Jump to content
Festivalanlæg dk

Recommended Posts

Selv om min boominator (billede 2) har klaret det skide godt de sidste 2 år på Roskilde Festival, så har jeg i år valgt at opgradere til noget lidt større! :)

Det nye anlæg jeg er ved at skaffe elektronik/træ til, kommer til at være en del større. Det kommer til at bestå af følgende:

Toppe: Mackie Art 300 http://www.manualslib.com/manual/293810/Mackie-Art-Series-Art300.html?page=2#manual

Subwoofer: Turbo Sound 2x18" (kopi)

Forstærker: Pioneer GM-D8604 https://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/forstaerkere/forstaerker-4-kanals-pioneer-gm-d8604/n1200266496/pn-576469469/

Anlægget kommer til at være på en 1,5x0,7m trækvogn - og takket være den forrige ejer, er der også en hylde mellem hjulene, hvor batteriet kan stå.

Billede 1 er fra den 25 december 2015, hele setuppet skulle self testes efter at have fået forstærkeren i julegave! Højttalerne er bare smidt op på vognen, så det her er ikke det færdige look.

I skal da heller ikke snydes for et lille videoklip fra testen - for satan der er smæk på den bas!

IMG_0510.JPG

Karrusel 2015.jpg

Edited by Victor

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Smid nogle stænger i toppen af den bund der, så toppene kommer op at flyve :) Du vil ikke fortryde det! 

Tanken er at det nok ender med at se sådan her ud. :)

IMG_0600.JPG

IMG_0406.JPG

Edit: på det tidspunkt havde jeg tænkt mig at bygge omnitops, men det gik jeg væk fra igen.. :P

Det første skridt et taget, har fået sat bundpladen på vognen.

IMG_0588.JPG

IMG_0585.JPG

Edited by Victor

For så spiller du ikke folk lige i face, faktisk er det diskanten som skal være godt høj, mellem/bas må gerne være i face, sådan en som Vesthardt har er jo diskant hele vejen, så derfor skal hele højtaleren være højt oppe.
Sådan en som din vil jeg sige at bas/mellemtone enheden skal være ud for face eller bunden af den skal være lige i face. :)

For så spiller du ikke folk lige i face, faktisk er det diskanten som skal være godt høj, mellem/bas må gerne være i face, sådan en som Vesthardt har er jo diskant hele vejen, så derfor skal hele højtaleren være højt oppe.
Sådan en som din vil jeg sige at bas/mellemtone enheden skal være ud for face eller bunden af den skal være lige i face. :)

Alright - tak! :) Det giver også god mening. Har lige prøvet at måle lidt mht. højden af anlægget - hvis toppene skal have den højde i anbefaler, så ender det nok med at blive omkring 2,15m højt. 

Med den højde tænker jeg måske at få det lavet sådan at jeg kan tage de to "tårne" af, så anlægget ikke er så højt under transport. :) Evt. finde en løsning med butterfly-låse.

Derudover er der også en fysisk betydning. Jo højere en tone der er tale om desto kortere er distancen for for hvor langt den når ud. Du har sikkert stået på afstand til en scene. Det er kun dybe toner der kan høres. Det er netop fordi de rejser længere

Derudover er der også en fysisk betydning. Jo højere en tone der er tale om desto kortere er distancen for for hvor langt den når ud. Du har sikkert stået på afstand til en scene. Det er kun dybe toner der kan høres. Det er netop fordi de rejser længere

og de høje toner absorberes langt mere. Du kan fint stå  foran en subwoofer uden at lydniveauet bliver sænket særlig meget, men gør du det foran en diskant, så er stort set det hele væk.

Edit: sindssyge stavefejl ;) 

Edited by zaxder

og de høje toner absorberes lagt mere. Du kan fint stille og foran en subwoofer uden at lydniveauet bliver sænket særlig meget, men gør du det foran en diskant, så er stort set det hele væk. 

