Jump to content
Festivalanlæg dk

Serie eller konverter

rasmusw
 Share

Recommended Posts

Jeg står i et lille dilemma. jeg er kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal sætte mine batterier i serie eller købe en konverter får at få 24v til min Tk2050? Min tvivl lægger i hvor jeg for mest ud af batterierne? altså hvor at batterierne holder længst? og evt et svar på hvor lang tid jeg kan spille på fuld volume? jeg har 2xDanBrit forbrugsbatteri 75 Ah 1x2 Channel 100Watt Class D Audio Amplifier Board - TK2050 2xThornton SE212 Højtaler 400W --- http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13420 På forhånd tak :)

Re: Serie eller konverter Jeg står i samme dilemma pt. (vores amp er dog 4*100W) Alle konverterere i 10A - indenfor EU (levering inden Roskilde) er irriterende dyre:-S 700-800 kr. inkl. fragt!! Men fælles for begge vores TK2050'ere, kan de jo trække imellem 10-30V. Ved nogen hvad resultatet bliver hvis man "kun" tilfører 12V? ift. effekt, strømforbrug etc.? Jeg mener, hvis noget af forskellen på hvor højt den kan spille, (ved 12V vs. 24V) f.eks kan udlignes med sådan en FiiO forforstærker, ville det ihvertfald være åndsvagt at bruge så mange penge på en konverter på nuværende tidspunkt.. Eller måske blander jeg tingene sammen??

Re: Serie eller konverter Tak Saturnus, så hvis jeg forstår dig ret bliver en forstærker med 4*100W i 24V til 4*25W i 12V? og så i princippet 4*50W i 18V osv.? Endvidere, hvis udgangseffekten bliver 1/4 del i 12V, betyder dette så også at strømforbruget bliver 1/4 del? Jeg har lidt problemer med hvad betegnelserne står for i din formel -> vi har med en sproglig student at gøre;-) Ikke desto mindre kan jeg godt se, at alle os i dette problem nok må bide i det sure "(electronics)" æble mht. konvertererne... Men det må trods alt stadig kunne spille pænt højt i 12V hvis højtalerne har en fornuftig følsomhed som P.audios?

Re: Serie eller konverter En TK2050 giver ikke 100W ved 24V. Hvis vi siger det er 4 ohms højtalere kan du bare bruge formlen ovenfor. Power = (24*24)/(2*4) * 84% = 60W Strømforbrug har meget lidt med udgangseffekt at gøre så nej det hænger ikke lineært sammen.

Re: Serie eller konverter Vi står i nogenlunde samme situation som trådstarter - vi har en TK2050 4x100og 2 nye 75ah forbrugsbatterier. Jeg er med på at en konverter er at foretrække, men pga. manglende finanser og tid får vi ikke købt en konverter i år. Derfor er mit spørgsmål, hvis man nu vil serieforbinde, bør man placere en sikring mellem de to batterier (og hvor mange A?)? vi har selvfølgelig en sikring på + til forstærkeren? Derudover har vi ladet vores bilradio sidde i anlægget, da det af en eller anden grund lød meget bedre når vi spillede over den - både ipods og cd'er. (ved ikke om der sidder en for-forstærker i, eller om det har noget med equalizing at gøre?) Hvor meget strøm bruger bilradioen? (vi har andre batterier til at køre den over..) Er der nogen problemer i et system, hvor vi sender hhv. 24v til forstærkeren via 2 serieforbundne batterier og 12v til bilradion via et tredje batteri?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.