Jump to content
Festivalanlæg dk

Ombygning af anlæg

nick
 Share

Recommended Posts

Hej derude!

Så er det ved at være tid til, at give det gamle anlæg nyt liv.

Jeg har lige nu:

2 X BFM DR250 (Højtalere)
2 X BFM TUBA 30 (Bas)
1 X Pioneer PRS-D420 (4 Kanals forstærker)
1 X TA2020 (Forstærker til dagforbrug)
1 X FiiO E11K Kilimajaro 2 (Forforstærker)

Planen er at smide det hele på en trækvogn, for at gøre det hele lidt mere mobilt.

Nu til jeres input!

Hvad kan jeg gøre, for at forbedre mit setup? Ville det være en opgradering, at skifte den gamle forstærker ud med en Pioneer GM-D8604?

Bør jeg anskaffe en Mini DSP? (Og hvad gør sådan en? Hvordan forbinder jeg den?)

Jeg har overvejet at tilslutte en form for mixerpult, der kan anvendes med iPhone/iPad, og hvortil der kan tilsluttes mikrofon. Har i noget i kan anbefale? (til en rimelig penge omkring 1.000 kr) - Og gerne noget der kører 12 volt, så jeg IKKE skal benytte 12/220V omformer.

Desuden vil jeg gerne have tilslutte lidt LED bånd, der lyser til musikken. Kan i anbefale en musikstyret controller?

Hvor anskaffer jeg mig nogle nye (brugte) lastbil-batterier til en god pris? (Gerne i København/Nordsjællands området)

Håber i kan hjælpe mig! :-)

Forstærker siden ser fin ud, du kunne købe en bassface for at få den smule mere ud af dine Tuba, men det vil give meget lidt i forhold til hvor meget mere strøm du vil bruge.

Med sound controllere har jeg endnu ikke oplevet en som ikke går helt amok og overstyre fordi den har et maks på 86 db følsomhed. Men kig på Ebay, der er mange og de er billige. Har tænk at man kan få en med signal indgang via kabel og så sætte et potmeter på kablet.

Minidsp vil kunne gøre rigtigt godt, men så skal vil det være en fordel at få en med noget måleudstyr ud og hjælpe med at få en god eq på. Det vil hjælpe på at dine Dr 250 ikke vil være vildt skarpe i diskanten.

Mixer, kig på traktor, de har nogen som er lige til at smide sammen med en ipad og skal bare have usb.

Ift. mixer og mikrofon kan du læse denne tråd:

Mini-DSP er omtalt i mange tråde også, og du burde kunne søge noget relevant frem. Ellers er der deres hjemmeside eller nogle gode instruksvideoer på youtube.

Ift forstærkerskift, så har jeg lige erhvervet en PSR-D210, som skulle have samme elektronik som jeres. Jeg har endnu ikke testet den op imod vores GM-D8604, men gør det når jeg alligevel skal have testet den overfor Bass Face 4.2 (som lovet i tråden "delefilter med Bassface 4.2").

Der efterhånden en del nyttige tråde her på siden, så du får måske det bedste svar ved at søge i dem først!

Held og lykke med anlægget, højtalerne skulle der i hvert fald ikke være noget galt med. 

Forstærker siden ser fin ud, du kunne købe en bassface for at få den smule mere ud af dine Tuba, men det vil give meget lidt i forhold til hvor meget mere strøm du vil bruge.

Med sound controllere har jeg endnu ikke oplevet en som ikke går helt amok og overstyre fordi den har et maks på 86 db følsomhed. Men kig på Ebay, der er mange og de er billige. Har tænk at man kan få en med signal indgang via kabel og så sætte et potmeter på kablet.

Minidsp vil kunne gøre rigtigt godt, men så skal vil det være en fordel at få en med noget måleudstyr ud og hjælpe med at få en god eq på. Det vil hjælpe på at dine Dr 250 ikke vil være vildt skarpe i diskanten.

Mixer, kig på traktor, de har nogen som er lige til at smide sammen med en ipad og skal bare have usb.

er uenig i at forskellen mellem cubo på gm-d8604 og bassface er lille. Der er i min verden meget stor forskel, og lover du aldrig vil blive skuffet over den opgradering!

