Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle til store batterier + laderegulator

Anton Lynggaard
 Share

Recommended Posts

Hej gutter! 
Jeg står og skal bruge en solcelle og en laderegulator, som kan køre følgende setup:

1 x Pioneer gm-8604, 2 x 15' toppe med horn, 2 x 18' Cerwin Vega bunde, 1 x minidsp, 2 x led rgm spot lampe.

Jeg står med 2 x 225ah batterier, 3 x 95ah, 1 x 80ah. Hvor kraftig en solcelle ville i anbefale?
Jeg har fundet en 200 watt solcelle, men er i tvivl om den er kraftig nok. (http://www.dba.dk/solceller-solcellepanel-20/id-1022127897/?utm_source=criteo&utm_medium=display-rt&utm_campaign=Have+og+byg).

Udover det er jeg interesseret i at vide hvilken laderegulator jeg skal bruge. Hvor kraftig skal den være?

Jeg håber i kan hjælpe og hvis i har spørgsmål til anlægget, kan i bare spørge :)

Altså, det som kommer til at trække strøm hos dig er din forstærker, og dine to lamper. Højttalerne i sig selv forbruger ikke strøm. Hvor kraftige er dine lamper?

En 100W solcelle er rigeligt til at håndtere forbruget fra en d8604, og med de voldsomt mange batterier du har, tror jeg sådan set ikke du kommer ud i store problemer kun med en 100W celle.

13 minutes ago, KHesse said:

Altså, det som kommer til at trække strøm hos dig er din forstærker, og dine to lamper. Højttalerne i sig selv forbruger ikke strøm. Hvor kraftige er dine lamper?

En 100W solcelle er rigeligt til at håndtere forbruget fra en d8604, og med de voldsomt mange batterier du har, tror jeg sådan set ikke du kommer ud i store problemer kun med en 100W celle.

Okay det lyder godt!
Mine lampers strømforbrug er på 26 watt :)

Og de kører på 12V? For så har du du (2*26W)/12v=4,33 Ampere. D8604 trækker også ca. 4A ved normalt load, så det er et gennemsnitsload på 8A. En 100W solcelle leverer cirka 10A, så dit energiregnskab går næsten i 0. Alt i alt, så burde du klare dig helt fint ;)

7 minutes ago, KHesse said:

Og de kører på 12V? For så har du du (2*26W)/12v=4,33 Ampere. D8604 trækker også ca. 4A ved normalt load, så det er et gennemsnitsload på 8A. En 100W solcelle leverer cirka 10A, så dit energiregnskab går næsten i 0. Alt i alt, så burde du klare dig helt fint ;)

Den er faktisk kun på 16 watt. Jeg så forkert. Jeg kan ikke rigtig læse mig til om det er 12V.. Det er dem her: http://www.thomann.de/dk/stairville_led_par_56_alu_schwarz.htm?ref=prod_rel_221134_0&sid=1e6ae49cff5d0f729deba0f66148787c:)

Så vidt jeg husker er de lamper 230V, men kan bypasses til 12VDC. Har du dem allerede hjemme? Så kan du åbne den op og se om du kan finde en omformer ;) (Hvis du tør! Ellers, så må I nøjes med at bruge en inverter, selvom det er energispild)

Overhovedet ikke. Men de koster ikke alverden, kører 12v og har indbygget lyd-følsom controller, så det bliver næsten ikke nemmere. De er dog ikke vandtætte, så skal lige finde på noget der.. 

Der står "Built-in automated programs and sound activated programs", så går ud fra at det ihvertfald må indebære farveskift i takt til musikken (alt efter hvor følsom mikrofonen er selvfølgelig)

Ud fra erfaring er de fleste mirkofoner fra ebay noget skod som ikke kan følge med det høje lydniveau som et anlæg i den størrelse vil udsende.

De koster dog ikke alverden så hvis i vælger at købe dem så meld lige tilbage om de fungere til et anlæg af den størrelse :-)

En anden mulighed kunne være at tage en controller med line in som for eksempel denne http://www.ebay.com/itm/Sound-Audio-LED-RGB-RF-Music-Controller-Touch-Remote-2-Channel-12-24V-18A-DE-/281928614544?hash=item41a4414290:g:XmYAAOSwKtlWtdXS

Og så finde nogle rgb lamper som disse http://www.ebay.com/itm/RGB-10W-LED-Flood-Light-IP65-Waterproof-Spot-Light-Remote-Control-Garden-Outdoor-/221848965461?hash=item33a73a9155:g:AH8AAOxyTjNSeJad

Her efter burde man kunne fjerne den interne controller i lamperne og istedet smide dem på controlleren med line in. 

2 hours ago, Anton Lynggaard said:
3 hours ago, tc87 said:

Er det nogen du har erfaring med? :)

Jeg har gået og kigget på de samme. Fandt den her video på YouTube. Ved 03:00 bruger han "sound activated mode". Jeg heller mere til et par af disse lamper end noget LED strip.

• 2 months later...
On 8. mar. 2016 at 11:42, tc87 said:

Har du købt dem? For jeg kan se, at de ikke leverer til Danmark. Jeg vil nemlig også gerne købe nogle stykker af dem :)

1 hour ago, Anton Lynggaard said:

Har du købt dem? For jeg kan se, at de ikke leverer til Danmark. Jeg vil nemlig også gerne købe nogle stykker af dem :)

Nej, jeg valgte at gå med en anden løsning :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.