Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle til batterikasser + passende regulator

Anton Lynggaard
 Share

Recommended Posts

Hej anlægsbyggere! Jeg er for nylig begyndt på vores anlæg til årets Roskilde Festival, og har besluttet at benytte solceller, men eftersom at jeg ikke er den stor solcelle expert har jeg nogle (rookie)spørgsmål. Det er sådan, at vi har ca.20 små 12V bilbatterier som vi vil bygge to store batteri kasser ud af. En kasse som kan blive opladt af solcellen, mens den anden spiller og omvendt :) Men jeg er meget i tvivl om hvor kraftig en solcelle vi skal bruge? Den skal gerne kunne lade en kasse med 10 12V batterier. Jeg har fundet et bud på hvilken det kunne være, men er som sagt i tvivl om den er kraftig nok: http://www.kerychip.dk/amorf-solcelle-fee-14-12-14watt-12v-937.html

Udover det har jeg læst mig frem til, at det er nødvendigt med en laderegulator. Hvor mange A skal den være på? Jeg har fundet en mulighed, men ved absolut intet om det: http://www.dba.dk/solceller-laderegulator-20a/id-1022127757/ 

Håber i kan give mig nogle råd, tak for forhånd :)
hilsen anton.

Og på den mere praktiske side, så synes jeg personligt at 20 bilbatterier lyder som en anelse overkill? Du ville nok være bedre tjent med at sælge dine batterier, og så få dig et par gode forbrugsbatterier.

Ja det lyder fornuftigt nok. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få fat i de forbrugs batterier uden at skulle betale rigtig mange penge for dem :/ 

Som zaxder spørger så er det vigtigt at du lige finde ud af hvordan du har tænkt dig at bære dig ad. Fordi hvis de skal parallelkobles så skal batterierne være identiske

Ja, vi har også besluttet at investere i forbrugsbatterier i stedet. Har i et bud hvor kraftig solcellen skal være til at lade et forbrugsbatteri på 120A ca.?

Hej Anton. 

Udfra dine indlæg kan jeg regne ud at du er lidt ny i faget. 

Hvor meget batteri og hvor meget solenergi i har brug for kommer helt an på hvor meget strøm i bruger, så fortæl os lige hvad dit anlæg består af 

Okay, selvfølgelig :)

Vi har to Cervin Vega 18' bunde, to toppe med en 15' enhed og et horn i hver. Kan ikke lige huske mærke og model, men kan skrive det når jeg kommer hjem :)

Så regner vi med enten, at bruge en Pioneer gm-d8604 forstærker til det hele, eller bruge gm-d8604 til toppene og en bassface db1.2 til bundene. Samtidig vil vi bruge en minidsp som EQ. (eftersom, at jeg ikke kender minidsp særlig godt, er jeg i tvivl om det også er nødvendigt med en bilradio til at styre lyden :/).
Udover det regner vi med, at have noget lys(ikke besluttet hvilket endnu).

Håber det var nok information :)

Vi kørte med en Pioneer GMD8604 og en BassFace DB1.2 samt 5 meter RGB bånd sidste år. Vi havde dog kun 1 Cubo med, sø vær opmærksom på, at vores BassFace altså trak 8 ohm, i forhold til jeres som bliver 4 ohm. Vores BassFace brugte altså cirka dobbelt så lidt strøm, som jeres vil. 

Vi havde 3x 60 Ah bilbatterier med (hvilket ikke er optimalt) samt 1x 105 watt tyndfilmssolcelle og 1x 50 watt normal solcelle med. Det var mere end rigeligt, vi kom hjem med fuldt opladt batterier, og det var på trods af, at vi spillede mere eller mindre 10 timer i døgnet :-) 

Vi kørte med en Pioneer GMD8604 og en BassFace DB1.2 samt 5 meter RGB bånd sidste år. Vi havde dog kun 1 Cubo med, sø vær opmærksom på, at vores BassFace altså trak 8 ohm, i forhold til jeres som bliver 4 ohm. Vores BassFace brugte altså cirka dobbelt så lidt strøm, som jeres vil. 

Vi havde 3x 60 Ah bilbatterier med (hvilket ikke er optimalt) samt 1x 105 watt tyndfilmssolcelle og 1x 50 watt normal solcelle med. Det var mere end rigeligt, vi kom hjem med fuldt opladt batterier, og det var på trods af, at vi spillede mere eller mindre 10 timer i døgnet :-) 

Er dobbelt så lidt det samme som det halve så? ;)

Okay det lyder jo fornuftigt nok så! Men hvad med laderegulator? Hvad havde i der? :)

Er dobbelt så lidt det samme som det halve så? ;)

Nej. Det er slet ikke det samme. Dobbelt så lidt og det halve er to vidt forskelige verdener ;) 

Okay det lyder jo fornuftigt nok så! Men hvad med laderegulator? Hvad havde i der? :)

Vi brugte 3 billige laderegulatorer fra kina. Tror de kostede 80 kroner hver eller sådan noget :) 

En MPPT regulator er at foretrække, men de er også ret pebret.. 

Nej. Det er slet ikke det samme. Dobbelt så lidt og det halve er to vidt forskelige verdener ;) 

Vi brugte 3 billige laderegulatorer fra kina. Tror de kostede 80 kroner hver eller sådan noget :) 

En MPPT regulator er at foretrække, men de er også ret pebret.. 

Skal de have et bestemt antal ampere? :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.