Jump to content
Festivalanlæg dk

IHÅ Anlægget

ltvm
 Share

Recommended Posts

Hey Guys

Vi er en gruppe fra Aarhus Idrætshøjskole der har fået lov til at bygge et stort mobilt anlæg til højskolen. Vi har fået 10.000-15.000 kr og anlægget skulle gerne danne 3 separate bogstaver (IHÅ). Vi har trækvognen på plads, men da vi ikke har den store erfaring med valg af højtalere og forstærkere og hele opsætnings delen, så kunne det være fedt hvis der er nogle af jer der kunne komme med nogle forslag. Jeg har tidligere selv bygget en boominator, men tænker at dette anlæg gerne skal kunne spille en del højere. For at det bliver det letteste byg havde vi tænkt på om det var muligt at købe nogle færdigt byggede passive højtalere (evt. nogle cerwin vega) og bare bygge vores bogstaver rundt om dem, men vi ved ikke helt om det er muligt hvis man tager hensyn til strømforbruget. Og hvis det er nødvendigt at vi selv skære ud og bygge kabinetter til vores enheder så gør vi bare det.

Håber i vil hjælpe og komme med nogle gode ideer! 

Ciao

Det kommer helt klart an på, hvor mange der skal kunne spilles op for samt hvor vildt det skal være. 

Man får altid noget mere ud af, at bygge selv. Derfor var det den løsning, som jeg havde valgt. Man kommer også langt for 10000 kroner. I kunne bygge 2 omnitops, og som bunde kunne i bygge enten cubo15 eller Titan 48, alt efter hvor meget plads I har på trækvognene. 

Er I ikke glade for at bygge selv, så køber I færdigbygget. Det kan I også få et godt resultat ud af. 

I forhold til forstærker og batteri, så skal I uden tvivl ud i forbrugsbatterier og af forstærkere skal det selvfølgelig være klasse D. 

:-) 

2 hours ago, Alex said:

Det kommer helt klart an på, hvor mange der skal kunne spilles op for samt hvor vildt det skal være. 

Man får altid noget mere ud af, at bygge selv. Derfor var det den løsning, som jeg havde valgt. Man kommer også langt for 10000 kroner. I kunne bygge 2 omnitops, og som bunde kunne i bygge enten cubo15 eller Titan 48, alt efter hvor meget plads I har på trækvognene. 

Er I ikke glade for at bygge selv, så køber I færdigbygget. Det kan I også få et godt resultat ud af. 

I forhold til forstærker og batteri, så skal I uden tvivl ud i forbrugsbatterier og af forstærkere skal det selvfølgelig være klasse D. 

:-) 

Jeg ville holde mig langt væk fra BFM toppe som Jack eller Omnitop, medmindre i bygger dem med CD-horn. Titans giver ikke mening at bygge medmindre du har +8. Generelt er BFM designs ikke voldsomt svære højtalere at bygge, men hvis man aldrig har bygget før, kan det godt være lidt tricky. Jeg ville gå efter en bund some den Alex nævner, nemlig Cubo 15. Den er rigtig nem at bygge og samtidig alsidig. Dog kan dimensionerne (mere eller mindre kubisk) være ret uinspirerende, hvis i skal få den i fx. bogstaver. Her ville det måske være nemmere at bygge et ventileret (bass-reflex) kabinet. I skal her sætte jer lidt ind i hvad det præcist indebærer, men hvis i vælger højtalere udfra hvad der kan passe i bogstaverne, ville jeg vælge denne løsning. Her kan i så vælge at lave toppe selv også med nogle CD-horn med stor spredning og et par effektive mellemtoner, men nemmest ville nok være at gå efter noget allerede designet/købt. Der findes mange fine toppe til gode penge. Hvis i absolut vil bygge BFM så ville jeg få efter DR250 med CD-horn

Af forstærkere nævnes der herinde ofte Pioneer GM-D8604, GM-D8601, Bassface DB2.1, DB4.2 og DB3.1, STA508 og mange flere. De er alle fine og bør være den vej i går.

