Jump to content
Festivalanlæg dk

fred7847
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg.dk!

Så må det efterhånden være vores tur til at dele erfaringer endnu engang. For snart 2 år siden byggede jeg en Boominator Mini med Bluetooth 4.0 og AUX, Ta2021, solcelleregulator og en indbygget bærbaroplader til at smide strøm til direkte med et 8-tals eurostik. Denne har fungeret sindssygt godt, men nu ønsker jeg/vi at prøve kræfter med den normale Boominator. For det første fordi det er sindssygt sjovt og lærerigt at bygge den, men også fordi jeg/vi til tider godt har kunne tænke mig en smule mere bund udendørs her i Aarhus. Mini’en endte med at se sådan ud:

DSC02981.thumb.jpg.2f4e8fe32a7988e77a261

Fire knapper på fronten (Tænd/Sluk, Bluetooth Tænd/Sluk, skift mellem AUX og Bluetooth og Voltmeter Tænd/Sluk. Nedenunder ses et voltmeter samt en AUX-udgang.

Ud fra mine erfaringer har vi valgt at den nye – lad os kalde den version 2 – bliver med:

•         MaxAmp20
  •         Tænd/Sluk-knap, som både tænder forstærker og voltmeter
  •         Tænd/Sluk-knap, som tænder Bluetooth (Måske droppes denne, så alt køres over knap 1)
  •         AUX-udgang der, når der tilsluttes kabel, slukker Bluetooth.
  •         Solcelleregulator Phocos 10A med en pc-lader og udgang til ekstern solcelle via SpeakON
  •         Volumen-knap (På Mini’en sad denne indeni)
  •         4 stk. HP10W Woofers
  •        4 stk. MPT-001 Tweeters
  •         LED-lys rundt i kanten på Woofers
  •         2 stk. 7,2 aH batteri
  •         GPS-Tracker
  •         12mm birkefiner. Selve Boominatoren er forlænget, og måler nu: 100x30x30 cm.

Denne gang bygger/hygger vi fire drenge om projektet, og bruger mine erfaringer til at bygge en flot og velspillende Boominator.

Samlet pris: Lige under 4500.-

Byggeriet vil starte i denne weekend…

Edited by fred7847

Så er vi ved at være klar!

Hovedparten af varerne er fra Accusafe i Holland, men der er ligeledes købt fra Canopysound.dk eller diverse kinesiske/danske sider.

Billede_20-11-2015_14.11.49.thumb.jpg.83

Her ses tænd/sluk-knappen jeg forventer at bruge, med rød LED-ring - Samme farve som Voltmeteret. 

Billede_14-01-2016_14.28.24.thumb.jpg.d6

Birkefineren er skåret ud af Bauhaus, men skal lige kortes af 5 cm, så den måler 100 cm i længden. 

IMG_1662.thumb.JPG.1393ac66ecc55159e7847

Hvor meget tog de for at skære det ud?

Det kunne jeg faktisk også godt tænke mig at vide :D Da jeg var i Fog for at købe træ til min Boominator blev det til en del monetos da de skar det ud - kunne godt tænkes at Bauhaus er billigere!

Haha, det kunne sgu være praktisk når man står og skal til og i gang! Men ja, tror ikke det bliver meget billigere end 15-20kr pr. snit. Så skal man evt. få dem til at skære pladen ned i nogle lidt mere håndterbare størrelser, og så bygge/skaffe sig et jig til sin stiksav eller rundsav, så man lave lige linjer med den!

Hvor meget tog de for at skære det ud?

Jeg gav omkring 450 inkl snit, hvilket jeg synes er okay. Det eneste jeg selv skulle skære ud var de to gange to stykker der skal bruges til håndtagene (Altså de inderste). Derudover fik jeg en god rest med. 

Der kommer desuden opdatering går fredagens arbejde inden længe. ?

Så går det fremad. 

Mindre end to dage er gået og det begynder at ligne noget. Lydtest afslørede at alt virkede som det skal. Nu skal elektronikken samles, midterrummet organiseres osv. 

Højttaleren er bygget i et lille skur/værksted og et drivhus med primitivt udstyr. 

Vi havde lidt udfordringer med LED-lyset, men jeg tror vi har løst det.

Alt dette vil jeg komme nærmere ind på senere, men nu må jeg hellere sove lidt ?

image.thumb.jpeg.469925c45d24b0a3f9382b3image.thumb.jpeg.5f835813d56e4913658fa3fimage.thumb.jpeg.ba5842389961207bb94f59fimage.thumb.jpeg.7b3be6da11551e6846f8090image.thumb.jpeg.8ebb87475e891bb86fde55b

image.jpeg

Status efter weekendens forløb:
Vi formåede at samle Boominatoren, lave elektronik (GPS, LED, MaxAmp20 og Bluetooth samt solcelleregulator og PC-lader. 

Det hele er blevet virkeligt godt. Tilbage mangler finish og låg til elektronikken. 

Selve elektronikdelen tog ufatteligt langt tid - primært pga LED'erne, hvor der skulle loddes sindssygt mange gange. 

Lydtesten gik super, og det virker perfekt med at bluetooth stopper når vi tilslutter AUX. :)  Dog synes jeg volumen-knappen er MEGET følsom på de sidste 50%, hvorimod der nærmest intet sker på første halvdel. Er der noget at gøre her? :) 

Her ses lidt billeder af Boominatoren indtil nu: 

Billede_30-01-2016_14.32.09.thumb.jpg.91Med hjælp fra overfræseren laves håndtag.

Billede_30-01-2016_15.30.43_(1).thumb.jp

Der loddes i drivhuset - haha, godt solen stod på her på næstsidste januar-dag

Billede_30-01-2016_18.20.48_(1).thumb.jpBillede_30-01-2016_22.16.20.thumb.jpg.8aBillede_31-01-2016_12.24.10.thumb.jpg.3eBillede_31-01-2016_19.50.52.thumb.png.41

Billedet snyder eftersom screenshottet er af en video. Alle LED'er lyser ens, (UNDTAGEN ÉN LED der bare vil lyse rød :D

Billede_31-01-2016_22.47.17.thumb.png.24

Vender her på hovedet. Låget bliver i bundet af kassen :) 

• 2 weeks later...

De seneste par dage har stået på finpudsning af elektronikdelen, så det spiller nu! Weekenden kommer til at stå på finish: Pudsning, låg til elektronikrum, maling osv. 

Den har nu fået en gammel pc-lader der virker, og solcelle bliver købt inden længe. 

Overordnet set er jeg meget tilfreds, men jeg må indrømme den ikke umiddelbart spiller lige så godt indenfor som den lille gør. Den har sjovt nok ikke samme bund ved lavere volumen? Jeg har endnu ikke testet udenfor, og har heller ikke hørt den på maks på bluetooth endnu. At høre den udenfor glæder jeg mig til!

Lidt billeder, inden den endelige gennemgang i weekenden: 

Billede_11-02-2016_19.39.56.thumb.jpg.f0Billede_11-02-2016_19.40.09.thumb.jpg.8cBillede_11-02-2016_19.40.18.thumb.jpg.04Billede_11-02-2016_19.41.35.thumb.jpg.81Billede_11-02-2016_19.41.41.thumb.jpg.99

Edited by fred7847

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.