Jump to content
Festivalanlæg dk

Den nye Soundboks.

Ganon
 Share

Recommended Posts

Kan løfte sløret for at det er en helt anden oplevelse med den nye, og den kan på ingenmåde sammenlignes med den gamle. Jeg lover dig @viktor at du nok skal blive overrasket ;)

Jeg er slet ikke i tvivl om at den kan spille højt. Men 119dB er altså MEGET højt, og jeg ville gerne vide under hvilke forhold det er målt, eller om det måske bare er en teoretisk udregning. En rigtig dB-måling ude i DTU's lyddøde rum kunne være meget sjovt at lave - og der tvivler jeg på den når 119 dB i andet end peaks :)  Men jeg har fuld tiltro til det er et 100% gennemført design :) 

På fredag og lørdag vil der være show-off og lidt øl og musik inde hos AIAIAI på Studiestræde 34, hvor Johnny (Saturnus) så vidt jeg har forstået vil være der, sammen med nogle af de andre tech-gutter bag. Jeg er nok også selv at finde lørdag, jeg kan ikke svare på det helt tekniske i amp'en men har ellers en okay indsigt i det meste andet

Det kan jeg! :)

Først og fremmest skal det slåes fast at den ikke er designet som værende en hi-fi højttaler. Den er udviklet til udendørs brug, for fulde mennesker, der skal have en fest, en HØJ fest ;)

Akustikken i AiAiAi's lille afdeling på studiestræde var dybt forfærdelig, men på trods af 2 timers lyttetid formåede jeg ikke at blive "ør" i hovedet som man gør ved mange dårlige anlæg. Johnny (Saturnus) og jeg gik derfor en tur med soundboksen op ad strøget på vej til kontoret op til storkespringvandet og trykkede den max af med lidt bastungt musik (Aeromatik) og jeg skal love for at den kan yde. Den clipper svagt ved fuld smadder, først blødt og senere hårdt, god overgang. Bas er der overraskende meget af og den vejer kun i fuld spilleklar tilstand 14Kg hvilket føles uhyggeligt let. Planen er samtidig at der skal barberes et par kilogram mere af hvilket kun gør den endnu mere overraskende.
Lyden er ganske fin i den, længder bedre end den første version jeg slet ikke vil kommentere. Den har ok spredning i lyden og er behagelig at lytte til fra siden af også - her tænker jeg på de personer der i festivaløje med vil side lige ved siden af og ikke blive ramt direkte af diskanten. Der er lidt med mellemtoneregisteret jeg ikke var helt tilfreds med når det kommer til dybe stemmer, Ray Charles nyindspilninger og leonard cohen. Generelt set vil jeg sige den er til nutidens musik, hvis man ynder at høre Aeromatik, Techhouse, en smule psy, rock, heavy og tekno og andre genre i de dure så er den slet ikke tosset.
Batterilevetiden er fenomenal og den færdige byggekvalitet tror jeg kommer til at være rigtig god. Der var lidt småting ved den fremviste model, men den er også stadig en prototype. Her tænker jeg på limninger, skarpe kanter, samlinger, drejeknappen var lidt for løs og måtte gerne have større moment/torque (dette er udbedret på den nye version).

Den skal høres udendørs, den skal høres på 80% volumen og den skal høres med øje (øre?) for at den er skabt til festival og ikke en audiofils lytterum.
Jeg glæder mig personligt til at lytte mere til den for at få en endnu bedre føling for den. Det er svært at bedømme noget så individuelt, men med henblik på at jeg tør sige jeg har en hørelse above avarage vil jeg prøve at smide lidt fuldstændigt ubrugelige skalaer på:

10-skala
Lyd, ifht Loppehøjttaler med billig kopi af lepaiforstærker volumenknappen drejet over gevind til et sæt stue b&w'er --- 7,5
Lyd, den der rullekuffert forfærdelige anlægs satan til en velbygget boominator med dyre enheder --- 10 ligeværdig
Håndterlighed ifht. skarpe kanter, vægtfordeling, håndtag --- 8
Brugervenlighed ifht batteriskift, on/off, opkobling på indbygget bluetooth --- 9
Pris ifht byggekvalitet, lydniveau, arbejdstimer mm. uden morskaben og nørderiet ved at bygge --- 9   med morskaben og nørderiget ved at bygge --- 7,5
Fremtidsvisioner fortalt af the man, the myth, the legend Saturnus himself --- over 9000

• 2 months later...
56 minutes ago, hrjonas said:

Er der et sted man kan høre den?

Hvis du melder dig på ventelisten og bor i København, har vi et tilbud om at komme ud og spille på din hjemmeadresse. Ellers så følg med på Facebook, der vil komme events, hvor det er muligt at lytte. Ellers holder vi fest på Distortion, hvor der også vil være rigelig mulighed for at høre den :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.