Jeg ville klart anskaffe mig en MiniDSP, virkelig lækkert at arbejde med når man lige har sat sig ind i den. Med hensyn til forstærker valg ville jeg købe en GM-D8604 til toppe samt en Bassface db1.2 til bund (Ved ikke hvor meget batteri du har?) Evt. kan en solcelle eller to hjælpe hvis det alligevel skal op på en vogn. Lydkontrol så ville jeg kigge lidt på Native instruments fx. hvis du kan tage en pc med kan du køre en Traktor Kontrol s2 (En sælges pt. brugt for 600.-) ellers en z1'er kan køre sammen med en iPad, fungere super i 15' for Vesthardt og jeg. Som Ganon siger så check Ebay mht. LED er et paradis hvis du kigger lidt rundt... brug co.uk og køb fra kina så slipper du for told og moms. ;)

Jeg ville klart anskaffe mig en MiniDSP, virkelig lækkert at arbejde med når man lige har sat sig ind i den. Med hensyn til forstærker valg ville jeg købe en GM-D8604 til toppe samt en Bassface db1.2 til bund (Ved ikke hvor meget batteri du har?) Evt. kan en solcelle eller to hjælpe hvis det alligevel skal op på en vogn. Lydkontrol så ville jeg kigge lidt på Native instruments fx. hvis du kan tage en pc med kan du køre en Traktor Kontrol s2 (En sælges pt. brugt for 600.-) ellers en z1'er kan køre sammen med en iPad, fungere super i 15' for Vesthardt og jeg. Som Ganon siger så check Ebay mht. LED er et paradis hvis du kigger lidt rundt... brug co.uk og køb fra kina så slipper du for told og moms. ;)

Hvorfor skulle man slippe fra told og moms hvis man bestiller fra kina? Linket kan da være lige meget så længe det bliver sendt fra kina

Ja, det er ligemeget om du bruger ebay.com eller ebay.co.uk. Men det smarte ved kineserne er at de snyder med værdien af pakken. Så hvis du køber for $20, så skriver de kun $4 på pakken, og påstår at det er "USB keys" eller lign. Så er der en meget bedre chance for at skidtet flyver direkte gennem tolden.

• 3 months later...

Hej derude :)

Jeg har kigget lidt mere på forstærkerne.

Lige nu har jeg jo Pioneer PRS-D420.
Max output 4x150 Watt (4O)
S/N ratio >100 dB
Max strømforbrug 28A

Spec på en GM-D8604:
4x200 Watt (4O)
S/N ratio > 95 dB
Max strømforbrug 33,5A

Det leder mig til følgende spørgsmål:
1) Kan det passe, at jeg altså får 200 watt ekstra for kun 5,5A yderligere strømforbrug?
2) Hvor meget betyder S/N Ratio ?
3) Spiler jeg betydeligt højere med GM-D8604?
4) Hvis jeg valgte at supplere med en Bassface 1.2 eller lignende, ville jeg så bruge mindre strøm på den forstærker jeg bruger til både toppe og bund nu, og strømforbruget ville dermed udlignes?
5) Mini DSP: skal den installeres over computer, eller kan man godt bare sætte den til?

Håber der er en der har tid til at hjælpe mig lidt, så jeg kan blive klar til årets Roskilde :)

Tak!

15 minutes ago, nick said:

Det leder mig til følgende spørgsmål:
1) Kan det passe, at jeg altså får 200 watt ekstra for kun 5,5A yderligere strømforbrug?
2) Hvor meget betyder S/N Ratio ?
3) Spiler jeg betydeligt højere med GM-D8604?
4) Hvis jeg valgte at supplere med en Bassface 1.2 eller lignende, ville jeg så bruge mindre strøm på den forstærker jeg bruger til både toppe og bund nu, og strømforbruget ville dermed udlignes?
5) Mini DSP: skal den installeres over computer, eller kan man godt bare sætte den til?

Håber der er en der har tid til at hjælpe mig lidt, så jeg kan blive klar til årets Roskilde :)

Tak!

