Jump to content
Festivalanlæg dk

Genopbygning af Boominator

Carltoso
 Share

Recommended Posts

Hej, min storebror lånte min boominator til hans camp sidste år.
Har har lovet at han nok skal betale det tilbage, af det der er gået i stykker/sprunget. ( Kan godt høre de skratter og ikke spiller så højt som de plejer )
Men jeg overvejer også samtidig at opgradere forstærkeren som før hen har været en maxamp 20, den fungerer fint og mit 72ah batteri holder hele ugen ud. 

Så mit spørgsmål er følgende:
1: Behøver jeg at udskifte forstærker efter 2 års roskilde-brug, og hvor meget vil jeg få ud af det at købe en bedre forstærker ?
2: Hvordan finder jeg ud af hvilke af enhederne er sprunget ?

Mvh 

At udskifte forstærkeren vil ikke nødvendigvis forbedre lydkvaliteten. Det er svært at sige ud fra beskrivelsen, om det er den der er noget i vejen med. Den burde i princippet kunne holde adskillige år uden problemer. Et 72AH batteri virker også voldsomt til en maxamp. 

2. Altså det er nok manuelt at høre dem én fra én eller noget. Du er nok ude i at skulle skille boominatoren ad uanset hvad

Held og lykke

On 28. mar. 2016 at 14:08, Alfred said:

At udskifte forstærkeren vil ikke nødvendigvis forbedre lydkvaliteten. Det er svært at sige ud fra beskrivelsen, om det er den der er noget i vejen med. Den burde i princippet kunne holde adskillige år uden problemer. Et 72AH batteri virker også voldsomt til en maxamp. 

2. Altså det er nok manuelt at høre dem én fra én eller noget. Du er nok ude i at skulle skille boominatoren ad uanset hvad

Held og lykke

At høre dem ad manuelt havde jeg ikke lige overvejet, det er jo bare at skrue de enkelte højtalere fra forstærkeren ikke ?
Som jeg husker det, har jeg loddet en bas-enhed og en diskant-enhed sammen.

On 28. mar. 2016 at 15:00, Alex said:

Du er sikker på, at det ikke er fordi at batteriet har været så afladet, at det er gået i stykker? Mål spændingen på batteriet, det kan godt have noget at gøre med at det både skratter og ikke spiller højt. 

Batteriet har været afladt ned på 7v, pga. den har stået vinteren over og eller kan også godt være at den har været tændt det skal jeg ikke kunne sige.
Men, det var det samme i sommers da den havde fin med spænding over de 12v, der var der også problemer med højtalerne.
Har lige ladt den op igen op problemerne er der som sagt stadig.

On 28. mar. 2016 at 15:32, viktor said:

Tænker han har glemt et punktum/komma i 7,2 ah :)

Nej, den er god nok det er et 72 ah bilbatteri :)

21 minutes ago, Carltoso said:

At høre dem ad manuelt havde jeg ikke lige overvejet, det er jo bare at skrue de enkelte højtalere fra forstærkeren ikke ?
Som jeg husker det, har jeg loddet en bas-enhed og en diskant-enhed sammen.

Batteriet har været afladt ned på 7v, pga. den har stået vinteren over og eller kan også godt være at den har været tændt det skal jeg ikke kunne sige.
Men, det var det samme i sommers da den havde fin med spænding over de 12v, der var der også problemer med højtalerne.
Har lige ladt den op igen op problemerne er der som sagt stadig.

Nej, den er god nok det er et 72 ah bilbatteri :)

Hvis den har været nede på 7 volt, så er det batteri gået i stykker, og det er lige meget om det er et LiFePO4 eller hvad det ellers har været. Prøv med et andet batteri, som virker og har været velholdt.

Det er også noget lettere at prøve et ordenligt batteri, end at skære hele lortet op for at finde ud af, at der ikke er noget galt med dine enheder ;)

10 minutes ago, Alex said:

Hvis den har været nede på 7 volt, så er det batteri gået i stykker, og det er lige meget om det er et LiFePO4 eller hvad det ellers har været. Prøv med et andet batteri, som virker og har været velholdt.

Det er også noget lettere at prøve et ordenligt batteri, end at skære hele lortet op for at finde ud af, at der ikke er noget galt med dine enheder ;)

Ja, det kan du nok godt have ret i men.
Det var fuldstændigt det samme da batteriet, var i velfungerende stand.
Der er ikke rigtigt sket nogen ændring siden, batteriet var på 12v i sommers end da jeg lige ladede det op her for en uge siden.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.