Jump to content
Festivalanlæg dk

Boombox projekt - mangler jeg noget?

Mortenv
 Share

Recommended Posts

Jeg går med planer om at bygge en boombox som i første omgang skal bruges indendørs med mulighed for senere at lave en version med batteri ombord. Jeg har læst en del og efterhånden fundet de komponenter jeg vil bruge men jeg er i tvivl om der er noget jeg har overset så feedback ønskes. Mit mål er egentlig at spille så højt som muligt men stadig have en fornuftig lydkvalitet i en kasse som kan bruges til hygge og fester.

Komponenter:

Maxamp20

Blueetooth modul - http://www.ebay.com/itm/Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Board-Wireless-Stereo-Sound-Module-for-Car-Phone-PC/171389334183?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D34293%26meid%3D94b84cdcc4a7475eb3e831b659923964%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D131589559892

Mids - Dayton ND140-4 - http://www.daytonaudio.com/index.php/nd140-4-5-1-4-aluminum-cone-midbass-driver-4-ohm.html

Tweeters - Dayton ND16F - http://www.daytonaudio.com/index.php/nd16fa-6-5-8-neodymium-dome-tweeter.html

AUX Switch til at skifte mellem bluetooth og AUX - http://www.ebay.com/itm/5-Pcs-3-5mm-Headphone-Stereo-Jack-Socket-Chassis-Switch-with-nut-PCB-Panel-Mount-/251379772702?hash=item3a8766ed1e:g:YzIAAOxyFn9R5pCn

12v til 5v converter til ovenstående

Ting jeg er i tvivl om:

Hvor mange ampere skal strømforsyningen kunne trække for at føde både amp og BT modul? Forestiller mig en 7 stykker men er der nogen som har et kvalificeret svar?

Er en sikring nødvendig i dette setup idet jeg ikke har et batteri?

Delefiltrene er jeg ikke sikker på hvordan skal opbygges. Jeg ønsker et så simpelt filter som muligt.

Det skal lige tilføjes at jeg har lavet beregninger for kabinetstørrelse med et mål på Q omkring 1.

Samt størrelsen på højtalerne er tæt på max i forhold til min kasse. Jeg havde i første omgang tænkt mig at bruge Monacor sp 60 40 enhederne men efter at have læst boominator tråden omkring manglende kvalitet og Saturnus forslag af ND140 enhederne valgte jeg disse i stedet selv om følsomheden er lavere.

Det lyder som om, at du har lyst boominator mini tråden. Jeg ville råde dig til at bygge en boominator mini og så med Aurasound NS525, som du kan få hos canopysound. Grunden til at jeg vil råde dig til at erstatte de Dayton woofers, som du har kigget på, er fordi at filteret højest sandsynligt ikke er det samme, som til NS525. Vel og mærke er Dayton wooferen af langt bedre kvalitet og kan også spille dybere, men med mindre at du ikke har kendskaberne til selv at designe et filter, så ville jeg holde mig fra det, især fordi de heller ikke er helt billige. 

Det samme gælder også med selv kabinettet, her ville jeg også holde mig til det oprindelige design, igen, med mindre at du selv har evnerne til at designe et ordenligt kabinet. 

Til sidst vil jeg tilføje, at jeg ikke bryder mig om lyden af boominator minien indenfor, men udenfor sparker den røv, på trods af dens størrelse. Jeg havde selv min med til noget O-løb på uni, og der gik det lige med at spille cirka 150 mand op til en fællesdans. Ikke noget øredøvende eller fysisk mærkbart, men det er alligevel utroligt, hvad den kan :) 

Jeg har godt kigget en del på boominator mini men jeg er ikke interesseret at bygge den både pga. Jeg har en ide til en anden type boks og fordi den skal bruges indendørs. Jeg er klar over hvor stort arbejde der er i at lave et ordentligt kabinet men den beslutning har jeg taget :)

Dayton wooferne har jeg fundet til 30 euro, hvilket et noget dyrere men jeg tror de vil være pengene værd i dette setup. 

