.b5d00b42505d8Tapped_Titan39_1.thumb.png.7201dd9ce16abTapped_Titan39_2.thumb.png.1b30a5c4b80e4Tapped_Titan39_4.thumb.png.531afe3f3cd4e

Det bliver meget tæt, og skal bankes godt sammen - med en hård hånd lader det sig gøre. ;) 
Jeg har lavet denne lille hjemmebar på præcis samme måde - det gik uden problemer, og sidder rigtig godt sammen og er meget stabilt :) 

CNC fræsen har 3mm bor, så det er begrænset hvor runde kanterne bliver i hullerne - men jeg er personligt meget spændt på hvor "nemt" det bliver, når der er så mange samlinger. Men vi tror på det!

FullSizeRender1.thumb.jpg.73f9cfe05382a3FullSizeRender.thumb.jpg.61b793e47fbd325

jeg er personligt meget spændt på hvor "nemt" det bliver, når der er så mange samlinger. Men vi tror på det!

Hvor der er vilje er der vej! Det skal nok lade sig gøre :) 

Sørg for at bruge en god lim, som PL Premium, så vil du også snildt kunne lukke eventuelle lufthuller også :) 

Og angående den uønskede radius ved brug af cnc så kan det let fikses i de fleste CAM programmer med "dogbone" funktion hvor endefræseren lige køres ud i spidsen af hjørnet. Man får godt nok lidt åbninger, men vi snakker max 1mm med så lille en endefræser og når lortet alligevel skal sovses ind i PL Premium så gør det ikke spor.

Når i alligevel bruger cnc så ville jeg klart lave undersænkninger til inderpladerne i hornet så de alle skæres 4mm bredere end på tegningerne for til gengæld at fræse en 2mm dyb rille i pladernes bredde på indersiden af yderpladerne. Så har i et **#/"!/#€)!# stærkt kabinet ;)

Ser godt ud, glæder mig til at se nærmere :)

Sørg for at bruge en god lim, som PL Premium, så vil du også snildt kunne lukke eventuelle lufthuller også :) 

Self. skal der massere af din gode PL Premium til ;) 

Og angående den uønskede radius ved brug af cnc så kan det let fikses i de fleste CAM programmer med "dogbone" funktion hvor endefræseren lige køres ud i spidsen af hjørnet. Man får godt nok lidt åbninger, men vi snakker max 1mm med så lille en endefræser og når lortet alligevel skal sovses ind i PL Premium så gør det ikke spor.

Når i alligevel bruger cnc så ville jeg klart lave undersænkninger til inderpladerne i hornet så de alle skæres 4mm bredere end på tegningerne for til gengæld at fræse en 2mm dyb rille i pladernes bredde på indersiden af yderpladerne. Så har i et **#/"!/#€)!# stærkt kabinet ;)

Ser godt ud, glæder mig til at se nærmere :)

Jeg kender ikke til "dogbone" - Jeg arbejder fra SketchUp Pro til CorelDraw, hvor jeg derfra kører .plt format ind i maskinen og poster en kode derfra til fræsen. - Så er ikke så godt kendt i CAM programmer - men vil undersøge det :) 

God ide med undersænkning!

Forresten! Vi modtager meget gerne ideer og erfaringer mht. LED RGB lys (Strips), evt. indbyg i basserne, (eller andetsteds) som ændrer farve i flow med musikken. Har prøvet at læse lidt herinde, men syntes ikke rigtig at der er nogle tråde der giver et konkret godt svar - måske jeg ikke har kigget ordenligt efter :huh:

... Vi har ingen erfaring med lys og soundcontrollere <_<

Forresten! Vi modtager meget gerne ideer og erfaringer mht. LED RGB lys (Strips), evt. indbyg i basserne, (eller andetsteds) som ændrer farve i flow med musikken. Har prøvet at læse lidt herinde, men syntes ikke rigtig at der er nogle tråde der giver et konkret godt svar - måske jeg ikke har kigget ordenligt efter :huh:

