Jump to content
Festivalanlæg dk

Lidt småting vedrørende Pioneer GMD8604

Iszoli
 Share

Recommended Posts

Hej alle
Vi har nu fået købt alle ingredienser til vores anlæg købt ind, og har i dag været ude at teste det. Det består af følgende:
2 x Cubo15
2 x Behringer B215XL
1 x Pioneer GMD-8604

Det lød fint, og vi var super tilfredse, men jeg har alligevel et par spørgsmål, som jeg håber, at i kan svare på.

1. Vi har sat de to cuboer på kanal A og de to Behringer på kanal B, og har derefter sat hhv. LPF og HPF på den rigtige kanal. I denne sammenhæng tænkte jeg på om der var en fordel ved at sætte et HPF på behringerne, eller om det i princippet bare gjorde bunden i setuppet værre?

2. Jeg er ret forvirret omkring dette punkt, men jeg har set nogle herinde tal om diverse parallelkoblinger og brokoblinger mellem cuboerne og/eller forstærker. Er dette noget vi burde gøre? Og i så fald, hvordan gør vi det?

På forhånd tak :)

Tak for hurtigt svar :-)

1 . Super, så stemmer det hele. Vi delte ved frekvensen 125, og synes det fungerede fint.

2. Jeg ved ikke om det spiller nogen rolle, men det er Cubo15 extended (det glemte jeg lige at skrive). Mht. enhederne må jeg melde svar skyldig, men Quno som vi købte dem af, har fortalt, at det er de anbefalede enheder. Hvis de skal brokobles, hvordan bærer man sig så ad med det? 

Hvis de skal brokobles, sørger man for at parrallelkoble de to cuboer, således at begge plusser går i samme og begge minusser går i samme (På forstærkeren burde der gerne være markeret hvilke terminaler du skal benytte ved brokobling) 

Det der sker ved en brokobling(parrallelkobling) er at man halverer enheedernes Ohmske værdi hvilket betyder at der kan komme ca den dobbeelte power til enhederne :)
Hvis det er 8Ohms enheder (hvilkeet man plejer at benytte i cuboer) så kan det med fordel gøres da du så får en Impedans i dine cuboeer der samlet er 4Ohm (Hvilket pioneeren godt kan håndtere) 
Men hvis du er i tvivl om brokoblingen, så evt kig en ekstra gang i manualen til din Pioneer-forsstærker, det plejer at være formuleret rimeligt ligetil :) 

11 hours ago, SortePer said:

Det der sker ved en brokobling(parrallelkobling) er at man halverer enheedernes Ohmske værdi hvilket betyder at der kan komme ca den dobbeelte power til enhederne

Det skal nok lige afklares at den halve ohmske værdi rigtigt nok får ens forstærker til at spytte næsten dobbelt antal watt ud, men der er også pludselig to enheden der deles om wattene. 

17 hours ago, SortePer said:

Hvis de skal brokobles, sørger man for at parrallelkoble de to cuboer, således at begge plusser går i samme og begge minusser går i samme 

Tak for forklaringen. Det hele giver bedre mening nu, bortset fra det citat jeg har sat ind oppe over. Når du skriver at begge plusser går i samme, menes der så samme terminal?

5 hours ago, William said:

Det skal nok lige afklares at den halve ohmske værdi rigtigt nok får ens forstærker til at spytte næsten dobbelt antal watt ud, men der er også pludselig to enheden der deles om wattene. 

Tak for uddybningen. Hvor ligger fordelen i at brokoble så? Jeg har forresten fundet frem til, at enhederne godt kan brokobles.

Jeps, begge positive går i samme terminal og begge negative går i samme terminal :)

Og rigtigt nok, dobler man wattene og deler dem ud mellem to enheder :)

Det skal dog siges at rigtigt mange forstærkere, som den du selv har, har nogle højere watt-ratings ved brokobling end de har for to enheder på to kanaler :) (da brokobling oftest er i mono, og forstærkeren derfor kan benytte et samlet output til begge højtalere) 

I pioneer'ens tilfælde lyder det sig at ved 4Ohm får du 4x100W ud (100 w pr 4 Ohms højtalere) men ved brokobling kan du få 2x300W ud på "brokoblet 4 Om"(hvilket betyder 300W til deling mellem to 8-ohms enheder, der er tilsluttet samme plus og samme minus og skal spille det samme. Hvilket giver dig 150W til hver :)
håber det hjælper på forståelsen :)

Jeg bruger også GM-D8604 til mit anlæg (Bæstet 2.0), tænker at du måske kan bruge det her billede, jeg har sat mine toppe på hver sin kanal og brokoblet min 2x18" sub til de resterende to kanaler. :)

IMG_0505.JPG

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.