Jump to content
Festivalanlæg dk

12" boominator og Cubo 15 forstærkervalg

ChristofferSoeholm
 Share

Recommended Posts

Hej anlægseksperter,

vi er en større camp som sidste år byggede en hvis jeg selv skal sige det, hammer fed 12" boominator (dengang også med jeres hjælp, så tak for det). Vi vil dog gerne udvide i år, da vi elsker at have de her forårs byggeprojekter! Vi tænker at udvide med en eller to Cubo 15, da vi sidste år syntes at vi ved maks volumen manglede noget bund. 

Vi har styr på at bygge de Cubo 15 vi får brug for, men det vi er i tvivl om er, hvilken forstærkerløsning der er den bedste? Vores boominator er udstyret med en TK2050 på 24v, og en lille Fiio forforstærker. Hvis vi skal udvide med 2 Cubo 15, skal vi så have fat i en Pioneer GMD8604, eller findes der andre bedre løsninger? Vi vil gerne have den bedste lyd vi kan få, uden at skulle slæbe en million bilbatterier ind på festivalen, og når jeg søger på nettet er det mit indtryk, at man skal have fat i en BassFace eller en MiniDSP, fordi de samtidig fungerer som delefilter? Håber i kan hjælpe med at finde den rigtige løsning, så vi kan holde nogle ordentlige fester i vores camp i år!

I må meget gerne være ret detaljerede, så vi menige anlægsbyggere kan forstå det. ;-)

Håber i kan hjælpe os!

Først vil jeg lige spørge, hvad I mener med 12" Boominatoren? Den normale Boominator bygges med 10" woofere. Har I bygget en Boominator Bastard, den er vistnok med 12" woofere.

Med det sagt: Ja, en d8604 ville være et super valg. Alternativt kan I bruge en Bassface DB4.2. Den er lidt mindre kraftig end d8604, men koster også mindre og har samtidig et lavere strømforbrug. Begge forstærkere har indbygget delefilter, som tillader jer at sætte et Low Pass Filter på jeres subwoofere, og et High Pass Filter på jeres toppe. En miniDSP kan bruges til at tune jeres højttalere så I får en lidt bedre respons, som lægger sig tættere op af hvad jeres musik burde lyde som - men den er ikke et must.

2 hours ago, KHesse said:

Først vil jeg lige spørge, hvad I mener med 12" Boominatoren? Den normale Boominator bygges med 10" woofere. Har I bygget en Boominator Bastard, den er vistnok med 12" woofere.

Med det sagt: Ja, en d8604 ville være et super valg. Alternativt kan I bruge en Bassface DB4.2. Den er lidt mindre kraftig end d8604, men koster også mindre og har samtidig et lavere strømforbrug. Begge forstærkere har indbygget delefilter, som tillader jer at sætte et Low Pass Filter på jeres subwoofere, og et High Pass Filter på jeres toppe. En miniDSP kan bruges til at tune jeres højttalere så I får en lidt bedre respons, som lægger sig tættere op af hvad jeres musik burde lyde som - men den er ikke et must.

Hvorfor skulle de bruge 4 kanals forstærkere i stedet for en dedikeret sub-amp? Hvis i vil gå efter Pioneer har de vidst lavet en 1 kanals forstærker (der sagtens kan trække 2 cubos) som hedder GM-D8601. Bassface har lavet 2 relevante dedikerede sub-amps: DB1.1, DB1.2 og DB1.3. Kig på dem istedet. Eneste grund til at køre en 4-kanals var for at trække Cubo'er og Boominator på samme amp, men det kræver så at i bygger det sammen på en lidt anden måde

Det har du ret i, Alfred, det ville selvfølgelig give mening at bruge en dedikeret forstærker til deres subwoofere i stedet. Jeg tror jeg foreslog d8604 og Bassface DB4.2, da Christoffer og co. kan køre alting på samme forstærker, hvilket jo letter arbejdet lidt, så de ikke både skal køre et batteri til deres TK2050 på 24V, og et andet batteri til deres sub-amp. Det er lidt nemmere, men selvfølgelig får I mere ud af at have en dedikeret forstærker til jeres subwoofere!

Ingen grund til at smide penge efter en 4 kanals forstærker. Jeres "boominator" kommer ikke til at spille mærkbart højere, og det er nu noget lettere at have det hele indbygget i jeres "boominator". Køb en god monoamp, her tænker jeg især BassFace DB1.2, og smid en Cubo på. Tvivler på at jeres " boominator" kan følge med 2 cubo15, men det kommer selvfølgelig an på, hvor følsomme jeres enheder er og hvor godt I har bygget den. 

