Jump to content
Festivalanlæg dk

Lys i Boominator

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Hej FA!

Jeg har valgt at sætte LED lys i min boominator rundt om alle 4 woofer. Min boominator er allerede bygget og lukket, men har fundet denne "guide" til at installere lyst.
http://imgur.com/a/bXI2O

Jeg har kigget lidt rundt men der er godt nok meget forskelligt :P 
Jeg kunne godt tænke mig en pakke hvor der er en remote og en lille boks med mikrofon så den kan kører nogenlunde i takt til musikken ;)

Så den eneste spørgsmål jeg har, er hvilken led "pakke" jeg skal vælge?
Måske er det nogle af jer der kan smide et link og fortælle om jeres erfaringer med forskellige produkter?

Tak på forhånd :)

I kan også vælge at lode ledningerne fra jeres strips direkte til enten enheden eller forstærkeren (så længe positiv og negativ passer). For lige at dække pros & cons ved denne løsning. 

Pros: Knivskarp "puls-effect" til beatet, billigere da i ikke behøver soundcontroller, kræver ingen mikrofon (som jeg har hørt i nogle tilfælde stopper ved 99dB, dette resulterer i slukket lys - er dog ikke sikker på at dette er et generelt probelm) og kan til tider være en nemmere løsning mht. at trække ledninger.

Cons: Denne løsning giver umiddelbart kun en slags lys (det er altså ikke lige til at skifte lys "on the fly") og ved lav lydstyrke er der altså tale om svagt til intet lys. 

3 hours ago, KHesse said:

Den her musiccontroller har indbygget mikrofon, og virker meget godt http://www.ebay.co.uk/itm/181351196396?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Så køb dig sådan en, og så 5 meter RGB-led bånd, så skulle I være kørende

Hvilket LED bånd skal jeg vælge? Det skal jo helst være robust og vandtæt med lim på bagsiden :D

Og et til spørgsmål. Jeg ender jo med at have 4 ender med ledning da der kommer en fra hver woofer. Hvordan skal de sættes sammen inden de skal i sound controlleren? :)

De fleste RGB-LED strips har 4 ledninger. En fælles positiv (eller måske er det negativ, men det gør ingen stor forskel), og 3 ledninger som er farvekodet hhv. Rd, Grøn og Blå. Når du har limet alle dine LED-strips fast omkring din woofere, så samler du alle de grønne ledninger, de røde ledninger osv, fx i nogle kronemuffer.. Så slutter du dem bare til din music-controller, hvor der typisk enten er en form for molex-connector, eller 4 skrueterminaler. Det er næsten idiotsikkert, faktisk ;)

Nærmest alting du finder på ebay eller aliexpress burde fungere, for at være ærlig. Bare led efter en RGB-LED strip, enten af typen 5050 eller 3528. 3528 strips er lidt billigere og trækker lidt mindre strøm, men de giver også lidt mindre strøm fra sig. 5050'ere trækker lidt mere, men giver dig mere lys pr. watt du giver dem. Så skal den gerne være IP65 compliant eller mere - det betyder at den kan modstå støv og det meste vand (og øl). Du kan læse mere om IP koder her: https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Hey! :)

Jeg har sat lys på min boominator, efter at hele anlægget er samlet, tag lige et kig på mit facebook-album, der har jeg taget billeder af hvordan jeg har gjort. Skulle du have lyst til at se hvordan det virker, så kig under mine videoer, der er et klip hvor lyset er i brug. ;)

https://www.facebook.com/victor.skov.96

Du får også lige et par billeder med af hvordan den ser ud lige pt. :)

Karrusel 2015 Boominator.jpg

Karrusel 2015.jpg

• 2 weeks later...

Der er mange der taler godt om denne controller da du kan tilslutte aux stik istedet for mikrofon. Har selv overvejet den sammen med et inline low pass filter, så lyset bedre reagerer i takt til bassen og ikke bare bliver et stort rod af skift :)Det skal lige siges at jeg ikke ved om det med filteret vil virke, men har da tænkt mig at prøve :D 

http://www.ebay.com/itm/Sound-Audio-LED-RGB-RF-Music-Controller-Touch-Remote-2-Channel-12-24V-18A-DE-/281928614544?hash=item41a4414290:g:XmYAAOSwKtlWtdXS

23 minutes ago, tc87 said:

