Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo15 + Omnitop 12

MartinHansen
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlaeg.

Jeg skal i år bygge mit første roskilde anlæg. På trods af det er min første gang så har jeg bygget højtalere før, så burde ikke været et problem.

Budgettet er forholdsvis stramt og har derfor overvejet følgende setup.

Omnitop 12
cubo15
Bassface 4.2 Class D

Jeg ved godt dette ikke er i nærheden af hvad andre bygger, men behovet er ikke til større fester. Mit spørgsmål er hvordan dette fungere eller ville det være smartere bare og bygge 2 toppe, når nu budgettet er stramt? Jeg har læst lidt omkring den såkaldte boominator, men jeg søger noget jeg kan udvide med til kommende år.

Jeg ved godt dette ikke er i nærheden af hvad andre bygger

Jeg troede omintop + cubo var hvad alle byggede nu om dage? :D

2 toppe ville jeg kun sige du skal bruge, hvis det er for at spille op til fest ude på stierne. Hvis det bare er til egen fornøjelse, er en rigeligt. Men prøv at uddyb lidt hvad du forventer at bruge anlægget til derude, så kan vi bedre anbefale :) 

Hvis du går for Omnitop (eller nogle af de andre BFM designs) så ville jeg bygge med horn istedet for piezo array. Ellers lyder det som et fint setup, men det er selvfølgelig lidt afhængig af, hvad du søger rent størrelsesmæssigt. Det setup du nævner er der rimelig meget power i ;)

Jeg troede omintop + cubo var hvad alle byggede nu om dage? :D

Tænkte nu mere volumen.

Forventningerne er egentlig ikke at kunne holde fester, men mere at have et anlæg, som kan bruges i løbet af dagen og til evt. morgenfester ;)

Derudover er det vigtigt at de penge vi bruger er nogle, som ikke er spildt næste år og derfor er noget vi kan bygge videre på.

Hvad med forstærker valg er Bassface 4.2 fin? Hvad med i tilfælde af jeg får presset det op på 2 omnitoppe, skal der så også en 1.2 til?

---- (merged, Kostecki)

Hvis du går for Omnitop (eller nogle af de andre BFM designs) så ville jeg bygge med horn istedet for piezo array.

Kan du uddybe dette? er dette blot en udskiftning af enhed eller et helt andet design?

Tænkte nu mere volumen.
Forventningerne er egentlig ikke at kunne holde fester, men mere at have et anlæg, som kan bruges i løbet af dagen og til evt. morgenfest

Med sådan et setup kan I sagtens spille op til fest. Ikke for 100 mennesker, men en 50 stykker burde være muligt, hvis I får løftet jeres omnitop lidt op i vejret. Tror du overvurderer hvor meget der skal til, for at kunne spille nogenlunde op :) 

Hvad med forstærker valg er Bassface 4.2 fin? Hvad med i tilfælde af jeg får presset det op på 2 omnitoppe, skal der så også en 1.2 til?

Hvis du bygger to Omnitoppe, skal du som minimum have to Cubo'er også, vil jeg sige. Ellers virker det ligegyldigt at bygge to, da du alligevel ikke kan få den ekstra volumen på, før de stikker fra Cubo'en.

Hvis du vil have to toppe, til billige penge, så byg to passive halfinatorer med din Cubo - så har du det også i stereo. Har selv kørt et det setup, og det spiller virkelig godt. 

Evt. kunne du købe to Behringertoppe af mig for 1500 kr. Så er der råd til en ekstra Cubo eller noget lys, en kold ramme Tuborg på sjette-dagen eller andet lækkert. 

Edited by Nicolajs

Hvis du bygger to Omnitoppe, skal du som minimum have to Cubo'er også, vil jeg sige. Ellers virker det ligegyldigt at bygge to, da du alligevel ikke kan få den ekstra volumen på, før de stikker fra Cubo'en.
Hvis du vil have to toppe, til billige penge, så byg to passive halfinatorer med din Cubo - så har du det også i stereo. Har selv kørt et det setup, og det spiller virkelig godt. 

Evt. kunne du købe to Behringertoppe af mig for 1500 kr. Så er der råd til en ekstra Cubo eller noget lys, en kold ramme Tuborg på sjette-dagen eller andet lækkert. 

Tak for svaret Nikolaj. Jeg står faktisk med to højtalere selv, men har fået fortalt at det er noget med at man på cubo'erne skal sætte X-over frekvensen 60hz, hvilket jeg ikke ved så meget omkring, så det har skræmt mig lidt væk fra at bruge dem sammen med 2 cubo'er.

Tak for svaret Nikolaj. Jeg står faktisk med to højtalere selv, men har fået fortalt at det er noget med at man på cubo'erne skal sætte X-over frekvensen 60hz, hvilket jeg ikke ved så meget omkring, så det har skræmt mig lidt væk fra at bruge dem sammen med 2 cubo'er.

Crossover-frekvensen ved en Cubo15 ligger nærmere i retning af 110Hz, hvilket er rimeligt let gjort på en Pioneer gm-d8604. Så vidt jeg husker har en Bassface 4.2 også justerbar HPF og LFP, er der nogle af jer andre som kan bekræfte/afkræfte det?

Så pointen er, du skal ikke være bange for at have 2x Cubo15 hvis det er hvad du ønsker ;)

Hvis du går for Omnitop (eller nogle af de andre BFM designs) så ville jeg bygge med horn istedet for piezo array. Ellers lyder det som et fint setup, men det er selvfølgelig lidt afhængig af, hvad du søger rent størrelsesmæssigt. Det setup du nævner er der rimelig meget power i ;)

Kan du uddybe dette? er dette blot en udskiftning af enhed eller et helt andet design?

Omnitops og Jacks kan så vidt jeg ved bygges med enten en række piezoere på enten 4, 8 eller 16 (4 og 8 er flat dvs. de er bare stacket ovenpå hinanden. 16 er melted dvs. de er skåret over så de tilsammen danner en 45 grader vinkel. Det står i planerne). Alternativt kan man så bygge et horn selv, som erstatter piezoarrayet. Det kræver et lidt andet X-over, da man kan dele noget dybere. Jeg er ikke selv særlig begejstret for piezo array, da det kræver mere tuning end hvad godt er. Horn er oftest nemmere at få til at lyde godt, og kan i tilfælde lyde godt helt uden at pille ved dem. 

Det giver alt sammen mening når du har købt planerne, hvis du når så langt :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.