Jump to content
Festivalanlæg dk

Newbie søger hjælp <3

luffe929
 Share

Recommended Posts

Ayyy. Er helt ny til højtalere og anlæg og for den sags skyld helt ny her. Da jeg ikke ved noget om noget, kunne jeg godt tænke mig hjælp med hvordan jeg bygger et nogenlunde anlæg som jeg kan bruge til at have stående i campen på Roskilde. Budgettet ligger omkring 2500 hvis det kan lade sig gøre, og det skal helst ikke være alt for avanceret men behøves heller ikke være en færdig løsning, er trods alt villig til at arbejde lidt for det :) Håber i har lyst til at hjælpe en newbie i nød <3  

Der findes også en mere simpel løsning, som jeg sjældent ser foreslået herinde på forummet. Det kræver trods alt noget værktøj og håndværkersnilde at bygge højtalere selv.

Sidste år byggede jeg et anlæg til min lillebror, der stod med præcis det samme udgangspunkt. Til den pris, så mener jeg at man får den bedste løsning ved at købe 

• To brugte højtalere, gerne PA-højtalere, så høj SPL som muligt (mere volumen for samme energi).
  • En brugt bilstereo forstærker, meget gerne digital (sparer på strømmen). Husk at den bør ikke være kraftigere end at højtalerne kan tåle det. 
  • Bilbatterier, gerne brugt, men husk at de mister kapacitet med tiden.
  • En laderegulator, som beskytter batteriet mod for dybe afladninger.
  • Hjul, træ og skruer, evt. snuppet fra en affalds-træ container. Forsøg helst at beskytte elektronik i en kasse, da det regner med alt muligt på Roskilde festival. 
  • Ledninger og kabler.
  • Nice to have: Tænd/sluk knap, solceller (investering der sparer jer for udgifter til opladning af bilbatterier på festivalen)

Det jeg endte med at lave sidste år, var rimelig hæftigt, og de endte med at holde solide fester. Det kom dog også til at koste omkring 3000,- og vi var endda meget heldige. Jeg havde træet, skruerne, hjulene og kabler, og fandt et sæt Cerwin Vega LS-15 og en analog 900w bilstereoforstærker meget billigt. 

Jeg har før set camps, der har lavet anlæg ud fra brugte B&O højtalersæt til 250,- (kan findes i mange genbrugsbuttikker), en billig analog bilstereoforstærker til 400,- og et brugt bilbatteri. Det passede til høj hyggemusik.

Problemet er nok at finde bilbatterierne billigt. Højtalere og forstærkere er der nok af på det brugte marked, og man kan sikkert forhandle sig til en billigere pris. Hvilke højtalere man så skal vælge afhænger af en afvejning mellem ønske om volumen og størrelse. 

På ovenstående måde er det virkelig nemt at lave et anlæg, der passer fint til musik i campen. Men hvis I ligger ud til Boulevarden i C, der er fyldt med de største anlæg, så skal man ud i noget helt andet. 

Held og lykke. 

P.s. her er billeder af anlægget, jeg byggede.

11541196_10153422048310987_2022832919_n.jpg

11269601_10153422047970987_1163010075_n.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.