Jump to content
Festivalanlæg dk

Pioneer gm-d8604 gain

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige købt en pioneer gm-d8604. Det er meningen, at den skal tilsluttes en boominator og en cubo 15. Jeg er dog bange for at sprænge enhederne i min boominator, hvis jeg skruer for højt op på gainet på pioneeren. Er der nogen herinde på forummet, der har erfaringer med hvordan det kan undgås?

På forhånd tak :)

Jeg vil selvfølgelig have så højt output som muligt, uden at brande noget af og uden voldsom støj og skrat. Men som du selv siger så skal den sættes denne ene gang og så rør jeg den ikke igen. Spørgsmålet er så, hvor højt jeg kan sætte gain'en? :-)

Der er kun en vej frem. Så højt som du tør. Find den lydkilde du regner med at bruge (formentlig pc/telefon), og spil noget musik. Start med gain helt nede, og spil noget musik ved det du tror bliver jeres maximum/tæt på maximum, og så se om det bliver nødvendigt at skrue op. Det gør det sgu nok ikke engang. Men ellers kan du jo indstille gain separat for dine bunde og din Boominator.

Og vær meget opmærksom på, at forskellige mobiler har forskellig udgangssignalsstyrke. Jeg havde f.eks. en mobil med på Roskilde sidste år, som ikke spillede nær så højt som mine venners, og havde vi kalibreret gain efter min mobil, så kunne vi godt have løbet ind i nogle problemer, hvis en anden satte musik til fra deres mobil og ellers bare fyrede op. På den anden side, så vil jeg sige, at boominatoren nok kan spille så højt, at I får ondt i ørene, inden at i brænder enhederne af, men som sagt. Hellere være på den sikre side. 

Edited by zaxder

Tak (Y)

Er der nogle der måske har et billed af hvor de har sat deres gain? Jeg synes det er svært at vurdere hvornår den ikke skal have mere. Eftersom at Forstærkeren kan levere mere end hvad mine enheder kan tåle ville jeg da tro at enhederne ikke begynde at skratte andet end lige inden de sprænger eller blir ristet. Eller er det mig der er gal på den?

Hvis du kan klare at stå 2 meter fra en Boominator der får pumpet 100W ind i sig, uden at du får ondt i ørerne, så tror jeg det er en helt anden sag :P

Helt seriøst, så tror jeg faktisk at dine HP10w vil begynde at ryste og skratte lidt inden du rammer 100W, især på de lavere frekvenser. Har du prøvet bare at skrue langsomt op og se hvad der sker?

Mine ører skulle vidst ikke fejle noget ;) 

Jeg har fået skruet den gain'en op til halvvejs! Og det er højt! Ved blot ikke om den kan komme højere op? :)

Hvor har i sat jeres? Bare som en reference? :)

(Har som sagt fået den skruet halvvejs op som det kan ses på billedet)

12773177_1069661103055472_492806226_o.jpg

Hvis du er bange for at ødelægge enhederne, så gør følgende:

Indstil gain på din cubo, dvs sæt volumen fra den enhed du afspiller fra til max, derefter skru op på gain indtil de forvrænger (det er ret let at høre på cuboerne).

Bagefter indstiller du blot gain så du føler der er balance mellem cubo og boominator. dvs der hvor der er ''lige meget'' bund og top. Boominatoren burde ved max løbe fra cuboen, så det er ikke nødvendigt at skrue helt op for den.

Gør dette udendørs.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.