Jump to content
Festivalanlæg dk

HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do?

Jimmy Larsen
 Share

Recommended Posts

Havde bestilt 4 HP-10w fra Ljudia.se. Fik mail i dag. Alt udsolgt. Hej Vi har tyvärr nu helt slut på HP-10W och den är även slut hos alla Europeiska grossister vi har stödköpt ifrån under våren. Även grossisten i Ryssland har slut... Fabriken ligger i Thailand, och de producerar för fullt just nu, men leveransen dröjer till slutet av augusti. (4-6 veckors produktionstid och 4-5 veckors leveranstid med båt) Jag förmodar att du ska bygga en boominator, och vi har gjort jämförelser med HP-10T HP-10T trivs inte lika bra i en basreflexlåda, och har något sämre basegenskaper. I genlängd är frekvensomfånget betydligt bättre, vilket är bra om ni använder Piezo diskanter. Enligt våra beräkningar är dock skillnaderna små, bifogar frekvenskurvor som avser 4xHP-10W och 4xHP-10T Den gula kurvan avser HP-10T, och som du ser har det lite extra känslighet vid 100Hz, men faller något brantare efter 40Hz. Vi ger 25% på HP-10T som kompensation, och även 20% på HP-10W om du önskar köpa även dessa när de inkommer. Ett annat alternativ är HP-12W, men då blir lådan betydligt större. Vi sponsrar dock ett projekt för 12" boominator, de kommer blogga på www.boominator.se Just nu finns 55st HP-10T på lager, och vi beräknar att dessa är slut inom 3-4 veckor. HP-12W har vi kvar 56st, och dessa beräknas räcka 6-8 veckor. Med vänliga hälsningar Magnus Johansson Ljudia AB Så nu er rådne dyr gode:-) Hvad gør man? Saturnus har tidligere talt om Goldwood GW-1058. Kan man bruge denne med det samme setup, eller skal alt ændres? Håber Saturnus og andre kan give et bud. Det skal lige siges at mit projekt først har deadline i uge 32, så jeg vil have tid til at få varer frem fra USA, om nødvendigt. Kan se at jeg kan få Goldwood'en til USD 43. Har tidligere set at Saturnus har frarådet at bruge HP-12w. Kan man lave en brugbar højttaler med HP-12w?

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? Nu aner jeg ikke hvornår uge 32 er, og er også ligeglad. Hverken HP12W eller HP10T kan kruges. HP12W kræver et 7 gange så stort kabinet, og spiller kun godt til ca. 400hz, så du skal have mellemtone oveni købet. HP10T opfører sig meget uheldigt i kompakte reflekskabinetter, så skal det være lukket, og så kan du godt starte forfra med beregningerne. GW-1048 kan bruges som direkte erstatning, uden nogen form for ændringer ud over at du skal bruge en 12mm stump plade bag hver magnet for at der er dybe nok til at kunne limes til centerdelen. Denne "stump" kan jo laves af det stykke der er savet ud af fronterne til enhederne. Du kan også bruge Eminence Basslite S2010. De er ca. 50% dyrere end HP10W men du får også 3dB mere i følsomhed, og sparer ca. 8kg i total vægt hvilket er temmeligt meget. Eneste ændringer der behøves her er et PVC rør i rigtig diameter til at forbinde enhederne med hinanden, og så skal porten kun være 24mm og ikke 36mm dyb.

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? Jeg har bestilt 4 x Goldwood GW-1058, hos Parts-Express.com og de skulle være fremme om 5-6 dage. Har kigget lidt på Eminence-højttaaleren og den mindre vægt er i høj grad et plus, men prisen gør at jeg hellere vil vente på HP-10W skal komme tilbage i butikkerne inden jeg kaster mig ud i at bygge en boominator. Som jeg også har skrevet andetsteds, vil jeg i første omgang, gerne bygge en en stor version af Apple HiFi-højttaleren. Bare STØRRE. Vil derfor vende alle 8 enheder om på fronten, og er i tvivl om hvor store højttalerkamrene skal være. Er de ikke ca 23L i Boominatoren? I min Blaster får jeg en bredde på ca 65 cm og en højde på ca 30 cm. Hvor meget dybde er nødvendigt i min model? Kan jeg lave den mindre dyb end Boominatoren?

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? En Apple højtaler? Aner ikke hvad det er. Man ikke bare bruge samme kabinetmål eller volumen som i Boominatoren da de ligninger jeg har brugt til at optimere volumen med kun virker i bipolare højtalere.

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do?