Altså, Aliexpress er din ven! Du kan få metervis er det standard RGB LED, så nemt kan klippes til passende længder osv. Det er bare at give sig i kast med det. En dertil hørende soundcontroller er virkelig heller ikke raketvidenskab. Vi snakker 4 forbindelser (jord, rød, grøn, blå) så vidt jeg husker. De der soundcontrollers til LED bånd fra Ali er ikke i vanvittig kvalitet, så gengivelsen af beatet er ikke fantastisk, men forholdsvis godt. Eneste jeg kunne forestille mig er, at den er for følsom hvis i placere soundcontrolleren inde i kabinettet. Vi har altid vores inde i elektronikkassen også tilslutter man bare LED båndet til kassen

Som beskrevet overfor er det meget nemt. Køb rgb led, jeg bruger 5050 som de fleste bruger. De findes typisk i 5m, skal i have mere sat sammen, kan det forholdsvis nemt loddes. Til det følger en lille boks som kontrollerer lyset, i stedet for den skal i købe en sound kontroller. Jeg købte det hele fra Kina over ebay og det virkede perfekt under roskilde og gør det stadig. En god ide er at købe det waterproof, da der nemt kommer alkohol og andre fugtige elementer på det ;)
Søgte hurtigt og det kunne være:
Led:
http://www.ebay.com/itm/5M-300LED-SMD-3528-5050-5630-RGB-White-Flexible-Strip-Light-Remote-Power-Supply-/181929534674?var=&hash=item2a5bd864d2:m:ms2--KNAphBcmJyE6P1weBQ
Sound controller: http://www.ebay.com/itm/Remote-Sound-Sensor-Music-IR-Controller-For-3528-5050-RGB-LED-Lamp-Strip-20-key-/181863066179?hash=item2a57e22a43:g:4Z4AAOSwHmhV7~DS

Mange tak for de forskellige indputs indtil videre, vi vil arbejde på noget analogt lysstyring til lys indeni basserne, og er på også igang med at lave temperatur-sensor kredsløb til nogle kølerblæsere til forstærkerene.

Pt er vi i en venteposition på titansne, men vi har benyttet samme princip til dogle nye udgaver af "Jack 12"-ere fra BFM også. Vi skal nok smide yderligere billeder og info op når vi kommer igang :) 
hvis der er nogle der har flere gode tips eller lign til projektet, råd og brugen af limen eller byggemetode eller lign, så råb endeligt højt! ;D 

• 2 weeks later...

Mange tak for de forskellige indputs indtil videre, vi vil arbejde på noget analogt lysstyring til lys indeni basserne, og er på også igang med at lave temperatur-sensor kredsløb til nogle kølerblæsere til forstærkere 

Hvad er det for nogle forstærkere I bruger? :) 

Hvad er det for nogle forstærkere I bruger? :) 

Lige Pt benytter vi en Pioneer GM-D8604, til både toppe og bunde, men vi har planer om at købe ny forstærker til bundene :) 
Vores problem er at vi har lavet et såkaldt "teknikskab" med inverter, forstærkere, laderegulator og lign. Deri har vi lavet nogle udluftningshuller, Dog er de er skåret, så de befinder sig blot et par milimeter fra vores titans, hvilket ikke giver det store airflow, så vi vil øge airflowet gennem hele teknikskabet vha. blæsere :)

• 1 month later...

Jeg er tilsyneladende mega noob. Hvad er problemet med 5 lags østen? er det acceptabelt? fordi har lige bygget to Cubo15 i det :P. Hvilke skruer bruger i til at montere enheden? Mine M6 bolte rasler en del når jeg spiller højt

3 minutes ago, niculw said:

Jeg er tilsyneladende mega noob. Hvad er problemet med 5 lags østen? er det acceptabelt? fordi har lige bygget to Cubo15 i det :P. Hvilke skruer bruger i til at montere enheden? Mine M6 bolte rasler en del når jeg spiller højt

Det lyder dæl dulme som en skidt cocktail du har fået mixet dig. Problemet ved østen er den generelt lave kvalitet og sammen med de 5 lag har du en dårlig mix når de skal bruges i et baskabinet, altså relativt store krafter. Kvaliteten (og antal lag) afgør altså stivheden af træet, som er den ønskelige faktor indenfor højttalerkabinetter. Ser du samtidig på vægten vil du se at birkefiner er en del tungere end f. eks. fyr (og tilsvarende stivere).

