Jump to content
Festivalanlæg dk

Tilslutning af højtalere til forstærker

lysholdt
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er i gang med at bygge et anlæg til årets Roskilde festival.
I den forbindelse mangler jeg lidt hjælp til, hvordan jeg skal forbinde mine højtalere til forstærkeren, så jeg får bedst muligt udbytte i form af lyd.

Her er et link hvor specifikationerne på min forstærker kan findes.
http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-4-channel-amplifier-boss-audio-ph4-600/#specs-tab

Højtalere
2 x 15 tommer bas (6.7 ohm?)
4 x Piezo diskant horn (3.4 ohm?)
Derud over:
To sæt der ender ud i et speakon stik, og indeholder følgende to højtalereenheder: 
1 x 12 tommer bas + piezo diskant horn (145 mm bred) (til sammen er modstanden 6,7?)

(Jeg målt modstanden i de enkelte højtalere med et multimeter, og fik resultater så som 6,7 og 3,4? Kan en forklare mig hvorfor jeg får det, og ikke 4 og 8 som højtalere oftest er målt i?)

Jeg har vedhæftet et billede af den tidligere opstilling, men da jeg skal have 2 nye på er jeg lidt i tvivl om hvordan og hvorledes?

Mit bud ville være at sætte en af de nye højtalere i serieforbindelse med basenheden og så gøre det samme på begge kanaler?

På forhånd tak :)

ros anlæg stuff.png

Hej lysholdt, og velkommen til forummet!

For at hjælpe dig lidt i gang, synes jeg du skal læse vores "Ultimative Guide til Festivalanlæg"

En af de ting du vil se, er at din forstærker er en Class A/B forstærker. Det betyder at den er utroligt ineffektiv, og du vil løbe tør for strøm hurtigere end du kan sige "max dak". Du vil gerne have en forstærker som er Class D - det står der mere om i guiden.

Mht. til dine højttalere, ville det hjælpe meget hvis du kunne give nogle links og billeder til dit setup, da jeg er lidt forvirret over dit post.

Modstanden i dine højttalere, kommer fordi højttalere ikke har modstand som sådan, men en impedans. Impedans er også målt i ohm, men varierer efter frekvensen, og er derfor ikke målt til 4 eller 8 med dit multimeter.

Jo tak

Jeg er klar over at forstærkeren ikke er særlig energieffektiv, og så snart vi får penge er planen også at købe en ny. 
Hvilken kan du anbefale?
Vi har fået anbefalet denne forstærkeren: Hvad synes du om det, i forhold til vores højtalere
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-576469469, som koster 1799kr

Jeg har vedhæftet et billede af det setup jeg umiddelbart vil tænke kunne fungere godt :) (håber at det giver mening)

Jeg har netop skrevet til forhandleren af de fire diskant og 2 basenheder for at få nærmere specifikationer på højtalerne. 

anlæg setup.jpg

SÅ, som jeg ser det har du en 15" basenhed (er den allerede i en kasse?), en PA top med 12" enhed og diskanthorn, samt 4 enkeltstående diskanter?

Mit forslag ville være at skrotte de 4 diskanter som er alene, sætte 15" enhederne til at spille subwoofer, og de andre til at lege mellemtone + diskant. Og ja, d8604 ville være en super forstærker til det!

Tak skal du have. 
Jeg har faktisk lige sat phantom PH 4600 til salg samt en anden klasse A/B forstærker. 
Så planen er nu at sælge dem og købe pioneer D8064.

Basenhederne er i en stor kasse med hver deres rum. 
Er der ingen ide i at kører med de 4 diskant overhovedet?

Hvis jeg lige må spørger om det sidste.
Vil en max-amp forstærker (http://canopysound.dk/da/maxamp-20) kunne kører de to pa højtalere ok?
Hvis ikke, hvad vil du i sårfald anbefale?
Grunden til at jeg spørger, hvis du måske skulle undre dig, så er det fordi vi har en plan om at kunne splitte anlægget og vil i den forbindelse se hvad der kunne lade sig gøre. 

Igen tak

Det er nogle gamle højtalere vi har fået, så jeg har desværre ingen specs på de to pa-højtalere. Ikke andet end at de er 12' og at vi sidste år satte to diskante i der var nummeret større end de originale.

Denne her forstærker er en del kraftigere, så måske man skulle overveje at købe denne i stedet for?:
http://store3.sure-electronics.com/2-x-100-watt-class-d-audio-amplifier-board-tda7498

• 4 weeks later...

Nu fik vi Pioneer forstærkeren i hus, og jeg har kigget lidt nærmere på de to PA-højtalere. 
De ser ud til at være på 100 w, og har en ohm på 8

Så hvordan vil du anbefale at vi sætter dem sammen?

Ind til videre er tanken denne:
Hvad synes du om den?

13230959_10207084687459067_561277478_o.jpg

Anlæg - setup (pioneer).jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.