De har HP-10W i Spanien.. http://www.paudio-iberica.com/
Jeg har været i kontakt med dem - og ja de har dem på lager. MEN de vil have 290 euro for at sende dem til Danmark! Her er hvad han skrev til mig: "Buenas tardes, El coste del transporte es de aproximadamente 290 € contratado por nosotros desde España. Si el envío es Ex-works, lo cual significa que son ustedes los que dan orden de recogida en nuestro almacén a una agencia de transporte desde Dinamarca, el coste puede ser más bajo. El volumen del envío es de 1,25 m3 y el peso 15 kg. El precio de cada altavoz es de 30,24 € más el 18% IVA (Impuesto del Valor Añadido) a menos que ustedes esten exentos por ser importadores intracomunitarios. Reciban un cordial saludo. Jaume Olivares SONS I LLUMS, S.A."

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? Sjovt. Det koster nemllig ikke særlig meget at sende pakker fra Spanien. Hmm. Jeg har masser af venner og arbejdskolegaer i Spanien men jeg ved ikke om de vil være villige til at være videresendere.

Jeg har været i kontakt med dem - og ja de har dem på lager. MEN de vil have 290 euro for at sende dem til Danmark! Her er hvad han skrev til mig: "Buenas tardes, El coste del transporte es de aproximadamente 290 € contratado por nosotros desde España. Si el envío es Ex-works, lo cual significa que son ustedes los que dan orden de recogida en nuestro almacén a una agencia de transporte desde Dinamarca, el coste puede ser más bajo. El volumen del envío es de 1,25 m3 y el peso 15 kg. El precio de cada altavoz es de 30,24 € más el 18% IVA (Impuesto del Valor Añadido) a menos que ustedes esten exentos por ser importadores intracomunitarios. Reciban un cordial saludo. Jaume Olivares SONS I LLUMS, S.A."
Har også skrevet med dem, ham jeg skrev med sagde det kunne gøre en del billigere hvis man selv tog kontakt til at transport firma, der så hentede det hos deres lager og fragtede det til DK (som han også skriver i ovenstående mail). Har dog ikke kunnet finde noget firma der kan fragte højtalerne til en nogenlunde pris.. Det billigste jeg fandt var FedEx som skal have 700-800€, men mener der var et eller andet problem med ruten eller sådan noget (deres lager er i Barcelona).. Desuden har jeg kigget lidt på Eminence Basslite s2010 som Saturnus også nævner, kan de anbefales?
Eneste ændringer der behøves her er et PVC rør i rigtig diameter til at forbinde enhederne med hinanden, og så skal porten kun være 24mm og ikke 36mm dyb.
Har lige lidt spørgsmål omkring dem dog, Skal PVC røret side mellem magneterne? Hvad er "den rigtige diameter"? Hvilken port er det du snakker om? Og tilsidst skal jeg bare lige være sikker på at hullet hvor enheden skal sidde, har samme diameter som på sketchup tegningen? På forhånd tak.

Det kan de helt sikkert, det er en bedre enhed end HP10w pga lavere vægt og højere følsomhed - men kommer med et større prismærke. Basslite2010 er ikke lige så dybe som hp10w så der ska et pvc rør imellem dem for at de har kontakt. Diameteren er den diameter magneten har bag på enheden. Porten er det hul som højtaleren "ånder" igennem, sagt meget pædagogisk. Vent med at skære dit træ ud til du har enhederne, så er du ikke i tvivl om hvor stort hullet skal være :)

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? 4 eminence basslite s2010 er nu bestilt 8-) Men de der porte du snakker om, er det dem der sidder ved midterrummet? (som på billedet under) Random%20boominaotr.jpg Dem du jo ikke? Har du så bassrefleksrør i enderne i stedet, eller hvad er det der sidder dér? Phaerdras Og må du undskylde jeg lige (mis)bruger din tråd lidt:)

OK' date=' undrede mig bare over hvad det runde rød/hul i enderne er?[/quote'] Det er fordi jeg har beregnet kabinettet om fra bunden med en lidt anden tuning og valgte at bruge et reflexrør i min boominator fremfor Saturnus' standard design. Hold dig til hans design, medmindre du ved hvordan du beregner kabinettuningen, det virker perfekt.

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? Har læst en del rundt, men det er godt nok besværligt at gennemskue synes jeg :? Men ligger inde med et 100 mm Ø refleksrør som det ville være fedt at få brugt. Har du nogen idé om hvor langt det skal være? (Det jeg har fundet af beregninger og formler har ikke været til meget hjælp..) Endnu en gang tak for hjælpen :)

Re: HP-10w udsolgt i hele Europa. What to do? Hehehe. Lad hellere være med at ændre på mit design bare fordi du har et refleksrør du vil af med. Smid det i skraldespanden i stedet. :D Phaedras vidste hvad han gjorde og hvilke negative konsekvenser det ville have da han ændrede på mit design. Hvis du ikke ligger inde med samme viden fra starten af, så lad hellere være og byg det som det er designet til.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.