Jeg byggede sidste år dette anlæg til et par gutter fra mit gymnasie 11401237_909579735779403_553106107226176

De købte selve A'et brugt til en plovmand også fittede vi nogle skarpe woofers i der matchede Vas (litermålet (ikke de store beregninger her)). Hertil fandt vi et rigtig fint horn med stor spredning der matchede nogenlunde wooferne i følsomhed. Jeg byggede et passivt filter og L-Pad (dæmper) til horn og vidst også til 2 af woofers. De to nederste blev delt vha. det indbyggede filter på GM-D8604, som var den amp vi brugte. Altså spillede de nederste fra 50Hz-120Hz, de midterste fra 120Hz til 1200Hz og hornet tog resten. Det lød virkelig godt og kunne spille hamrende højt. Det var på ingen måder efter bogens faste regler, men det fungerede virkelig, virkelig godt.

Bund bruge Tham 15, den er kræver lidt mere at bygge, skulle spille skide godt og spå kan begge kasse stå og danne H eller Den ene kunne være I og den anden kunne danne højre side af H eller Være tiltet i højre side af Å.
Så se om der en som måske kan hjælpe med at lave en rund top kasse som så kunne være bollen over i og Å, elektronikken kan være i H, ved mindre i bygge 4 Tham 15 som så er I H Å Så kan elektronik være i Midten af H og den venstre del af Å :D

Til det vil jeg blot lige pointere, at BFM DR250 på ingen måde er et let kabinet at bygge. Det kræver altså, at I både har de nødvendige færdigheder og ikke mindst det rette værktøj. Dog er det et fantastisk kabinet. 

Og lige en lille rettelse til Alfreds indlæg. Så er det BassFace 1.2, og ikke 2.1, som er en god forstærker. 2.1 er ikke en klasse D forstærker. Ellers er jeg enig i alt det andet :)

Altså vi er en del der er uddannet håndværkere, så selve det at få det bygget delene skulle ikke blive et problem, vi har bare ikke nogen erfaring med hvilke komponenter man skal vælge og sætte sammen. Så mange tak for hjælpen, det sætter vi stor pris på!

Fane Sovereign 12-250 er en fuldtone enhed som skulle lyde rigtig godt, og hvis der nogen som kan finde ud af at udregne højtalere i lidt anerledes kabinet, så se om man kan få hjælp til at udregne et rundt kabinet, kan være det kan fungere :)

8 hours ago, Alex said:

Til det vil jeg blot lige pointere, at BFM DR250 på ingen måde er et let kabinet at bygge. Det kræver altså, at I både har de nødvendige færdigheder og ikke mindst det rette værktøj. Dog er det et fantastisk kabinet. 

Og lige en lille rettelse til Alfreds indlæg. Så er det BassFace 1.2, og ikke 2.1, som er en god forstærker. 2.1 er ikke en klasse D forstærker. Ellers er jeg enig i alt det andet :)

Min fejl, synes også den så lige lovlig billig ud

2 Cubo15 kommer til at blive cirka 4000 kroner inklusiv fragt. Enhederne koster cirka 1200 stykket, og prisen for træet varierer meget, alt efter hvor fra i landet man får det, men regn med cirka 1200 for træ. Derfra har I så 400 kroner tilbage til lim, skruer, højttalerkabel, dish og speakon bøsninger :)

Omnitop kommer an på, hvilke enheder I bruger, men hvis I ikke laver med de billigste enheder (som jeg også vil fraråde), samt i laver dem med et kompressionshorn, så tror jeg, at de koster cirka 3000 stykket. Måske endda 2500. 

On 5/4/2016 at 12:34, Alex said:

2 Cubo15 kommer til at blive cirka 4000 kroner inklusiv fragt. Enhederne koster cirka 1200 stykket, og prisen for træet varierer meget, alt efter hvor fra i landet man får det, men regn med cirka 1200 for træ. Derfra har I så 400 kroner tilbage til lim, skruer, højttalerkabel, dish og speakon bøsninger :)

Omnitop kommer an på, hvilke enheder I bruger, men hvis I ikke laver med de billigste enheder (som jeg også vil fraråde), samt i laver dem med et kompressionshorn, så tror jeg, at de koster cirka 3000 stykket. Måske endda 2500. 

