Jump to content
Festivalanlæg dk

anlæg til 3000kr?

rasmusj98
 Share

Recommended Posts

hej FA, jeg skal bygge et anlæg hvor mit budget til alt, udover forstærker (maxamp 20) og solcelle er 3000 kroner. jeg har gået med den ide at køre 2 hp10w i parallel med hinanden på den ene kanal samt 2 diskanter, og kører en fuldtone på den anden kanal. ved ikke om det er nogle fornuftig ide? ellers kunne jeg rigtig gerne tænke mig at høre jeres bud på hvad der kan lade sig gøre for 3000kr. på forhånd tak 

For 3000 kroner ville jeg helt klart lave en halfinator. Det er en boominator, bare "halvt" så stor. Søg evt. på google efter det. Den bruger 2 HP10W samt 2 piezo horn, og du får ikke et meget bedre design for 3000, du kunne evt. smide en solcelle på, og så har du et anlæg der kan spille rigtig lang tid, hvis ikke for evigt, med lidt sol engang imellem. 

Halfinatoren er nok et sikkert valg. Mange har bygget den og synes den lyder godt. Det er især et godt valg hvis du gerne vil have en decideret opskrift. Alternativt kan du også overveje at bygge noget i stil med det jeg byggede sidste år for ca. 2000 kr. Det er billigere, vejer mindre, men spiller også meget højt med fin bas, højere end en halfinator. Tilgengæld bruger den lidt mere strøm på max, fordi enhederne er 4 Ohms hvor halfinatorens enhder er 8 Ohms. Den fungerede rigtig fint på Roskilde festival sidste år, hvor det kunne spille en 50-100 mands danserutine op på en af de store boulevarder i vest. Siden jeg byggede den har jeg dog skiftede forstærkeren til en lidt mere robust og kraftig model, der dog næsten er lige så billig (~60kr): http://www.ebay.co.uk/itm/Class-D-50W-50W-Filter-Capacitor-2-x10000UF-Power-Amplifier-Board-TPA3116-Module-/272041617652?hash=item3f56f1a8f4:g:MRMAAOSwzhVWqsb3

Hvis du synes det lyder spændende, så kan jeg godt sende dig mine gamle byggetegninger og give nogle råd undervejs, ellers må du bare have held og lykke med dit projekt.

Nu hvor du allerede har en forstærker, kunne du jo også prøve at finde et sæt brugte PA højttalere på dba eller andre salgs sider. Især Electro voice sx200 og sx300 bliver der talt godt for her inde, og de er ofte til at finde for 2-3000kr.

Det er en nem løsning, som er let at opgradere hvis du får lyst til højere og vildere fest :D 

neiv, jeg har både kigget på halfinatoren, og dit anlæg, og de ser jo begge meget fede ud. jeg er bar ikke selv så meget til ideen med både forvendte og bagvendte enheder, her ville jeg foretrække at alle enhederne spillede fremad, og det er derfor jeg bevæger mig lidt væk fra dit, og fra halfinatoren. 

Hvis du bor i Jylland kan du komme og hente min færdigbyggede halfinator også selv bygge en til - så har du to yderst velspillende satellitter. Jeg har bygget et eksternt elektronikrum med hele molevitten - men min erfaring er at det altid er godt med en ekstra forstærker! 

Edit: hvis du er hurtig kan du få det til 1250 - et godt stykke under byggeprisen(der er også laderegulator til din solcelle)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.