1. Det skal nok passe. Husk at det er i peaks, forstærkeren trækker ikke 33A kontinuerligt ved fulde gardiner
  2. Signal to noise ratio. Betyder at signalets styrke er 100 dB højere end baggrundsstøjen i komponenterne i forstærkeren. Jo højere jo bedre
  3. Du vil kunne høre forskel men der er ikke tale om den helt store fordobling i lyd. Hvis dine højtalere spiller 100 dB ved 1 w, vil de spille 103 dB ved 4 w, 106 dB ved 16 w, 109 dB ved 64 w, 112 dB ved 256 w rent teoretisk. Dette gælder kun for en enkelt højtaler, hvordan du lige regner det samlede forøgede lydbillede for alle 4 når de får 50 w mere hver, kan jeg ikke lige give præcist svar på. Husk også at de angivne værdier er RMS værdier og nås altså ikke ved normal musik
  4. Nej, går ud fra du så ville brokoble de 4 kanaler så du får to kanaler. Teoretisk set burde det ikke ændre strømforbruget
  5. MiniDSP fungerer ligesom din gamle iPod: du gør det hele klar på computeren, smider miniDSP i med USB, synkroniserer så computer afspejler miniDSP, disconnecter computer og tilslutter 12V/USB-power

17 hours ago, Alfred said:

Du vil kunne høre forskel men der er ikke tale om den helt store fordobling i lyd. Hvis dine højtalere spiller 100 dB ved 1 w, vil de spille 103 dB ved 4 w, 106 dB ved 16 w, 109 dB ved 64 w, 112 dB ved 256 w rent teoretisk.

Jeg går ud fra at du omtaler det som en "hørbar" fordobling af decibell? Lyden forøges 3dB ved en fordobling af watt så rækken går 103 dB ved 2W, 106dB ved 4W, 109dB ved 8W, 112dB ved 16W

14 hours ago, William said:

Jeg går ud fra at du omtaler det som en "hørbar" fordobling af decibell? Lyden forøges 3dB ved en fordobling af watt så rækken går 103 dB ved 2W, 106dB ved 4W, 109dB ved 8W, 112dB ved 16W

Jo min fejl, selvfølgelig rigtigt

Tak for svarene drenge. Det er nogle gode inputs!

Jeg tror jeg tager en sæson mere med min Pioneer PRS-D420, og så går over til GM-D8604 næste år :)

Så MiniDSP'en er faktisk bare en equlaizer? Fungere den også som forforstærker?

Jeg er i gang med, at anskaffe mig endnu en bas.
Der er vel ikke nogle problemer i, at tilslutte 3 basenheder på 8 ohm, over kanal 3+4, når forstærkeren går ned til 2 ohm?
Også selvom, der "kun" er til sluttet 2x 8 ohm på kanal 1+2 ?

På forhånd tak for hjælpen :)

• 2 weeks later...
On 30 May 2016 at 10:24, nick said:

Så MiniDSP'en er faktisk bare en equlaizer? Fungere den også som forforstærker?

MiniDSP er et digitalt delefilter (DSP, digital signal processing) og afhængig af hvilken software du vælger at købe til den også en equalizer. Det er langt mere præcist og bedre på alle punkter end diverse små drejeknapper på forstærkere hvor man tror man har indstillet delefrekvensen til et sted imellem 100 og 200Hz men ikke rigtigt kan aflæse det mere præcist haha.

Thumbs up for miniDSP, best buy ever.

Du belaster din forstærker noget mere ved at drive den ned til 2 ohm, men hvis den kan klare det er det intet problem.
Dog større risiko for den bliver varm og clipper.
Dog mener jeg ikke du komme ned til 2 ohm ved 3 kabinetter, mener du skal have 4 kasser for 2 ohm. Correct me if i am wrong.

Mini DSP er et musthave kan jeg forstå :D Det bliver nok bare desværre først til næste år..

Jeg går ud fra, at jeg kommer ned på (8/3=2,67) ohm (teoretisk) og forstærkeren kan gå ned til 2 ohm. ?

1 hour ago, nick said:

Mini DSP er et musthave kan jeg forstå :D Det bliver nok bare desværre først til næste år..

Jeg går ud fra, at jeg kommer ned på (8/3=2,67) ohm (teoretisk) og forstærkeren kan gå ned til 2 ohm. ?

Kappa 15lfa kommer ned omkring 6.3 ohm i det frekvensområde, at den spiller i en Cubo15 :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.