Jump to content
Festivalanlæg dk

Lithium-ion

fred903d
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har erfaringer med Lithium-ion batterier fra Kina. Har hørt at det oplyste ah kun lever op til det halve og at de mangler PCB beskyttelse selvom det står der. 
Jeg kan kun finde dem på ebay og dermed i Kina, men er det ikke muligt at finde en dansk leverandør som kan forsikre at batteriet fungerer. 

Derudover forstiller jeg mig at soundboks bruger lithium batterier, så det kan da ikke være en helt dårlig ide? 

http://www.ebay.com/itm/20000mAh-Batterie-DC-12V-Rechargeable-Lithium-ion-Li-ion-EU-Plug-Chargeur-Power-/131499207686?hash=item1e9df6ac06:g:q8sAAOSwnH1WXT2v

De billigste og bedste batterier (som Saturnus også har linket til engang imellem), og som jeg har kunnet finde, er fra EV power. Batteriet i sig selv er ikke specielt dyrt, men fragten er forholdsvis pebret. Finder du nogle venner, så kan du dog sagtens få det ned på en fornuftig pris. Jeg går også og overvejer at investere i et af dem til sommer. 

http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/LiFePO4-Battery-Pack-12V-7Ah-PCM.html?cur=1

Evt. sig til, så er jeg også med på at splitte fragten. 

Nej. Du må ikke aflade det helt. Det smarte ved LiFePO4 er, udover at det er langt mere energitæt end bly, det kan lades hurtigere op osv., at spændingen bliver holdt. I modsætning til blybatterier, hvor spændingen falder, jo lavere kapacitet dit batteri når, så holder lithiumbatterier deres spænding (lige indtil den pludseligt tordner nedad), derfor får du mere ud af dem, så at sige. 

Jeg mener, uden at være sikker, at du må aflade LiFePO4 batterier, cirka til 10 % af deres oprindelige kapacitet. Hvilken spænding dette er ved, ved jeg ikke, da du ikke kan bruge de samme skemaer for spænding, som vi er vant til fra blybatterier. BMS systemet burde dog lukke ned for batteriet, så snart at vi har nået den højest mulige afladning, inden at batteriet går i stykker. Som altid gælder det dog, at jo mindre du aflader det, jo længere levetid har dit batteri. 

Lidt gode links og skemaer: 

2007101113592887292.jpg

http://liionbms.com/php/wp_lovtg_cutoff.php

Jeg vil gerne være med. Hvornår har du tænkt dig at bestille, for ellers ser jeg lige, om jeg ikke har nogle venner, som også skal være med i det :) Evt. kan vi også se, om der ikke er nogen her fra siden, som også skal have et batteri med. 

Ja, fragten er den samme, som hvad batteriet koster, haha ;)

31 minutes ago, Alex said:

Jeg vil gerne være med. Hvornår har du tænkt dig at bestille, for ellers ser jeg lige, om jeg ikke har nogle venner, som også skal være med i det :) Evt. kan vi også se, om der ikke er nogen her fra siden, som også skal have et batteri med. 

Ja, fragten er den samme, som hvad batteriet koster, haha ;)

Jeg vil egentlig også gerne være med (kan godt tage 2 stk), forudsat I også bor eller ofte kommer I Københavns området, så det ikke er for besværligt at få fat I efter det er blevet leveret? Ved I i øvrigt om man skal bruge en speciel lader til at oplade batterierne eller burde man bare kunne udskifte sit SLA batteri direkte i det system man nu kører? Nu tænker jeg på opladning fra f.eks. solceller. Har et par anlæg hvor jeg bruger en standard laderegulator i.

Du kan godt udskifte dit SLA batteri med et LiFePO4 batteri. Den laderegulator vi bruger normalt hedder en PWM chargecontroller og kan også bruges. Hvis man vil opgradere sit setup kan man med fordel bruge en MPPT chargecontroller så vil man kunne udnytte sine solceller bedst :-)

Jeg er forholdsvis sikker på at jeg bare kan udskifte det, ville bare lige høre hvis nu i vidste det. Nu er det LiFePO4 batterier, så vi burde ikke kunne komme så meget til skade i hvert fald. Li-Ion batterier er mere kræsne med den spænding man putter på dem under ladning, og kan blive ustabile og selvantænde hvis de bliver overopladet. Nu sidder der jo også et protection kredsløb I, så det er sikkert fint. 

29 minutes ago, neiv said:

Jeg er forholdsvis sikker på at jeg bare kan udskifte det, ville bare lige høre hvis nu i vidste det. Nu er det LiFePO4 batterier, så vi burde ikke kunne komme så meget til skade i hvert fald. Li-Ion batterier er mere kræsne med den spænding man putter på dem under ladning, og kan blive ustabile og selvantænde hvis de bliver overopladet. Nu sidder der jo også et protection kredsløb I, så det er sikkert fint. 

