Jump to content
Festivalanlæg dk

Faital Pro 6FE200

Mortenv
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om at bygge en mindre boombox der primært skal bruges indendørs men med fremtidige planer at bygge en med batteri i. 

Jeg er startede med at kigge på Dayton ND140 woofer enhed sammen med en Dayton ND16 diskant men er siden faldet over Faital Pro 6FE200 til samme pris, http://www.faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=401020111. Mit mål er at det skal spille så højt som muligt på en maxamp20 men det skal også lyde godt. Jeg er dog lidt nervøs for, at de ikke går lige så langt ned i frekvensen og om det er muligt at finde nogle diskanter der lyder godt som ikke koster særligt meget. 

Er der nogle som har erfaringer med disse enheder?

Altså ud fra t/s parametrene så kan de spille ret højt taget i betragtning at det er en 6" enhed. Dog går de ikke særlig langt ned i tonelejet da det er en mellemtone enhed. Har ingen erfaring med dem og kender ikke en diskant jeg bare tænker passer spot on. Men til en mindre højtaler ville de være ganske fine :-)

Jeg har gode erfaringer med faitalpro enheder. Har selv arbejdet med 3FE25, 3FE22, 4FE35, 4FE32 og 8FE200, allesammen i 4 Ohms udgaverne. Jeg har selv overvejet den enhed du henviser til kraftigt, og jeg tror også sagtens du kan få det til at fungerer. Jeg endte dog med at bruge 8FE200 enheden i stedet for, da den netop gengiver bas lidt bedre. Derudover kræver 6FE200 et forholdsvist stor kabinet, hvis den skal kunne give noget bas. Derfor endte jeg med at tage 8FE200 i stedet, da kabinettet alligevel blev samme størrelse for mit ønskede respons.

Jeg har bygget denne boombox med 8FE200 enheden. Den spille meget højt (boominator agtigt) og med en fin bas, og er meget kompakt. Vi bruger den i min håndboldklub som et festanlæg, hvor den fint har kunne spille et 200m2 lokale med 50 mennesker op til fest.

Hvis det ikke behøves være ligeså vildt, så ville jeg overveje at bruge 3FE25 eller 4FE32. Det gode med disse enheder er at de er en fullrange, så du slipper for en dedikeret diskant. Jeg har bygget dette anlæg med 3FE25 som også spille ok højt størrelsen taget i betragtning, og også med fin bas, særligt hvis den bliver placeret i et hjørne eller op mod en væk.

Hvis du bor i kbh og måske gerne vil bygge noget lignende eller bare gerne vil hører nogle faitalpro anlæg, så er du velkommen til at komme forbi og hører.

Hej Neiv

Jeg har faktisk allerede læst begge dine tråde omkring anlæg til 1000 og 2000 kr :) Det er meget rart at høre fra en som har arbejdet med dem og det ser super fedt ud! Jeg har kigget på både 8" og 4" enhederne, men jeg har en aflang kasse som sætter begrænsninger for hvor store de kan blive, og det skal være så vildt som muligt. Med hensyn til pladskravet har jeg leget lidt i WinIsd med et åbent kabinet tunet til 110 HZ som kræver 5-6 liter med et lille bump i forhold til resten af linjen. 

Jeg bor i Roskilde men det kan godt være jeg tager dig op på den en dag :) 

Vær opmærksom på af WINIsd ikke tager højde for enhedens egentlige respons, men blot baserer sine udregninger af frekvensresponset udfra enhedens Thiele-Small parametre, hvilket er lidt forsimplet. Se vedhæftet billede af enhedernes faktiske respons plus WINIsd simuleringer. 

Begge enheder ruller af under deres resonans frekvens, men da 8FE200 enheden har en lavere resonans frekvens omkring 80Hz betyder det, at den gengiver bassen omkring 100Hz stadig forholdsvist effektivt hvor 6FE200 enheden her er rullet noget mere kraftigt af. Det man kan gøre for at kompensere for dette, er at booste bassen med et bas refleks kabinet der giver responset et godt boost mellem 100-200 Hz. Men som du kan se udfra simuleringerne er der sværere at få lavet det boost med et lille kabinet med 6FE200 enheden og derfor kan du komme i en situation hvor du synes at der måske mangler noget bas, hvis ikke anlægget er placeret opad en væg eller i et hjørne. Men det kommer tilgengæld nok til spille højt :) 

faitalpro.png

Jeg kan godt se fordelen i den lidt større volumen og især når frekvensen ikke går lavere og boostet bliver mere nødvendigt. Det er en kæmpe videnskab med virkelig mange ting der skal tænkes over men det er spændende. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.