Lige præcis det jeg mente med hvor lang distance tonerne vil bevæge sig :-)

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
7 hours ago, Anton Lynggaard said:

Hej Victor, virkelig fedt anlæg. Hvordan har du lavet dine led strips? Tænker på hvordan de er lagt ind i træet, samt hvordan du har koblet dem sammen og videre til soundcontroller og batteri :)

Håber du kan hjælpe og forstår mit spørgsmål ;)

Hey du! :D

Tak, jeg er også virkelig glad for det! :D

Jeg har fræset dem ind i kanten på den nederste del af anlægget (jeg kan tage toppene af), og jeg har lagt en lille liste rundt i kanten af toppene, som kun lige er brede nok til at en LED strip kan ligge der. Alle samlinger har jeg selv loddet sammen, undtagen forbindelserne til de to toppe, de tilsluttes med en LED strip connector (ved ikke lige hvad den hedder), så jeg let kan af- og påmontere toppen uden en masse bøvl med ledninger over det hele. :) 

Alle LED strips er lige pt forbundet til soundcontrolleren, som er forbundet til batteriet med en 10A sikring foran.

Det er dog planen, at fordele lyset på to eller tre forskellige controllere, da det ikke er planen at alt lys skal blinke i takt til musikken, men at der inde i rummene skal være konstant lys, og at der også skal være konstant lys i "Bæstet 2.0". :)

10 hours ago, Victor said:

Jeg har fræset dem ind i kanten på den nederste del af anlægget (jeg kan tage toppene af), og jeg har lagt en lille liste rundt i kanten af toppene, som kun lige er brede nok til at en LED strip kan ligge der. Alle samlinger har jeg selv loddet sammen, undtagen forbindelserne til de to toppe, de tilsluttes med en LED strip connector (ved ikke lige hvad den hedder), så jeg let kan af- og påmontere toppen uden en masse bøvl med ledninger over det hele. :) 

Alle LED strips er lige pt forbundet til soundcontrolleren, som er forbundet til batteriet med en 10A sikring foran.

Det er dog planen, at fordele lyset på to eller tre forskellige controllere, da det ikke er planen at alt lys skal blinke i takt til musikken, men at der inde i rummene skal være konstant lys, og at der også skal være konstant lys i "Bæstet 2.0". :)

10 hours ago, Victor said:

Okay fair nok. Det er også nogenlunde sådan jeg selv har tænkt mig at gøre. Jeg er bare meget i tvivl om hvordan jeg skal forbinde det i alle kanterne. Kan du evt. sende et billede af dine forbindelser af led strips i kanterne? Det ser super fedt ud, og jeg har selv i tankerne at lave det som dig :) 

On 18/5/2016 at 09:48, Anton Lynggaard said:

Okay fair nok. Det er også nogenlunde sådan jeg selv har tænkt mig at gøre. Jeg er bare meget i tvivl om hvordan jeg skal forbinde det i alle kanterne. Kan du evt. sende et billede af dine forbindelser af led strips i kanterne? Det ser super fedt ud, og jeg har selv i tankerne at lave det som dig :) 

Er ikke helt sikker på at jeg er med på hvad du mener når du siger kanterne? :) Jeg har loddet alle forbindelserne sammen - man kan jo klippe LED stripsene over ved hver 3. lampe og lodde dem sammen igen som man har lyst.. 

Måske kan du finde svaret i mit album på facebook.. ;)

https://www.facebook.com/victor.skov.96/media_set?set=a.10208185911387215.1073741832.1284617352&type=3

On 20. maj 2016 at 19:00, Victor said:

Er ikke helt sikker på at jeg er med på hvad du mener når du siger kanterne? :) Jeg har loddet alle forbindelserne sammen - man kan jo klippe LED stripsene over ved hver 3. lampe og lodde dem sammen igen som man har lyst.. 

Måske kan du finde svaret i mit album på facebook.. ;)

https://www.facebook.com/victor.skov.96/media_set?set=a.10208185911387215.1073741832.1284617352&type=3

Jeg ansøger dig lige på facebook så jeg kan se billederne ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.