De præcise konsekvenser af dit valg af træ er svær at pointere ud. Jeg har selv bygget to cubos i henholdsvis støbefiner og en 11-12 lags finer i fyr, hvor forskellen var relativt lille (ikke hørbar, men målbar i et smalt spektrum), men hvor vægten var en del forskellig. Uanset hvad vil det ihvertfald ikke være optimalt

At dine bolte rasler lyder virkelig faretruende. Hvilken del af bolten rasler? Den eneste rigtige måde at montere enheder med, er med T-nuts (indslagsmøtrikker), bolte ift. diameter i baffle, spændskiver og en form for låsering

56 minutes ago, Alfred said:

Det lyder dæl dulme som en skidt cocktail du har fået mixet dig. Problemet ved østen er den generelt lave kvalitet og sammen med de 5 lag har du en dårlig mix når de skal bruges i et baskabinet, altså relativt store krafter. Kvaliteten (og antal lag) afgør altså stivheden af træet, som er den ønskelige faktor indenfor højttalerkabinetter. Ser du samtidig på vægten vil du se at birkefiner er en del tungere end f. eks. fyr (og tilsvarende stivere).

De præcise konsekvenser af dit valg af træ er svær at pointere ud. Jeg har selv bygget to cubos i henholdsvis støbefiner og en 11-12 lags finer i fyr, hvor forskellen var relativt lille (ikke hørbar, men målbar i et smalt spektrum), men hvor vægten var en del forskellig. Uanset hvad vil det ihvertfald ikke være optimalt

At dine bolte rasler lyder virkelig faretruende. Hvilken del af bolten rasler? Den eneste rigtige måde at montere enheder med, er med T-nuts (indslagsmøtrikker), bolte ift. diameter i baffle, spændskiver og en form for låsering

Okay, så kabinetterne skal ihvertfald ud på et tidspunkt :D har også kun givet 700kr for træet og udskæringerne (fedt når man kender en tømrer) til de to cubo'er så det går nok.

Jeg har monteret med m6 T-nuts med nogle m6 maskinskuer, prøvede at spænde dem så meget jeg kunne og det fik næsten alt af larmen til at forsvinde. Så skyder på de bare ikke er spændt helt nok. Må lige få smidt nogle spændeskiver på. Tvivler på det er raslen, fordi de er ved at falde ud. Tror mere der er et lille gab hvor enheden kan hoppe, som laver en rasle lyd.

Men hold nu op hvor er det dejlig med noget god bas :D

Kunne være sjovt at få det sammenlignet med andre typer træ, og om en god stor klat Warnex måske kan hjælpe en smule med stivheden?

Vores problem med østenfiner i Titans'ne var at træet simpelthen er for blødt. som Alfred så fint forklarer :)
Det resulterede så desværre for vores vedkommende i at vi havde et kabinet der stod og hoppede hver gang den spillede, og vi snakker ikke bare lidt, den kunne flytte sig små 20-30cm efter 5 minutters høj musik (Roskilde std volumen ;) )
Derudover, da vi benyttede os af LAB12-enheder, var trykket i kabinettet ligeledes så stort at den slog en af inder-bracingsne skæve, hvilket resulterede i raslen.
Vi endte med at brace hele bagpladen yderligere, i håb om at afhjlæpe det, og det hjalp også en stor del.. men det er svært at fixe noget der er bygget for blødt til at starte med :)

3 hours ago, SortePer said:

Det resulterede så desværre for vores vedkommende i at vi havde et kabinet der stod og hoppede hver gang den spillede, og vi snakker ikke bare lidt, den kunne flytte sig små 20-30cm efter 5 minutters høj musik (Roskilde std volumen ;) )

Det har jeg også godt lagt mærke til mine cubo gør på max. Jeg må få det bygget i noget ordenligt træ på et tidspunkt kan jeg godt se.

Set i bagklogskabens lys af en newbie. Har vi så ikke lige 2 emner i FAQ afdelingen? "Hvordan monterer du en enhed" og "Valg af det rigtige træ" ;) 

4 minutes ago, niculw said:

Det har jeg også godt lagt mærke til mine cubo gør på max. Jeg må få det bygget i noget ordenligt træ på et tidspunkt kan jeg godt se.

Set i bagklogskabens lys af en newbie. Har vi så ikke lige 2 emner i FAQ afdelingen? "Hvordan monterer du en enhed" og "Valg af det rigtige træ" ;) 

Det tror jeg helt bestemt at vi har! :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.