Jump to content
Festivalanlæg dk

Diagram

Flakez
 Share

Recommended Posts

Hej Folkens.

Vil i give et kig på mit diagram? 

Det er til en lille hytte, der gerne skulle være selvforsynende med strøm. Ikke så anlægs-relateret, håber det er ok jeg poster her.

iDhiQZJ.png

Batterierne er 2 stk. 155AH, paralelkoblet - http://www.power-solutions.com/batteries/enersys/enersys-powersafe-v-batteries/12v155fs

Laderegulator, LS1012EU - http://www.epsolarpv.com/en/index.php/Product/pro_content/id/605/am_id/136

Inverter, 600W - http://www.mobil-energi.dk/files/PDF/Genius/GP12600_21_Genius.pdf

Er det rigtig forstået inverteren kobles direkte på batteriet? 

Jeg takker på forhånd! :)

Ser fint ud så vidt jeg kan se. Din regulator kan højst sandsynlig ikke tage den effekt, som inverteren vil trække, så smid den direkte på batteriet med en sikring. Dog er din sikring alt for lille ift. inverterens effekt. Du skal mindst have en 600 / 12 = 50A sikring. Men jeg vil tro at der er enten end fysisk sikring eller en elektronisk afkobler indbygget i inverteren. Desuden kan man få sådan nogle sikringsbokse, hvor du smider din plus-pol fra batteriet i i toppen, også er der måske 10 rækker med hver deres sikringsholder, hvor du så kan trække diverse ting fra. Ser lige om jeg kan finde den, den den er virkelig smart

Fandt den, tror det er den her. Men ihvertfald hedder de 12V sikringsboks. Det gør det hele meget mere overskueligt. Så trækker du bare alt andet direkte på minus polen http://www.ebay.com/itm/12-Way-CIRCUIT-BLADE-FUSE-BOX-HOLDER-STANDARD-BLOCK-HOLDER-12V-DC-AUTO-BOAT-VAN-/291644599619

Der sidder en sikring i inverteren på 20A. Skal jeg sætte en 50A på ved batteriet også?

Sikringsboksen er smart. Tak for den. :)

6 hours ago, vesthardt said:

2.5 m2 som minimum! Strømtabet på 1.5mm2 er for højt :)

Tak, det bliver ændret. 

Jeg er ret sikker på, at du er klar over det, men husk at rød kabel er plus og sort kabel er minus. Skulle det nu være, at du får noget elektronik, så er det rart at man ikke brænder det af som det første, fordi man bytter rundt på polerne, og at elektronikken ikke er sikret mod dette ;) 

On 9/4/2016 at 01:48, Alex said:

Jeg er ret sikker på, at du er klar over det, men husk at rød kabel er plus og sort kabel er minus. Skulle det nu være, at du får noget elektronik, så er det rart at man ikke brænder det af som det første, fordi man bytter rundt på polerne, og at elektronikken ikke er sikret mod dette ;) 

Hehe, ja er godt klar over jeg fik byttet rundt på det. Det gik lige lidt stærkt med at få tegnet. Smider et lidt pænere diagram op senere. 

Nogen der kan svare mig på om jeg skal have en sikring på, på inverteren, ved batteriet, når der er en i. Den er vel lidt uoverflødig, eller er det bare mig? 

Du kan aldrig have for mange sikringer, og jeg ville helt klart sætte en sikring på ved inverteren, da den har en rimelig stor effekt -> Kan skabe mere ravage hvis noget går i stykker. Så altid sikringer på imho - det værste der kan ske er at sikringen går i stykker i stedet for dit udstyr ;)

13 minutes ago, Alex said:

Der skal i øvrigt altid en sikring på plus polen, og så tæt på batteriet som muligt :)

En lille smule off topic, men hvis man for eksempel køre med både en gm-d8604 og en bassface db 1.2 som jo begge kan trække ret meget strøm i peaks, ville det så ikke være smart at køre mere end en ledning fra plus polen, med hver deres sikring?
Tænker at jeg laver en batterikasse der har 2 udgange med hver deres 50a sikring til forstærkere og 2 udgange med hver deres 10a sikring til lys og andet gøgl.

51 minutes ago, tc87 said:

En lille smule off topic, men hvis man for eksempel køre med både en gm-d8604 og en bassface db 1.2 som jo begge kan trække ret meget strøm i peaks, ville det så ikke være smart at køre mere end en ledning fra plus polen, med hver deres sikring?
Tænker at jeg laver en batterikasse der har 2 udgange med hver deres 50a sikring til forstærkere og 2 udgange med hver deres 10a sikring til lys og andet gøgl.

Det havde jeg gjort. 

Vi kørte med 2 batterier. 1 forstærker til hvert batteri, således kunne vi også bruge begge vores solceller. 

Hurtigt spørgsmål. Hvorfor kører du lys fra laderegulatoren? Vil det ikke sige at du KUN kan bruge lyset, når solcellen levere energi (hvilket den ikke gør om natten, hvor man bruger lyset).

Jeg takker for jeres svar. Jeg bliver klogere. :) 

Så har jeg fået tegnet et nyt. Hvad siger i til det? 

mKDzZ95.png

On 11/4/2016 at 08:19, Alex said:

Der skal i øvrigt altid en sikring på plus polen, og så tæt på batteriet som muligt :)

Vil du mene jeg skal have yderligere en sikring, efter sikringsboksen, for at komme så tæt på batterierne som muligt? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.