Der er mange der taler godt om denne controller da du kan tilslutte aux stik istedet for mikrofon. Har selv overvejet den sammen med et inline low pass filter, så lyset bedre reagerer i takt til bassen og ikke bare bliver et stort rod af skift :)Det skal lige siges at jeg ikke ved om det med filteret vil virke, men har da tænkt mig at prøve :D 

http://www.ebay.com/itm/Sound-Audio-LED-RGB-RF-Music-Controller-Touch-Remote-2-Channel-12-24V-18A-DE-/281928614544?hash=item41a4414290:g:XmYAAOSwKtlWtdXS

Den ser jo farlig fin ud ;)

Er der nogen herinde der har erfaring med denne controller? :)

Hvor meget strøm bruger de her controller? synes ikke jeg kan læse mig frem til noget :/

Og er denne her LED Strip god?

http://www.ebay.co.uk/itm/10-5M-SMD-5050-3528-RGB-300-600-LED-Strip-Adapter-IR-Remote-Waterproof-Kit-Xmas-/272044782930?var=&hash=item3f5721f552:m:mZnwJdJ9yiJUzE2PHwdZgVg

Den kommer fra UK så leveringstid er ikke så lang og 0 told problemer :D

Selve controlleren bruger næsten ingen strøm, det er dine LED-strips som trækker strøm. Den du har linket til har et maxforbrug på 14.4W pr. meter, ved max forbrug (dvs. hvidt lys). 5 meter af det, og så trækker du 72W/12V=6A. Så bare en reminder om at I skal sørge for at have gode batterier og muligheden for at genoplade dem ;)

(Selvfølgelig, hvis I fx kun har lavt grønt lys, så kan I spare en masse strøm på den måde. Hvis jeg husker korrekt trækker hver farve ca. lige meget, så kun en farve betyder en effekt på kun 24W, og derfor kun en strømstyrke på 2A. Stof til eftertanke).

Der er bar ikke så mange LED'er på den jeg linkede til før.

Er denne her ikke bedre, hvis jeg kan læse rigtig så bruger den mindre ;)? og hvad betyder 150/300/600 når de skriver det ud for de forskellige?

http://www.ebay.co.uk/itm/5-10M-RGB-5050-3528-SMD-LED-Strip-Adapter-IR-Remote-Waterproof-Kit-150-300-600-/301193487135?var=&hash=item462087e31f:m:m5pB0BnEZXBbLYMhejeZAng

150/300/600 er udtryk for hvor mange LED'er du får, typisk hvor hver 5. meter. Den første du linkede til har 300 LEDer pr. 5 meter (du kan se det i tabellen lidt nede af siden), hvilket betyder 60 LEDer pr. meter. Det er skam ok. Den anden du linker til har virkelig mange forskellige muligheder, så her kan du købe 150/300/600 LEDer pr. 5 meter, i flere forskellige farver og med og uden fjernbetjeninger osv.

Det ligner at de 60W de snakker om længere nede, i tabellen, er effekten på den 12V strømforsyning du får med hvis du køber et starterkit. Den er jo til ingen nytte på festival :P Mit råd ville være at tage den første og bedste forhandler du finder, så længe det er til en rimelig pris. Næsten alle de her strips kommer fra de samme fabrikker i Kina, og kvalitetsforskellen er næsten ikke-eksisterende. Den første du linkede til (fra England) virker som et godt valg, primært fordi det er hurtigere fragt, og så næsten til kinapriser ;)

2 minutes ago, KHesse said:

150/300/600 er udtryk for hvor mange LED'er du får, typisk hvor hver 5. meter. Den første du linkede til har 300 LEDer pr. 5 meter (du kan se det i tabellen lidt nede af siden), hvilket betyder 60 LEDer pr. meter. Det er skam ok. Den anden du linker til har virkelig mange forskellige muligheder, så her kan du købe 150/300/600 LEDer pr. 5 meter, i flere forskellige farver og med og uden fjernbetjeninger osv.

Det ligner at de 60W de snakker om længere nede, i tabellen, er effekten på den 12V strømforsyning du får med hvis du køber et starterkit. Den er jo til ingen nytte på festival :P Mit råd ville være at tage den første og bedste til en rimelig pris. Næsten alle de her strips kommer fra de samme fabrikker i Kina, og kvalitetsforskellen er næsten ikke-eksisterende. Den første du linkede til (fra England) virker som et godt valg, primært fordi det er hurtigere fragt til kinapriser ;)

Så køber jeg den første jeg linkede til ;) (y)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.