Jump to content
Festivalanlæg dk

Ledningsdiagram til at kunne skifte mellem 2 forstærkere

Densygnis
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vi har netop opgraderet vores maxamp med en gm-d8604. Nu vil vi gerne kunne skifte mellem de to forstærkere, som begge skal være tilkoblet 2 Behringer 212XL. Spørgsmålet er derfor: 

1. Hvordan dette kan gøres lettest og mest effektivt?

Jeg tænkte at man kan koble begge forstærkere til de to højtalere samtidigt, idet de hver har to speakon-indgange, også have en on/off switch til hver forstærker. Vil det fungere, eller er der en smartere løsning?

Vil derudover gerne undgå de ghettoløsninger, jeg før har benyttet mig af, i form af blot at lodde ledningerne sammen (eksempelvis at klippe + og - ledningerne fra batteriet og lodde voltmeterledningerne sammen med dem og fyrre en gang elektrikertape over dem):

2. Vil samlemuffer være det mest optimale at bruge for at undgå ghettoløsninger som disse?

Håber i forstår hvad jeg mener :-)

DIAGRAM.jpg

Du kan bruge speakon bøsninger (eksempelvis http://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4mpr.htm) mellem dine forstærkere og højtalere, så du kun behøver ét sæt speakon kabler.

Så har du kabler gående fra de korrekte terminaler på MaxAmp til hhv. bøsning 1 og 2 (der kan du lodde ledningen fast og bruge krympeflex udenom for at undgå kortslutninger) og fra din 8604 til bøsning 3 og 4 (lodde og krympeflex igen). 

Så har du kun ét sæt kabler du skal holde styr på, og du hurtigt skifte mellem de to forstærkere.

Du kan placere dine on/off knapper, voltmeter og forstærkere på en træplade for så at lave en side med speakon bøsninger på. 

21 hours ago, Densygnis said:

Hov vent. Kom lige i tanke om at grunden til, at der er 2 speakon indgange er for at man kan serieforbinde højtalerne, så mit ledningsdiagram giver egentlig ikke så meget mening. 

Andre forslag? :-D

Jeg har lavet dette diagram, som også kan ses på en anden tråd herinde, hvor jeg har 1 forstærkerpakke der består af en DB1.2 og DB 4.2 også en anden forstærkerpakke der består af en maxamp20. Det jeg gør er at jeg blot har sat mine toppe til et 4 pols speakon hanstik. Derudover har jeg sat hver forstærkerpakke til en et 4 pols hunstik, så det jeg gør er jeg bare flytter mit speakon hanstik fra toppene imellem de 2 forstærkerpakker. 

Tegning1.png

6 hours ago, MartinHansen said:

Jeg har lavet dette diagram, som også kan ses på en anden tråd herinde, hvor jeg har 1 forstærkerpakke der består af en DB1.2 og DB 4.2 også en anden forstærkerpakke der består af en maxamp20. Det jeg gør er at jeg blot har sat mine toppe til et 4 pols speakon hanstik. Derudover har jeg sat hver forstærkerpakke til en et 4 pols hunstik, så det jeg gør er jeg bare flytter mit speakon hanstik fra toppene imellem de 2 forstærkerpakker. 

Fedt. Så giver det mening! Jeg ligger allerede inde med speakon hunbøsninger, men der er kun 2 indre ledninger i mine speakonkabler. Ved du om det ville virke bare at lodde disse på 1+ og 1-, og så bare lade 2+ og 2- være fri? :-)

9 hours ago, Densygnis said:

Fedt. Så giver det mening! Jeg ligger allerede inde med speakon hunbøsninger, men der er kun 2 indre ledninger i mine speakonkabler. Ved du om det ville virke bare at lodde disse på 1+ og 1-, og så bare lade 2+ og 2- være fri? :-)

Det er meget enkelt du smider + og - fra den ene top på 1+ og 1-. Derefter tager du den anden top og smider på 2+ og 2-. Så kan du bare sætte dette speakon i den valgte forstærkers han speakon.

44 minutes ago, MartinHansen said:

Det er meget enkelt du smider + og - fra den ene top på 1+ og 1-. Derefter tager du den anden top og smider på 2+ og 2-. Så kan du bare sætte dette speakon i den valgte forstærkers han speakon.

Men hvis det speakon-kabel jeg trækker fra forstærkeren kun har to ledninger, hvordan skal jeg så kunne koble dette til 2 kanaler i forstærkeren?

Edit: Kom i tanke om at speakon-connectorne har 4 poler i sig. Så kan jeg godt regne resten ud selv, haha.

Tusinde tak for din hjælp!

On 4/19/2016 at 11:49, MartinHansen said:

Må jeg spørge, hvad du har gjort med 'ground'-kablet i din powercon-connector? Har du bare undladt at bruge den eller hvordan? :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.