Hvilke enheder skal man bruge til en cubo 15? Jeg søgte lidt på nettet men den der blev anbefalet nogle steder ( en Eminence Kappalite 3015LF) den koster bare 2000kr på Thomann.

49 minutes ago, ltvm said:

Hvilke enheder skal man bruge til en cubo 15? Jeg søgte lidt på nettet men den der blev anbefalet nogle steder ( en Eminence Kappalite 3015LF) den koster bare 2000kr på Thomann.

Emminence Kappa-15lfa. Står til cirka 1200 kroner. 

Alfred nu må du ikke hate så hårdt på piezos! Ja, CD-horn spiller bedre. Meeeen, selv på en DR250 er piezos stadig det mest anvendte! Det vigtigste med piezos er at få lavet et ordenligt filter, med en 4-ohms dæmper. Uden det skriger de som babyer på en flyver. 

CD-hornet er for dem der godt vil have liiidt mere ud af deres højttaler

@Alfred

6 hours ago, vesthardt said:

Alfred nu må du ikke hate så hårdt på piezos! Ja, CD-horn spiller bedre. Meeeen, selv på en DR250 er piezos stadig det mest anvendte! Det vigtigste med piezos er at få lavet et ordenligt filter, med en 4-ohms dæmper. Uden det skriger de som babyer på en flyver. 

CD-hornet er for dem der godt vil have liiidt mere ud af deres højttaler

@Alfred

Det er bare sjovt, at folk følger de trends der er herinde uden overhovedet at overveje mulighederne. BFM builds er fine nok, men er altså ikke noget vidunder. Bill splitter folk ad, hvor nogen synes det er gode builds, og andre mener de forfærdelige og at hans metoder er forkastelige. 

Men det kommer også an på, hvilke piezoere man bruger. I Goldwoods er selve hornet fint nok, men driveren er af absurd lav kvalitet. Monacors (vidst) er plastikken i hornet af dårlig kvalitet, men driveren er god. Det optimale er altså at købe sæt af hver og sætte dem sammen. Men ting som dette gøres der bare ikke opmærksom på. 

Jeg må give dig ret i, at det kan lykkedes og få det til at lyde godt. Men dine 250'ere er også det eneste BFM build jeg har hørt, der lyder rigtig godt. Alt andet har været virkelig uinteressant lyd.

BFM builds er fine, fordi de kan laves relativt billigt. Jeg kan bare personligt meget bedre lide lyden af et horn

20 hours ago, Alfred said:

Det er bare sjovt, at folk følger de trends der er herinde uden overhovedet at overveje mulighederne. BFM builds er fine nok, men er altså ikke noget vidunder. Bill splitter folk ad, hvor nogen synes det er gode builds, og andre mener de forfærdelige og at hans metoder er forkastelige. 

Men det kommer også an på, hvilke piezoere man bruger. I Goldwoods er selve hornet fint nok, men driveren er af absurd lav kvalitet. Monacors (vidst) er plastikken i hornet af dårlig kvalitet, men driveren er god. Det optimale er altså at købe sæt af hver og sætte dem sammen. Men ting som dette gøres der bare ikke opmærksom på. 

Jeg må give dig ret i, at det kan lykkedes og få det til at lyde godt. Men dine 250'ere er også det eneste BFM build jeg har hørt, der lyder rigtig godt. Alt andet har været virkelig uinteressant lyd.

BFM builds er fine, fordi de kan laves relativt billigt. Jeg kan bare personligt meget bedre lide lyden af et horn

Og respekt for det! Vi skal alle være berettiget til en holdning :) men skræm nu ikke folk for meget væk fra jacks of omnitops pga. de pizeos :D

1 hour ago, vesthardt said:

Og respekt for det! Vi skal alle være berettiget til en holdning :) men skræm nu ikke folk for meget væk fra jacks of omnitops pga. de pizeos :D

Jeg vil gerne have folk til at opdage, at det slet ikke er så svært at sætte noget sammen selv, selvom det ikke altid bliver perfekt. Men det essentielle er dog, at BFM builds ikke nødvendigvis er heaven on earth. De ting jeg har bygget selv uden planer og det helt store show, lød tusind gange bedre end det BFM jeg har bygget. Tilmed krævede det ingen EQ, og alt sammen med passive filtre og L-Pads, noget jeg aldrig har prøvet før. Det ene lagde jeg 5-10 timer i, det andet lagde jeg +30 timer i. 

