Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til Nexo Si 1000

Bidtafengallyd
 Share

Recommended Posts

Hej FA.

Vi er i gang med dette års festivals anlæg, hvor vi har fået anskaffet os et sæt Nexo SI 1000, ( 2 sub, 2 mellemtoner)
Sub er 8 ohms enheder, som er parallelforbundet inden i hver kasse, så de kommer ud til 4 ohm.
Mellemtonerne er 16 ohm, som også er parallelforbundet så de kommer ud som 8 ohm.
Delefilteret virker ikke i anlægget, så der er ledning ud fra hver kasse. Dvs. to sub og to mellemtone i alt.

Hvilken forstærker vil i anbefale for at det vil blive udnyttet optimalt?

Alle informationer står på det vedhæftede billede.

13036498_10208706360354359_1827461235_o.png

Når jeg googler nexo højtalerne ligner det at der også er en diskant, hvorfor har jeres ikke det?
Hvordan laver i crossover i dem når delfiltret ikke virker?
Køb en minidsp og del det med den :)
Pioneer gm-d8604 yder mere end den i kigger på nu.

Det har den også, mellemtonen/ diskant :)

Højtalerenhederne er parallelforbundet i hver kasse, som går ud i et speakon kabel.
Det har vi skilt ad i den anden ende, så det kan sættes til en bil forstærker.
Gav det svaret på det?

Er delefilteret i forstærkeren ikke nok til at dele det? :)
Hvis vi køber en minidsp er der så noget vi skal kigge efter, eller har du nogle en at anbefale?

Så i har taget speakon ud for at bruge ledningerne direkte fra kassen?

Vil i kun bruge nexo højtalerne eller også de andre?

Hvis i bare smide mellemtonerne direkte på forstærkeren kan i jo ikke fjerne diskant og bas.
Virker det oprindelige filter ikke?
For hvis i vil have lyd i alle højtalerne skal i jo have en kanal til hver bas = 2 kanaler.
2 kanaler til midt og 2 til diskant. 6 i alt.
Hvis det skal være stereo.

og så skal i også have en minidsp hvis i vil have det rigtigt delt.
I kan også hoppe ud i at lave et passivt delfilter. så kan i få det ned på to kanaler, fx en brokoblet pioneer.

Der sidder speakon stik i hver kasse, hvor at vi har splittet ledningen i den anden ende, så det kablet kan kobles på en forstærker.

Angående Vibe, så kommer det an på hvad der er bedst, og hvad vi bliver anbefalet, tror de bliver overdøvet hvis vi får indstillet Nexo ordentligt.

For at dele bas og diskant fra hinanden er det så ikke nok med et LP og HP filter samt indstilling for delefrekvens på en forstærker?

Delefilterede i Nexo virker ikke ordentligt, så det er slået fra.

Mellemtonen skal både have lpf og hpf og det kan pioneeren ikke tilføje fx. og tror ikke den kan lave så højt et hpf som mellemtonen skal bruge.
Den eneste måde jeg lige kan komme på er at købe en minidsp, køre hele systemet i mono og så bruge pioneer gm-d8604, brokoble den ene kanal og smide bundene på der og så dele den side op i diskant og mellemtone så man køre det på hver side :)

14 minutes ago, Ganon said:

Det kunne man også ja.:)
har lavet en tegning af hvad jeg tænker på.

nexo pioneer.png

Så du vil have jeg parallforbinder diskanterne med hinanden via. speakon kablerne eller hvordan, samt mellemtonerne?
Tror du godt kan pioneeren kan trække hele møget? :-)

Sådan er ledningsnettet i Nexo'en

I top er det 8 pin speakon.
I Sub er det almindeligt speakon.

:-)

NexoLedning.jpg

Har ikke lige 8 pins kablet ved mig, men der er vidst flere ledninger i, så kan godt være lidt i tvivl om vi har haft det korrekt sat i på forstærkeren, selvom de har spillet.

Således ser speakon kablet ud indeni.

Vi har hidtil kun haft to af de fire ledninger sat til.

Så jeg prøvede at sætte dem på to hver sin kanal.
Når der drejes på knappen bagpå, skifter den imellem at spille på de to kanaler, så det er enten den ene udgang eller den anden.
Det lyder som at den skifter imellem mellemtone og diskant, altså både høje og dybe toner eller kun høje toner, på trods af at alle højtalerne spiller.
Hvis det gav mening, og hvordan kan det være?

På den ene af kasserne, virker den kun når den er drejet så det lyder som en mellemtone.

12.jpg

Det er sådan den ser ud indeni.
Burde jeg gå helt udenom delefilteret inden i?

122.png

Håber det er overskueligt, ellers må i sige til så jeg kan uddybe.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.