Jump to content
Festivalanlæg dk

Mikrofon

Klinke
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg ville spørge om en af jer har erfaringer med at sætte mikrofon til anlægget. Det er en pioneer gmd som kører anlægget og det er nogle Stage Line IMG fullrage højtalere. Der er ingen mixer eller noget andet sat til. Så hvad vil det kræve at få mikrofon til? Smid gerne nogle links efter mig eller en ca. pris på hele pivtøjet, hvis i kender den.

Mvh.

• 2 weeks later...

TL;DR: Ganon viser en hovedtelefonforstærker, og du spørger efter en mixer.

Jeg er i tvivl, om du kan bruge en hovedtelefonforstærker som en mikser - det er lidt at sende signalet den forkerte vej. Hvis kanalerne er direkte forbundet, så skulle der nok komme signal igennem. Men jeg tror, at der mindst kommer en masse støj ud af det. Derudover risikerer du nok, at signalet fra mikrofonen ikke bliver forstærket op, så man næsten ikke kan høre den. 

Behringer laver også en mixer, der minder om den Ganon viser, som hedder MX400. Men den kører kun på monosignaler, da det kun er til mikrofoner (der er laver et monosignal).

Jeg ville i stedet, hvis jeg var dig, købe en af disse

• The t.mix mix 502
  • Behringer Xenyx 502

De kan nogenlunde det samme, koster omkring 250,-, og indmaden er nok identisk. Jeg har en Behringer, og den lyder fint. Her bliver det noget mere simpelt med ledninger; du sætter

1. mikrofonen i MIC
  2. musikken i 2-track input
  3. forbinder forstærker til 2-track output

PROBLEMET er strømforsyningen. Med den, som Ganon nævner, eller med MX400 kan du splitte kablet og forbinde den til dit strømbatteri, da det er 12V. Med de to andre er strømforsyninger lidt sværere at komme udenom, da den også skal forsyne det, der hedder Phantom power (behøver ikke at bekymre til dette). Så behøver I en 12V-->220V inverter. Du får muligvis en masse støj, hvis inverteren tilsluttes til samme strømkilde som forstærkeren (Det gjorde vi i hvert fald), så du skal have et dedikeret batteri til inverteren. Inverterer er dog ikke så dyre, og en mixer tager ikke særligt meget strøm.

Hvis du kan finde en mixer, der kører på 12v, så er det jo nemt. Hvis jeg har taget fejl fra starten af, og man godt kan køre signalet den anden vej igennem på en hovedtelefonforstærker, så det er jo også nemt. 

TL;DR: Ganon viser en hovedtelefonforstærker, og du spørger efter en mixer.

Jeg er i tvivl, om du kan bruge en hovedtelefonforstærker som en mikser - det er lidt at sende signalet den forkerte vej. Hvis kanalerne er direkte forbundet, så skulle der nok komme signal igennem. Men jeg tror, at der mindst kommer en masse støj ud af det. Derudover risikerer du nok, at signalet fra mikrofonen ikke bliver forstærket op, så man næsten ikke kan høre den. 

Behringer laver også en mixer, der minder om den Ganon viser, som hedder MX400. Men den kører kun på monosignaler, da det kun er til mikrofoner (der er laver et monosignal).

Jeg ville i stedet, hvis jeg var dig, købe en af disse

• The t.mix mix 502
  • Behringer Xenyx 502

De kan nogenlunde det samme, koster omkring 250,-, og indmaden er nok identisk. Jeg har en Behringer, og den lyder fint. Her bliver det noget mere simpelt med ledninger; du sætter

1. mikrofonen i MIC
  2. musikken i 2-track input
  3. forbinder forstærker til 2-track output

PROBLEMET er strømforsyningen. Med den, som Ganon nævner, eller med MX400 kan du splitte kablet og forbinde den til dit strømbatteri, da det er 12V. Med de to andre er strømforsyninger lidt sværere at komme udenom, da den også skal forsyne det, der hedder Phantom power (behøver ikke at bekymre til dette). Så behøver I en 12V-->220V inverter. Du får muligvis en masse støj, hvis inverteren tilsluttes til samme strømkilde som forstærkeren (Det gjorde vi i hvert fald), så du skal have et dedikeret batteri til inverteren. Inverterer er dog ikke så dyre, og en mixer tager ikke særligt meget strøm.

Hvis du kan finde en mixer, der kører på 12v, så er det jo nemt. Hvis jeg har taget fejl fra starten af, og man godt kan køre signalet den anden vej igennem på en hovedtelefonforstærker, så det er jo også nemt. 

Det gjorde det hele meget mere klart :)
Dvs. noget i stil med den her:

http://cn-audio.en.alibaba.com/product/388642567-211847400/Mini_12V_Mixer_Audio_MM_5.html
Eller den her:
http://www.ambery.com/3staumiwimii.html
?

Jeg synes klart, at du skal vælge den første, du fandt på Alibaba. Den har XLR input, hvilket er standard for mikrofonkabler, RCA inputs til musikafspilleren og RCA output til forstærkeren. 

Jeg mener at 12V altid er jævnstrøm. I det her tilfælde er det i hvert fald (DC= direct current). 

Den anden kan sikkert også fungere, men du skal bare have nogle kabler, som ikke er dem, man normalt bruger. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.