Men jeg vil ikke skræmme folk væk. Jeg vil jo også gerne sælge mine jacks, så det går ikke, hvis ingen vil have dem ;) Vi udskifter med to Soundbokse i stedet

• 4 weeks later...

Hej igen

Efter nogle samtaler med skolen, er vi blevet enige om at bygge en cubo 15, og så lave 2 kasser til to mellemtone enheder og 2 horn.

Vi er dog lidt i tvivl om hvilke enheder vi skal bruge, og hvordan det skal sættes op.. 

Vi tænkte at bruge følgende:

1 stk cubo 15

2 stk af dem her http://www.thomann.de/dk/fane_sovereign_12_250_tc.htm eller dem her http://www.thomann.de/dk/eminence_delta_12.htm

2 stk af dem her http://www.thomann.de/dk/fostex_fh02_025h02_8_ohm_100_watt.htm eller dem her http://www.thomann.de/dk/eminence_apt150.htm

1 stk pioneer GM-D8604 http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-576469469

+ et eventuelt aktivt delefilter

Vi har snakket med en lydtekniker der efter et hurtigt kig på det, mente at man godt kunne sætte det sammen, men vi er meget i tvivl om en enkelt pioneer GM-D8604 kan klare alle 5 enheder.. Så er der nogen af jer som kan komme med nogle inputs? Vi tænker at man også kunne sætte en bassface 1.2 til cuboen, og så en anden forstærker til mellemtonerne og hornene? også med hvor meget strøm sådan en opsætning eventuelt ville bruge? 

Håber i vil hjælpe os, da det er denne del af projektet vi har sværest ved:)

I kan se designet af selve anlægget på den vedhæftede sketch-up fil.

IHÅ anlægget.skp

Jeg ville holde mig fra de horn. De ser ikke af nævneværdig kvalitet. Køb et decideret horn og ordenlig driver. I anlægget jeg linkede ovenfor brugte jeg et Eighteensound horn og en Eighteensound HD2050 eller noget i den stil som driver.

On 4/9/2016 at 19:05, Alfred said:

Jeg vil gerne have folk til at opdage, at det slet ikke er så svært at sætte noget sammen selv, selvom det ikke altid bliver perfekt. Men det essentielle er dog, at BFM builds ikke nødvendigvis er heaven on earth. De ting jeg har bygget selv uden planer og det helt store show, lød tusind gange bedre end det BFM jeg har bygget. Tilmed krævede det ingen EQ, og alt sammen med passive filtre og L-Pads, noget jeg aldrig har prøvet før. Det ene lagde jeg 5-10 timer i, det andet lagde jeg +30 timer i. 

Men jeg vil ikke skræmme folk væk. Jeg vil jo også gerne sælge mine jacks, så det går ikke, hvis ingen vil have dem ;) Vi udskifter med to Soundbokse i stedet

Er du sikker på du har bygget BFM-kabinettet korrekt så? Eller at du ikke er ude i en pære og bananer sammenligning? No offense, men Bill har designet kabinetter i 40+ år, så jeg tror han har rimelig godt styr på det. Hvis du ikke har prøvet at lave passive filtre, har du f.eks. ikke bygget Jack12 korrekt ;) (men jeg tænker vi taler designe, så never mind :) )

8 minutes ago, viktor said:

Er du sikker på du har bygget BFM-kabinettet korrekt så? Eller at du ikke er ude i en pære og bananer sammenligning? No offense, men Bill har designet kabinetter i 40+ år, så jeg tror han har rimelig godt styr på det. Hvis du ikke har prøvet at lave passive filtre, har du f.eks. ikke bygget Jack12 korrekt ;) (men jeg tænker vi taler designe, så never mind :) )

Jeg kan ikke svare bedre end at de er bygget efter alle bogens regler. Så godt så muligt. Men faktummet er bare, at BFM er særdeles upopulær alle andre steder end her og på hans eget forum (hvor kritik bliver slettet særdeles hurtigt). diyaudio, speakerplans, freespeakerplans, reddit/r/diyaudio og reddit/r/soundsystems bliver han haglet ned. 