Og de er alligevel vilde de mini'er :)

17 hours ago, Mortenv said:

Ting jeg er i tvivl om:

Hvor mange ampere skal strømforsyningen kunne trække for at føde både amp og BT modul? Forestiller mig en 7 stykker men er der nogen som har et kvalificeret svar?

Er en sikring nødvendig i dette setup idet jeg ikke har et batteri?

Delefiltrene er jeg ikke sikker på hvordan skal opbygges. Jeg ønsker et så simpelt filter som muligt.

Det skal lige tilføjes at jeg har lavet beregninger for kabinetstørrelse med et mål på Q omkring 1.

Tror fint du kan bruge en 2A forsyning. Tingene trækker virkelig ikke så meget strøm :) 

Sikring kan du godt undvære, men måske meget smart at have på for at beskytte PSU'en hvis nu noget kortslutter?

Crossover ved 5 kHz ville jeg måske foreslå? Har du designet filtre før? :) 

Tror du virkelig 2ah er nok til at trække begge dele? 

Jeg har aldrig designet et delefilter før og er klar over det kan blive meget komplekst, men jeg havde forestillet mig en lidt simpel form som ikke ændret for meget ved højtalerne. :) jeg kunne selvfølgelig begynde at læse en masse op på området men det kunne jo være at det er forholdvis ligetil. Lodning er ikke noget problem. 

Ja, ved 12v er det en effekt på 2A*12V = 24W. Forstærkeren trækker (roughly) 5Wrms ved max-volumen, og jeg tvivler på BT-modulet har en nævneværdig indflydelse.

Et hurtigt udkast til et filter kunne se sådan her ud:

56e17a22d3140_ScreenShot2016-03-10at14.4

Et butterworth kunne måske også være værd at lave, da wooferen allerede har et pænt dip ved 5kHz:

56e17a799c166_ScreenShot2016-03-10at14.4

Prøv at læse lidt op på Linkwitz-riley og Butterworth filtre, inden du bestemmer dig :) 

2 hours ago, Mortenv said:

Og det er netop derfor jeg skrev her om filtre da det kan være en hel videnskab. Og jeg ikke ved hvor stor betydning de har for lyden kontra pengene.

Det har både en betydning for for lyden men særdeles også for dine enheder. Du skal forstille dig at forstærkeren udsender eksempelvis 20hz-20khz og at dine enheder skal spille hver deres stykke af spektrum. En diskant kan eksempelvis ikke spille lave toner og for ikke at beskadige dem skal man sørger for at diskanterne kun modtager det område de kan spille.

Håber det gav lidt mening. Kan allerede hører på mig selv at termerne ikke er korrekte xD

Jeg forstår dig udemærket og det giver ret godt mening. Jeg synes dog det er lidt en jungle at sidde og lede efter komponenter med de forskellige værdier. Jeg synes enten de er meget dyre ellers ser de (for?) billige ud. Er der et sted du kan anbefale eller noget jeg skal undgå ?

Og med for billige mener jeg fx. Disse:

image.png

Det kan godt være lidt svært at finde steder hvor man kan købe enkeltkomponenter, fremfor pakker af 10-20 stk. Men der er ikke umiddelbart noget i vejen med det du har fat i der? Hvis du kan finde tingene på http://monacor.dk må du sige til - så kan jeg få det hjem med noget rabat på :)

Komponenterne behøver ikke at være 10000% præcise. Hvis du finder noget der er tæt på, går det også :) 

Super, og det er et rigtig godt tilbud Viktor det vil jeg måske gøre brug af på et tidspunkt :) 

Nu er jeg faktisk faldet over nogle 6 tommer enheder fra Faital Pro - 6FE200 i 4 ohm med en følsomhed på 95 db,http://www.faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=401020111, og så til samme pris som dem fra Dayton. Kender i noget til disse? Jeg er en smule betænkelig ved den lidt højere frekvens da jeg primært skal bruge højtaleren indenfor, men målet er at spille højt men det skal også være til at holde ud at høre på.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.