Jump to content
Festivalanlæg dk

Jeg har glemt en kontakt til mit bluetooth!

Marcusrs
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt sådan en http://store.accusafe.nl/onderdelen/connectoren/schakelende-3-5mm-jack-socket-paneelmontage

og havde tænkt at jeg kunne tænde for bluetooth automatisk når jeg tog aux ud, og omvendt, men det kan jeg da godt se nu at det kun er selve lydsignalet jeg åbner og lukker for.. Så nu har jeg altså ikke nogen on/off kontakt til bluetooth.

Bluetooth modulet er det her, som skal sluttes i en alm 12v usb-lader (http://www.aliexpress.com/item/Micro-Auto-Universal-Dual-2-Port-USB-Car-Charger-For-iPhone-iPad-iPod-3-1A-Mini/32575788313.html) nede i elektronikrummet, så det ikke er synligt.

Problemet er det at mit elpanel er færdigt og lakeret, så jeg har ikke rigtig mulighed for at tilføje en ekstra on/off kontakt til bluetooth. Ville jeg blive træt af at sætte det på samme kontakt som forstærkeren, og dermed altid lade bluetooth være tændt når forstærkeren er tændt - også selvom man spiller over aux

Jeg har ingen idé om strømforbruget på bluetooth modulet, men det spiller rigtig fint, og er nemt at sætte op

Kan jo sige at det er under 1A i 5 v.
Det kan jo måles med et multimeter.:)

og den har vel også en standby.

Specifications:
- Input Voltage 12V
- Uses about 10mA when active
- Protected against reversed polarity
- LED indicator shows the current status
- Output via RCA or 3.5mm plug
- Input 12V DC via 2.1mm jack plug or optionally by soldering a terminal block itself
Det er på sure modulet, så jeg ville forvente der omkring.

Det er jo også en stor del af forbruget når man kører maxamp i 8 ohm..
Jeg prøvede sådan set på at måle med multimeter, men synes ikke jeg kunne komme til - har du nogle tips? så skal jeg nok lige komme med målinger på både standby og brug, hvis andre skulle være interesserede..
Den siger godtnok "turning off" efter noget tid, så det er nok ikke så galt.. 

Edit: forstod det som om du havde læst at den brugte 5w - går ud fra du tænkte på usb-laderen ;)

Så virkede det, tak!

Den trækker 36mA når den spiller, 28-45 når den søger, og 19,7 efter to minutters søgning hvorefter den selv siger "power off". Jeg prøvede dog også lige at måle på USB-laderen uden noget i, og den lå på ca 18mA, så den trækker omkring 1mA når den er slukket, og den "store" synder er sådan set bluetooth-modulet.. Dvs den trækker 0,18W (5V*36mA) ved musik.. - Men dette må nærmere være halvdelen, grundet usb-laderen.

Til gengæld har jeg fundet ud af min laderegulator trækker 14,5mA når alt andet er slukket, og det er 0,17W i timen (12V*0,0145A). Mit batteri har 86 effektive watttimer (12V*9Ah*80%), så det er fra fuld ladning drænet på bare 21 døgn (86Wh/0,17W/24).. Det tror jeg nu egentlig jeg bliver mere træt af - som jeg forstår det har laderegulatoren dog en low voltage cut off (Laderegulator 20A ), så batteriet ikke blive beskadiget, men det betyder stadig at det ikke kan stå i mere end et par uger før det skal lades, for at det er klar til brug.. - Eller har jeg misforstået noget?

4 minutes ago, Marcusrs said:

Til gengæld har jeg fundet ud af min laderegulator trækker 14,5mA når alt andet er slukket, og det er 0,17W i timen (12V*0,0145A). Mit batteri har 86 effektive watttimer (12V*9Ah*80%), så det er fra fuld ladning drænet på bare 21 døgn (86Wh/0,17W/24).. Det tror jeg nu egentlig jeg bliver mere træt af - som jeg forstår det har laderegulatoren dog en low voltage cut off (Laderegulator 20A ), så batteriet ikke blive beskadiget, men det betyder stadig at det ikke kan stå i mere end et par uger før det skal lades, for at det er klar til brug.. - Eller har jeg misforstået noget?

Du skal altid have en hovedafbryder, så du kan slukke alt, der er sat til batteriet, ellers står du i det problem, som du er i nu. 

Den har en deep discharge beskyttelse, men det er først ved 10,8 volt, og det har dit batteri hverken godt af hele tiden at blive afladt til + som du siger, så er det OK nederen at skulle lade det hver uge for at undgå at komme så langt ned :)

Det havde jeg også før, men der brugte jeg heller ikke laderegulator. Den gamle hovedafbryder der sidder på siden af anlægget (og dermed ikke sammen med alt på elpanelet) slukker nu for bluetooth modul + forstærker, og det synes jeg nu egentlig virker meget godt.. Men det kan godt være jeg skal montere endnu én, selvom jeg nu ikke er fan af alle de kontakter..

- Årsagen til at jeg stadig gerne vil beholde en afbryder på forstærkeren+bluetooth er at jeg gerne vil kunne lade batteriet med solceller uden forstærkeren er tændt

Edit:

Jeg må nok sande at der er behov for endnu ( :( ) en kontakt. Denne skal nok placeres ved siden af den kontakt på anlægget hvor kontakten til amp+BT sidder lige nu. Hvordan får jeg lige gjort det, så det er mest logisk - Tanken er jo at anlægget skal kunne betjenes af alle, uden lange forklaringer. Jeg tænker lidt hen ad to on/off push buttons med lys - har I bedre forslag? - og evt forslag til fine kontakter? (jeg går ikke ud fra de kan trække mange mA når de er tændte - og forhåbentlig ingen når de er slukkede)

Edited by Marcusrs

Det var lige noget i den stil jeg havde kigget på, og det bliver det nok også..

Har i mellemtiden fundet ud af at kun den ene kanal på min maxamp spiller.. (har byttet ledningerne rundt på kanalerne, hvorefter den anden side spillede) Kan den fixes eller må jeg have fat i en ny?

Det er selvfølgelig en mulighed, men så skal jeg have elpanelet af og på.. Og mit elrum er ret kompakt, så batteriet skal op før jeg kan nå at pille stikkene af polerne..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.