Men altså, hver sin smag. Jeg tror bare jeg går andre veje :) 

https://www.reddit.com/r/livesound/comments/17kgap/whats_your_opinon_on_bill_fitzmaurices_designs/

Er du aktiv på nævnte fora eller hvor har du fra at han bliver haglet ned? Jeg er ikke på nogle af dem, men her virker folk da ret kede af han skred fra TB - https://www.talkbass.com/threads/does-anyone-have-experience-with-bill-fitzmaurice-speaker-designs.994920/

Den der reddit post virker godt nok fishy. Halvdelen af de negative kommentarer er jo fra slettede brugere. Men det ved jeg ikke om betyder noget :) 

EQ'er du dine BFM's, forresten?

8 minutes ago, viktor said:

Er du aktiv på nævnte fora eller hvor har du fra at han bliver haglet ned? Jeg er ikke på nogle af dem, men her virker folk da ret kede af han skred fra TB - https://www.talkbass.com/threads/does-anyone-have-experience-with-bill-fitzmaurice-speaker-designs.994920/

Den der reddit post virker godt nok fishy. Halvdelen af de negative kommentarer er jo fra slettede brugere. Men det ved jeg ikke om betyder noget :) 

EQ'er du dine BFM's, forresten?

Ja, jeg har gjort forsøget, men har givet op på piezo array. Uanset, hvor meget EQ man laver kan man ikke få piezoere til $2 stykket til at lyde godt. Ville gerne smide et ordenligt horn i, men efter jeg sad og snakkede med Johnny/Saturnus om det en eftermiddag kom vi frem til at det ikke kunne betale sig. Anyways, mit indtryk er at Titans, Tuba og de andre bunde skulle være virkelig gode. Men altså jeg måske også blevet en smule farvet af at snakke med Johnny, som uden at fornærme nogen, ikke just er fan af BFM. 

Men dømmer det også kun ud fra min egen oplevelse og Adrian herinde fra som også har bygget Jacks

Det lød som Johnny synes jeg ;)

Du skal nok tage Johnnys meninger om BFM med et gran salt

Alle de BFM kabinetter jeg har bygget lød super godt - selv med Piezo. Men de skulle eq'es ordentligt. Det er et must!

1 hour ago, viktor said:

Det lød som Johnny synes jeg ;)

Du skal nok tage Johnnys meninger om BFM med et gran salt

Alle de BFM kabinetter jeg har bygget lød super godt - selv med Piezo. Men de skulle eq'es ordentligt. Det er et must!

Har du EQ'et dem i miniDSP? Jeg må ærligt sige jeg ikke har haft held, men vil meget gerne have hjælp/hints ;) Synes at have læst at de nye GW piezoere skulle have en exceptionel dårlig driver men at hornet var fint. Det optimale var derfor at tage GW horn og Monacor driver eller noget i den stil. Uanset hvad synes jeg mine 2 problemer har været, at highs har været alt for voldsomme og har krævet mere (altså større negativ) end -15 dB i 8kHz og samtidig har mid-highs omkring XO været mærkelig mudret. Testede en del med "Famous" fra The Life of Pablo albummet, som jeg synes afspejler de tydelige mangler. Vokalen virker hul og metallisk og for kraftig i S- og CH-lyde. High-mids i klokkerne/synths i baggrunden er dem der lyder mærkelig tomt.

Hvis du vil dele dit EQ af piezo arrays må du meget gerne. Det ændrer sig vel ikke substantielt ift. hvilket design det ellers er og hvilken woofer. Har OT ikke også XO ved 3 eller 3.5kHz?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.