I bygger bare en kasse, hvor der kan være et batteri samt jeres forstærker. Kører et splitterkabel til denne og jeres "boominator" samt Cubo15, og så er I oppe og køre. 

4 hours ago, KHesse said:

1 hour ago, Alfred said:

Hvorfor skulle de bruge 4 kanals forstærkere i stedet for en dedikeret sub-amp? Hvis i vil gå efter Pioneer har de vidst lavet en 1 kanals forstærker (der sagtens kan trække 2 cubos) som hedder GM-D8601. Bassface har lavet 2 relevante dedikerede sub-amps: DB1.1, DB1.2 og DB1.3. Kig på dem istedet. Eneste grund til at køre en 4-kanals var for at trække Cubo'er og Boominator på samme amp, men det kræver så at i bygger det sammen på en lidt anden måde

Ja, det design vi brugte var Boominator bastard med lidt få ændringer, som fx en forforstærker der gav den noget mere volumen end den havde før. :-)

Jeg har siddet og kigget lidt rund, læst lidt om BassFace 1.2, som lyder til at kunne levere ordentligt med subwoofer-power til 2 Cubo 15 (og det kan vi lide!). Jeg tænker blot, at hvis vi kører de to Cubo 15 på en BassFace 1.2, hvad gør vi så med vores Boominator Bastard hvis vi vil bruge den som "top" til de to Cubo 15? Jeg tænker at de to Cubo 15 vil komme til at overspille vores Bastard hvis vi ikke sætter et high pass filter på den, så lyden bliver bedre fordelt til de enheder der kan håndtere en høj volumen? 

4 minutes ago, Alex said:

Ingen grund til at smide penge efter en 4 kanals forstærker. Jeres "boominator" kommer ikke til at spille mærkbart højere, og det er nu noget lettere at have det hele indbygget i jeres "boominator". Køb en god monoamp, her tænker jeg især BassFace DB1.2, og smid en Cubo på. Tvivler på at jeres " boominator" kan følge med 2 cubo15, men det kommer selvfølgelig an på, hvor følsomme jeres enheder er og hvor godt I har bygget den. 

I bygger bare en kasse, hvor der kan være et batteri samt jeres forstærker. Kører et splitterkabel til denne og jeres "boominator" samt Cubo15, og så er I oppe og køre. 

Da vi byggede vores Boominator byggede vi den med high-end 12" enheder med en følsomhed på 99db, og jeg er sikker på at vi har tweaket den volumen vi kan ud af den. Tænker bare om det er muligt at smide et high pass filter i vores Boominator, så denne kan spille endnu højere uden at ramme et punkt hvor lyden bliver uklar, og så denne med 2 cubo 15 ikke ville give en for dyb overordnet lyd. :-)

4 hours ago, KHesse said:

1 hour ago, Alfred said:

Hvorfor skulle de bruge 4 kanals forstærkere i stedet for en dedikeret sub-amp? Hvis i vil gå efter Pioneer har de vidst lavet en 1 kanals forstærker (der sagtens kan trække 2 cubos) som hedder GM-D8601. Bassface har lavet 2 relevante dedikerede sub-amps: DB1.1, DB1.2 og DB1.3. Kig på dem istedet. Eneste grund til at køre en 4-kanals var for at trække Cubo'er og Boominator på

59 minutes ago, Alfred said:

Yes jeg ville gøre præcis som du siger, netop at smide et HPF på boominator på 110Hz også bruge det indbyggede LPF i e.g. Bassface til at dele Cubos

Perfekt! Hvordan skal sådan noget gøres? Skal man gøre det ved hjælp af resistorer eller kan man købe en slags boks man selv kan indstille? 

5 hours ago, Alfred said:

Yes jeg ville gøre præcis som du siger, netop at smide et HPF på boominator på 110Hz også bruge det indbyggede LPF i e.g. Bassface til at dele Cubos

Sådan et? http://www.amazon.com/FMOD-Crossover-Pair-High-Pass/dp/B0006N41KG/ref=sr_1_2?s=electronics&ie=UTF8&qid=1459966441&sr=1-2&keywords=100Hz+high+pass 

3 hours ago, ChristofferSoeholm said:

Ja de er røv smarte, men desværre kun fra USA af. Ved ikke om det kan betale sig så. Alternativt kunne du bare lade boominator spille hele spektret da den alligevel ikke går så dybt. Ellers bruger mange herinde miniDSP som er et satens smart lille værktøj, der ville kunne løse det hele :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.