Ja, der skulle ikke være den store risiko for, at vi kommer til skade, nu hvor der er et sikkerhedskredsløb indbygget. I forhold til hvornår, at vi skal stoppe med at bruge batteriet, så fik jeg læst mig frem til, at de samme regler gælder, som for SLA. Altså at load skal stoppes, når batteriet når en spænding mellem 11.5 - 11.8 volt. PMS kredsløbet afbryder batteriet, når spændingen falder ned på 10 volt, og før det tilsluttes igen, skal alt tages fra batteriet, og det skal stå lidt tid, før at PMS systemet tilslutter batteriet igen. Det er altså ikke hensigtsmæssigt udelukkende at lade PMS fungere som en afbryder, hvis man vil have, at ens batteri skal holde i længere tid.. 

Hvad siger du til, at vi bestiller i morgen aften, det bliver alligevel ikke sendt i morgen grundet helligdag, og så kan det være, at vi får en ekstra om bord? 

42 minutes ago, neiv said:

Jeg vil egentlig også gerne være med (kan godt tage 2 stk), forudsat I også bor eller ofte kommer I Københavns området, så det ikke er for besværligt at få fat I efter det er blevet leveret? Ved I i øvrigt om man skal bruge en speciel lader til at oplade batterierne eller burde man bare kunne udskifte sit SLA batteri direkte i det system man nu kører? Nu tænker jeg på opladning fra f.eks. solceller. Har et par anlæg hvor jeg bruger en standard laderegulator i.

Super, så er vi 3. Jeg bor i Odense, men har alligevel planer om at besøge nogle venner i KBH området inden for den nærmeste fremtid, så det er ikke noget problem for mig, så længe i bare kan opbevare mit batteri i en kortere periode :)

I forhold til oplader, så kunne den nye forstærker fra Canopysound være en god kandidat. Den har indbygget MPPT lader, batteribeskyttelse (ved ikke helt, om den slår batteriet fra, eller hvordan det system fungerer @viktor) og bygget i god kvalitet. 

1 hour ago, Alex said:

I forhold til oplader, så kunne den nye forstærker fra Canopysound være en god kandidat. Den har indbygget MPPT lader, batteribeskyttelse (ved ikke helt, om den slår batteriet fra, eller hvordan det system fungerer @viktor) og bygget i god kvalitet. 

I forhold til oplader, så er det fordi jeg har de her billige kina ladere sidende i mine systemer. De virker fint, men det er nok ikke den optimale løsning og de er garanteret ikke designet til andet en SLA. At det så nok kan fungere med LiFePO4 batterier er bare dejligt.

MEN jeg er nu alligevel selv gået i gang med at lave en lille fleksibel oplader der kan bruges til forskellige batterityper (forhåbentlig også inkl. Li-Ion), og som også har indbygget MPPT. Den er primært egnet til løbende klatladning med solceller og kan maksimalt lade med noget der minder om 5W, så det er ikke en speciel kraftig lader. Den er tiltænkt mindre systemer hvor man har smækket en solcelle på. Jeg har lavet PCB og bestilt dele hjem, så nu er det om at se om jeg kan få det til at virke som jeg havde forestillet mig det... Altså når jeg lige får tid til det. Hvis det bliver godt deler jeg gerne mit design. Størrelsen er som sagt ret kompakt (2x3 cm) så det burde nemt passe ind i de mest kompakte elektronik rum. Nu må jeg se hvordan det går :) 

PCB_rendering.png

9 minutes ago, neiv said:

I forhold til oplader, så er det fordi jeg har de her billige kina ladere sidende i mine systemer. De virker fint, men det er nok ikke den optimale løsning og de er garanteret ikke designet til andet en SLA. At det så nok kan fungere med LiFePO4 batterier er bare dejligt.

MEN jeg er nu alligevel selv gået i gang med at lave en lille fleksibel oplader der kan bruges til forskellige batterityper (forhåbentlig også inkl. Li-Ion), og som også har indbygget MPPT. Den er primært egnet til løbende klatladning med solceller og kan maksimalt lade med noget der minder om 5W, så det er ikke en speciel kraftig lader. Den er tiltænkt mindre systemer hvor man har smækket en solcelle på. Jeg har lavet PCB og bestilt dele hjem, så nu er det om at se om jeg kan få det til at virke som jeg havde forestillet mig det... Altså når jeg lige får tid til det. Hvis det bliver godt deler jeg gerne mit design. Størrelsen er som sagt ret kompakt (2x3 cm) så det burde nemt passe ind i de mest kompakte elektronik rum. Nu må jeg se hvordan det går :) 

PCB_rendering.png

Den ville være genial i en boominator mini! 

• 5 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.