Jump to content
Festivalanlæg dk
  • 0

X-over og watt

CashMoney
 Share

Question

Hej folkens.

Jeg skal igang med at bygge mit anlæg #2 her til foråret og er godt igang med tegningerne.

Anlægget er et 2x4-vejs system basseret på vintage Fane højtalere (2x(Studio 15B, classic 150C, Studio 8M, HF250)

Anlægget skal drives af en Pioneer 8604'er (4x100w v/ 4 ohm) og det er optimalt hvis hver enhed får 100w.

Hvad er er i tvivl om er hvordan et delfilter fordeler watt.

Hvis man smider 100w ind i et 4-vejs delfilter (fx 150hz-1khz-6khz) hvilket af følgende vil så gøre sig gældende:

1) Hver enhed får 100w inden for deres spektrum
2) Hver enhed deler de 100w imellem sig (det vil sige: 100w/4=25w)

På forhånd tak for hjælpen

4 answers to this question

Recommended Posts

• 1

Hej CashMoneyBig L

hvis du afspiller EN tone og skuer op på forstærkningen indtil din forstærker giver 100 watt, så vil alle watt gå til den højtaler der skal modtage denne frekvens. (med et ideelt filter).

i virkeligheden dog fordeler delfiltret hele tiden forskellige frekvenser ud på alle de forskellige højtalere. 

Øret er mere følsomt overfor høje frekvenser end lave frekvenser og derfor skal der mindre energi, lavere spænding og færre watt til at spille de høje frekvenser i musik.

Derfor vil musikkens lave frekvenser være med højere spædning, og gradvis aftage jo højere frekvensen bliver. 

Derfor vil der når du spiller musik på anlægget blive tildelt flere "watt" til bas-højtalere og gradvis færre og færre til resten når frekvensen stiger. 

Hvis jeg var dig, vil jeg ikke bekymre mig så meget om watt mht. filtret, da det er en forholdvis komplex problemstilling. og stort set umulig at give et klart svar. da alt musik varierer. 

Normalt når man kalibrerer anlæg bruger man en testtone for at belaste alle højtalere jævnt. denne tone hedder pink noise. I princippet kan du tage et wattmeter på din forstærker og skrue op indtil du når 100 watt, eller måske endda en smule mere. (da testtonen repræsenterer en maksimal belastning.

hvis jeg var dig ville jeg beholde de originale 4-vejs filtre, inklusiv kabinet fra højtalerne, brokoble til 2 kanaler, og så skulle det virke fint.

som regel er det svært at pille enhederne ud af en original kasse, og få dem til at spille bedre, da designerne af den originale højtaler var eksperter på området.

hvis man bygger højtaler selv, skal man bruge højtaler-enheder hvor Thiele Small parametre er opgivet, herfra kan man selv eksperimentere med at designe forskellige kabinetter, delfiltre og forstærkere til disse.

Her er noget læse materiale omkring det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise

https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Håber det var noget du kunne bruge.

Venlig Hilsen,

Goondii

• 0

Tak for det Anders.

Bare lige for at jeg forstår dig ret så skader det IKKE at kører 2 kanaler á 200 watt ud til hvert 4-vejs sæt eller skulle det forstås som at du anbefaler mig at brokoble og så blot kører 100 watt per 4-vejs sæt?

Med henhold til kasser og delfiltre er alt splittet ad da alle enheder er skramlet og det ellers var for svært at transportere samt enclosures var ødelagte. Til gengæld har de gode mennesker fra Fane udgivet en dejlig bog med designs for blandt andet min bass og low-mid hvor jeg regner med at lave (2x)"1x15 folded horn" og (1x)"2x12 front loaded horn" som ses på side 32 og 40

http://www.4fsc.co.uk/blue-room/Fane%20Loudspeaker%20Book,%20pages%2026-33.pdf

http://www.4fsc.co.uk/blue-room/Fane%20Loudspeaker%20Book,%20pages%2034-41.pdf

Mine high-mids vil jeg så blot bygge et relativt standard kabinet til på omkring 25L som er den mindste anbefalede størrelse på informationsarket. Er dog i tvivl om hvorvidt det er korrekt at gå helt ned i den laveste ende og om der skal portes eller ej. Her søges råd.

https://community.klipsch.com/uploads/monthly_10_2013/post-16064-13819274140084.jpg

I forhold til filtre tænker jeg at to mini-dsp'er måske ville være gode til formålet men har ikke så meget forstand på denne del så her kunne vejledning også hjælpe.

Tegningerne indtil videre er desuden at hente som SketchUp på http://www.filedropper.com/dankskit hvor den lyserøde del i alt rodet er det der arbejdes med pt.

Mvh $Ca$hMoney$

• 0

Hej Igen Cashmoney

Undskyld den lange ventetid.

jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål.

Hvis du ville bruge delfiltret fra de originale kasser, så har du kun 2 kanaler (til højre delfilter, og venstre delfilter). I det tilfælde må du så brokoble forstærkeren, således at de 4 kanaler bliver til 2 kanaler. (herved udnytter du forstærkeren optimalt.

Ovenstående situation går jeg dog ikke ud fra bliver aktuel for dig, da du siger at du vil bygge nye kasser.

Jeg synes det ser rigtig spændende ud med de gamle horn designs fra Fane, og synes helt klart du skal prøve at bygge sådan noget.

Din tekst er en smule selvmodsigende. Du siger at du har  (2x(Studio 15B, classic 150C, Studio 8M, HF250) , men du siger også at du ville bygge 2x12" horn kasse.. Så vidt jeg kan forstå har du 4x15" 2x8" og 2xdiskant. ( da Classic 150C også er en 15")

jeg vil helt klart anbefale dig at anskaffe dig en forstærker mere, evt bare en billig en fra kina.

og så bruge dine MiniDSP til at indstille det, så det lyder godt.

Vh,

Anders E (Goondii)

• 0

Der er absolut ingen årsag til at undskylde lang responstid Anders.

Jeg er sgu bare glad for at du vil skrive med mig og hjælpe og som du kan se er jeg selv lidt sløv til at svare :)

Kan godt forstå jeg skaber lidt forvirring når jeg nu ikke gør mig specifik nok. For som du rigtigt nok siger er 150C en 15" enhed men den findes samtidig som 12". Så hvis jeg skulle have været helt korrekt hedder mine 150'ere Fane 12/150C

Nu skriver du så det måske alligevel vil være en god idé med en ekstra forstærker hvilket jeg langt fra er afvisende overfor men kan du specificerer til hvad den skulle bruges? Jeg har desuden udover min GM-D8604 også et par TK2050'ere liggende. Måske de ville være brugbare til hvad du har i tankerne?

Til sidst er her er et billede af de (næsten) endelige tegninger for anlægget som vi begynder at arbejde på næste weekend. Hvis sketchupfil skulle have interesse uploader jeg også gerne denne.

Jeg har valgt at navngive det "Owlie The Crazy Spacey Space Owl From Outer Space (delivering base to your face and keeping bitches in place)". De to kasser på toppen er til at holde HF250'erne og derfra og ned bliver enhedene kronologisk større.

12901076_10208858841379507_6381522885346

Mvh CashMoney

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.