Jump to content
Festivalanlæg dk

Kan man parallel koble to Step Up convertere?

JopDK
 Share

Recommended Posts

Hej folkens,

Jeg er helt ny i foraet, er i gang med at bygge mit eget design, og er løbet ind i et lille problem.

Jeg har to forstærkere med hver sin 12-24v 10A step-up converter foran, som skal dele input fra en enkelt kilde. Når jeg har forbundet det hele larmer begge forstærkere og jeg tænker det er fordi de er adskilt af de to Step-up convertere, og dermed ikke har en fælles nul/stel. Der er ingen larm når der kun er forbundet en forstærker.

Den nemme løsning er selvfølgelig at købe en ny 12-24V 20A step-up og så dele strømmen fra denne, men mit spørgsmål er om man kan parallel koble de to jeg har i forvejen og dermed opnå den højere strøm, og fælles reference/stel, og derigennem eliminere problemet.

Step-Up converterne er en billig model fra EBay , som som ellers virker fint.

http://www.ebay.com/itm/DC12V-Step-Up-to-24V-240W-10A-Car-Power-Converter-Regulator-Adaptor-/161320347784?hash=item258f712888:g:0lsAAOSwMmBVzP1H

/Johnny

Udklip2.JPG

• 1 month later...

Jeg har haft lignende problem, hvor jeg ikke kunne slippe for denne slags "Ground noise" (tror jeg det hedder, hvis jeg husaker korrekt).

Der er sikkert muligheder for at filtre støjet ud, men jeg tror det nemmeste vil være at doble op på batterier og køre 2x12v batterier i serie for at få 24v. Så undgår du også alt energitab fra boost converterne og slipper for evt. smeltende ledninger og lign. ved at køre konstant høj strømstyrke mellem batteri og konverter.

F.eks hvis forstærkere kører på MAX 200W output, og vi antager virkningsgraden på convertere 85%, så trækker hver converter omkr. 235W fra batteriet. Det betyder 19,5A til hver converter ved 12V og 39A i det hele hvis du har x2. Det er mange ampere

Tak for dit svar. Jeg har løst/omgået problemet med et filter, således at begge input ikke deler stel.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-3-5mm-Car-Audio-Stereo-Ground-Loop-Isolator-Noise-Hum-Filter-/141696418017?hash=item20fdc3c0e1:g:W68AAOSwEetV9gRH

Jeg er enig i at to batterier i serie er bedre end stepup converterne, men det er også langt dyrere og tungere ;-)

Jeg tror ikke dine beregninger passer. Det er 240W/24V altså max 10 ampere pr, converter, og med en virkningsgrad på 90% er det således max 1 ampere der går til spilde i hver converter. Det er dog stadig (desværre) meget strøm.

Hmmm. Jeg er ret sikker på at hvis du skal trække 240w fra en kilde på 12V, så er P/V=I <=> 240w/12V=20A, før converter. Når spændingen skrues op falder strømstyrken til det halve (hvis virkningsgrad er 100%). Dvs. hvis du skal trække 480w fra strømkilde på12V, så er 480/12=40A (Ud af batteriet) 

On 4/6/2016 at 21:57, rokkhundur said:

Jeg har haft lignende problem, hvor jeg ikke kunne slippe for denne slags "Ground noise" (tror jeg det hedder, hvis jeg husaker korrekt).

Der er sikkert muligheder for at filtre støjet ud, men jeg tror det nemmeste vil være at doble op på batterier og køre 2x12v batterier i serie for at få 24v. Så undgår du også alt energitab fra boost converterne og slipper for evt. smeltende ledninger og lign. ved at køre konstant høj strømstyrke mellem batteri og konverter.

F.eks hvis forstærkere kører på MAX 200W output, og vi antager virkningsgraden på convertere 85%, så trækker hver converter omkr. 235W fra batteriet. Det betyder 19,5A til hver converter ved 12V og 39A i det hele hvis du har x2. Det er mange ampere

Det er altså en røver min ven.

output watt og strømforbrug er ikke den samme ting. 

Mht. lyden kan det måske være fordi du bare splitter signalet ud i to til to forstærkere. det er sjælendt en god idé, og uden at være sikker mener jeg faktisk man kan ødelægge begge forstærkere på den måde. det du kan gøre er at købe en HA400. her sættet du et jack til den også sætter du jack fra dine to forstærkere til den. Det kan muligvis løseproblemet. 

Mht. strømforbruget så er strømforbruget det sammen som hvis du brugte 2 batterier i parallel + ca. 15% som går tabt i converteren. Derudover kan man slet ikke opgøre strømforbrug som rokkhundur gør det. i så fald ville en maxamp bruge 3,3A med 4 ohm load, men den bruger ca. 1/10 af det ;)

strømforbruget kommer an på tomgangsforbruget, effektiviteten og impedansen på højttalerne. Jeg mener at tomgangsforbruget på den type forstærker du har er 0,3A. Ihvertfald på den nederste, mulighedvis højere på den øverste, men jeg er ikke sikker. Tomgangsforbruget er dit minimumsforbrug. Jeg ved at en to kanals TK 2050 bruger ca. 20-22w ved fuld gaddifi ved 4 ohm. en 4 kanals er på ca. 35-37w eller 3A

teknisk forklaring på strømforbrug:

Det der opgives på en forstærker er watt ved 10% THD. dvs 2*100w ved 10% THD =2*75W ved 1%
Det er ca. 150w i alt RMS. Musik ligger minimum 10dB under RMS ved 10 % af RMS, så forbruget er ca. 15W + tabet der sker iforbindelse med effektivitettabet på ca. 15 %. nu er det ca. 17-18W. læg deroveni tomgangsforbruget på 3,5W oven i også får du de ca. 21-22W. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.