Jump to content
Festivalanlæg dk

Savner mellemtoner og råd om MiniDSP til 2 forstærkere

Femerling
 Share

Recommended Posts

Hej festivalfolk, 

Byggede sidste år anlæg med: 

1 x GM-D8604
2 x THAM15 med Celestion BX15-2560-enheder i (8ohm, 98 dB i sens og 250 W) 
2 x LD PA toppe (modelnavn: "LD122", 12 tommers enheder, 250 W, 101 dB i sens, 8ohm) 

Jeg overvejede at køre MiniDSP ind over sidste år - men valgte at droppe det når vi kun kørte én forstærker. Jeg følte dog virkelig jeg savnede nogle mellemtoner - går ud fra det har noget at gøre med toppene. Jeg synes dog generelt de fleste Roskilde-anlæg savner fyldige mellemtoner. Går ud fra at det er fordi det er dem der sluger mest strøm, men vil meget gerne have det forklaret og om muligt have et forslag til en løsning, evt. med de højtalere / enheder jeg har brug for, for at eliminere problemet. 

Indtil videre har jeg i år tænkt mig at tilføje 1 x Pioneer PSR-D210 som udelukkende kører toppene, og kører så GM-D8604 på bundene. Men overvejer som sagt at skifte toppene. 

Er spændt på hvad I har af erfaringer. :)

Selvom du kun har en GM-d8604, så er den jo så smart at der er både A og B lyd-inputs. Derfor ville det også give mening at bruge en miniDSP2x4 med en d8604. Men det er klart, at den kan hjælpe dig med at få flere mellemtoner. Det kan nærmest kun hjælpe, så længe du har måleudstyret til at bruge den ordentligt ;)

Hej festivalfolk, 

Byggede sidste år anlæg med: 

1 x GM-D8604
2 x THAM15 med Celestion BX15-2560-enheder i (8ohm, 98 dB i sens og 250 W) 
2 x LD PA toppe (modelnavn: "LD122", 12 tommers enheder, 250 W, 101 dB i sens, 8ohm) 

Jeg overvejede at køre MiniDSP ind over sidste år - men valgte at droppe det når vi kun kørte én forstærker. Jeg følte dog virkelig jeg savnede nogle mellemtoner - går ud fra det har noget at gøre med toppene. Jeg synes dog generelt de fleste Roskilde-anlæg savner fyldige mellemtoner. Går ud fra at det er fordi det er dem der sluger mest strøm, men vil meget gerne have det forklaret og om muligt have et forslag til en løsning, evt. med de højtalere / enheder jeg har brug for, for at eliminere problemet. 

Indtil videre har jeg i år tænkt mig at tilføje 1 x Pioneer PSR-D210 som udelukkende kører toppene, og kører så GM-D8604 på bundene. Men overvejer som sagt at skifte toppene. 

Er spændt på hvad I har af erfaringer. :)

Angående mellemtoner og miniDSP, så kan jeg ikke svare på, hvor meget det vil forbedre din lyd.

Havde det været mig, så havde jeg solgt dine toppe og investeret i et sæt Omnitop12. Hvad jeg har hørt, så skulle det være fantastiske højttalere, og de kan overdøve stort set alle andre "små" anlæg på Roskilde.

I forhold til højttalere, så skal du i hvert fald ikke købe den Pioneer, som du har kigget på. Den er opgivet til at give 2* 150 watt RMS i 4 ohm. Behold du hellere din GMD8604, den er langt bedre, og kan, hvis du ikke mangler mere bas, sagtens trække dit system/kommende system. 

Ps. det er i øvrigt alle de dybe toner som bruger mest strøm. Det er rigtigt store mængder luft, som skal flyttes, og vores ører er ikke lige så følsomme i disse frekvenser. 

En Pioneer GM "kun" sende 2*300W i 4ohm, hvilket selvfølgelig er det dobbelt. PSR er en FD-klasse forstærker, så er bedre til de høje toner, som skal bruge mindre energi for samme lydopfattelse, og så kan man bruge GM til bundene. Det vil altså give en 50% forøgelse af watt. Dette medfører også mere energiforbrug, men det følger med den øgede lyd - termodynamikkens første lov. Derudover tror jeg at forstærkerne har godt af, at de skal deles om arbejdet om modstanden i kredsløbene.

En Pioneer GM "kun" sende 2*300W i 4ohm, hvilket selvfølgelig er det dobbelt. PSR er en FD-klasse forstærker, så er bedre til de høje toner, som skal bruge mindre energi for samme lydopfattelse, og så kan man bruge GM til bundene. Det vil altså give en 50% forøgelse af watt. Dette medfører også mere energiforbrug, men det følger med den øgede lyd - termodynamikkens første lov. Derudover tror jeg at forstærkerne har godt af, at de skal deles om arbejdet om modstanden i kredsløbene.

Jeg kender ikke til teknikken bag en class FD forstærker, men jeg er helt sikker på, at du ikke kan høre forskel, og da slet ikke på en festival, hvor der er så meget larm i forvejen. I øvrigt leder han også efter mere mellemtone og ikke de høje toner.

Det bliver ikke meget mere effektivt end en klasse D forstærker, så jeg tvivler kraftigt på, at en klasse F kan gøre det meget bedre, når vi allerede ligger oppe på en effektivitet på den gode side af nogle 80 stykker. Havde en klasse F virkelig været så fantastisk, så havde jeg nok stødt på den i de 3 år, hvor jeg har beskæftiget mig med festival anlæg. Og ellers havde Saturnus sikkert nævnt den. 

Edit: ved nærmere læsning ser det ud som om, at Pioneer bare markedsfører deres fullrange forstærkere som FD, deraf f'et. Så ingen forskel.

Jeg vil mene det er helt hul i hovedet at invistere i sådan en forstærker. Hvis du endelig skulle noget, så skulle det være at købe en BassFace Db1.2 til dine Tham15, så er der i hvert fald smæk på dem. 

Du kan stort set ikke høre forskel på om du smider 150 eller 300 watt i dine toppe.. 

Edited by zaxder

Zaxder har helt ret.

Lige nu lyder det som unødig strømspil. Derimod kan en minidsp virkelig gøre forskel hvor du har mulig for at lege med equalizeren og derved fremhæve og/eller dæmpe toner.

Hvis det var mig ville jeg nok købe en minidsp og se om det ville gøre mig tilfreds ellers er det jo bare at udskifte

Allright - tak for rådene. 

Bare for at give min egen mening til kende: Jeg synes virkelig ikke at OmniTop har imponeret mig på festivalerne. De spiller enormt højt ja, men jeg synes ikke de lyder særligt godt. Om det har noget at gøre med forstærkeren der kører dem (tvivler jeg på), lydkvaliteten fra source (tror jeg nærmere), eller dårlig teknik i byggeriet, skal jeg ikke kunne svare på. Men synes at monitorhøjtalere, altså ikke selvbyg, har lydt meget bedre end hvad jeg ellers har lagt øre til - ja extra strømspild! - men bedre lyd. :) 

Igen tak for rådene - jeg vil kigge nærmere på DSP'en, og skal i hvert falde også have fundet mig nogle nye enheder til THAM-kasserne. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.